Gn. 3, 9-15.20, Sk 1, 12-14, Jn 19, 25-34
Teraz v čase feministického hnutia sú mnohé ženy na čele rôznych aktivít.
Neviem, žeby niektorú z nich nazvali matkou nejakého spoločenstva.
Cirkev ju na 2. vatikánskom sneme nazval Matkou Cirkvi. V čom je jej výnimočnosť a veľkosť, že už toľko rokov je v pozornosti, a možno povedať i v srdciach množstva veriacich.
Pritom Pannu Máriu si nemožno predstavovať kdesi vysoko a ďaleko. Jej jedinečná výnimočnosť sa v evanjeliách snúbi s tou najobyčajnejšou všednosťou chudobných ľudí.
Práve vďaka jej prostému pôvodu z vidieka nám môže byť Mária dodnes veľmi blízka. Aj ona, podobne ako my, kráčala v tme viery, nerozumela celkom Božím plánom a neraz ani svojmu Synovi.
Mária najmä po Ježišovom odchode z Nazareta – čakala na Božie pokyny, na nové svetlo, aby mohla plniť Božiu vôľu čo najlepšie. Podľa evanjelistu Marka jedno z kľúčových poučení od Ježiša prišlo, keď spolu s príbuznými za ním putovala do Kafarnauma.
Ježiš práve v tomto čase začal so svojimi učeníkmi budovať spoločenstvo – Cirkev, ako príbuzenstvo vo viere – ako rodinu.
Keď ho pokrvní príbuzní chceli v jednom z tesných domov mestečka vyrušiť a zavolať von, na pohľad im odpovedal dosť drsne: „Lebo kto plní Božiu vôľu, je môj brat i moja sestra, i matka“ (Mk 3, 33).
Dal všetkým okolostojacim najavo, aj svojej Matke a v neposlednom rade i nám, že mu je bližší ten, kto sa mu viac pripodobňuje plnením Božej vôle. Keď to Mária z Ježišových úst začuje, neuráža sa, ani neprotestuje. Evanjelisti to nezaznamenali.
Na základe jeho slov ticho prechádza do vyššej vzťahovej roviny s ním a stáva sa pre neho dvojnásobne Matkou: už nielen fyzicky, ale aj duchovne. Veď podľa Písma bola v rebríčku plnenia Božej vôle po celý svoj život jednotka.
V tejto scéne má Mária po svojom boku z jednej strany príbuzenstvo podľa krvi a z druhej rodiace sa Ježišovo príbuzenstvo podľa ducha. Ona je v strede, najpríbuznejšia svojmu Synovi telesne a najbližšia pre neho duchovne.
No príbuzní z Nazareta nevedeli a zrejme ani nechceli pochopiť, čo Ježiš práve povedal a nepridali sa k nemu ako učeníci, ktorí boli pri ňom a počúvali ho. Naopak, chceli si na Ježiša uplatniť nárok, vytrhnúť ho z jeho nového spoločenstva a odviesť domov, do Nazareta ako pomäteného (porov. Mk 3, 20 – 21).
Preto Ježiš musel pred nimi chrániť nielen svoje hranice, ale najmä novovznikajúce spoločenstvo učeníkov. A to aj za cenu, že sa dotkne svojej Matky. Zaiste bola pri tejto situácii v určitom napätí aj Mária. Ale zdá sa, že nie pasívne.
Určite sa snažila uľahčiť príbuzným porozumenie a prijatie Ježiša. Nepodarilo sa jej to hneď. No scéna, ktorú neskôr zachytia Skutky apoštolov, nám dáva tušiť, že aj túto vystupňovanú situáciu ovplyvnila svojou snahou o porozumenie a súlad. Veď niektorí z jeho rodiny ho nasledovali.
Turzovka, 20.5.2024
Pozrite tiež:
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1734-panna-maria-matka-cirkvi
Niečo k Svätodušnému pondelku nájdete na:
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/308-svatodusny-pondelok-2
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1221-svatodusny-pondelok