Sk 11, 21b-26; 13, 1-3, Mt 10, 7-13
Pochádzal z ostrova Cyprus.
Bol významnou postavou prvotnej Cirkvi a preto sa nazýva apoštolom, i keď nepatril do zboru dvanástich apoštolov. Zo Skutkov apoštolov sa dozvedáme, že hlásal evanjelium spolu s apoštolom Pavlom na jeho prvej misijnej ceste v Malej Ázii. Tradícia hovorí, že zomrel mučeníckou smrťou – ukameňovaním a upálením – pri Salmine na ostrove Cyprus.
ZAMENIL ROĽU
Barnabáša niektorí počítajú medzi 72 učeníkov. Na jeho život je ako ušité podobenstvo Pánovo o „ukrytom poklade“. Ktovie či Pán nepohliadol s úľubou práve na neho; ktovie, či práve podobenstvo neupevnilo Žida Jozefa z Cypru, aby sa rozhodol zanechať svoju najväčšiu lásku: pole.
Bol územčistý sedliak, zrastený s prírodou, slnkom vzduchom, roľou. Poctivo obrábal pole, sial, oral, ale sa i modlil. Zašiel si na púť do Jeruzalema a tu počul hovoriť o nebi ako o poklade na poli... Jozef počúval s jednoduchosťou sedliak, bez predsudkov! A čo sedliak uzná za dobré, to vykoná.
Žid Jozef sa chladnokrvne rozhodol: „Kúpiť to pole!“
Apoštoli ho neskôr nazvali Synom útechy – Barnabášom. Brali ho ako seberovného, ako apoštola. Keď sa Pavol na ceste do Damasku obrátil, uznal za dobré, dostať sa najprv k srdcu tohto muža. Sedliak veľa nevraví, ale veľa koná.
Dobre to riešil Pavol. Barnabáš mu kliesnil cestu k Petrovi. Potom ich už Pán spojí ako slnko a tieň. Slávny Pavol sa opiera o robustného sprievodcu, ktorý ho privedie do svojej vlasti na Cyprus. Barnabáš je tu doma, i keď nezamieri na pole, ale na roľu Kristovu.
Barnabáš zatiahne do spolupráce bratanca Mareka, neskoršieho evanjelistu. Chodia spolu s Pavlom. Marek je ešte nestály. . Na druhej , už po Jeruzalemskom sneme, Pavol nepočíta s Markom. . Vtedy sa Barnabáš odeli od Pavla, hoci uznáva jeho „päť talentov“, ale v sedliackej prostote dá prednosť Markovi, lebo si myslí, že treba podoprieť slabšieho. S Markom sa utiahne späť na Cyprus. Pôsobí tu ako prvý biskup vo vlasti.
Je nesporne, že od apoštola národov sa naučil veľa. S ním skusoval hlad, prenasledovanie, úteky. Iba v Lystre sa mu dostáva prednosti pred Pavlom. Pohania ho majú za otca bohov Zeusa. A Pavla malej postavy, za posla bohov, Hermesa. Ale aj toto čoskoro končí kameňovaním.
Veľkosť Barnabáša je však v jeho veľkej pokore. Tento robustný muž dokáže kliesniť cestu Pavlovi rovnako k pohanom ako aj k apoštolskému zboru na sneme v Jeruzaleme r. 50. Vie ako učiteľ uvedomele stáť v tieni, dáva prednosť Kristovi, slovu Božiemu! A vždy pamätá ne jedno; kúpil som nové pole, s pokladom Kráľovstvo Božie! S tým som zrastený. Blažená zámen! Sedliak – misionár. Zem vymenená za nebo!
Pochopil: iba jedno je potrebné – milovať Boha a dať sa mu k dispozícii s poľom, hrudou zeme, svalmi i srdcom!
Čo zamením ja?
ROZHODNUTIE
Uvoľním niečo zo svojho v prospech druhých. Otčenáš a Zdravas za apoštolských pracovníkov.
Miriam Liptovská, Celý rok so svätými