Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Pokračujeme v úvahách o poznaní seba.

Tie sú na linkách:     

https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1988-casto-nechapeme-seba

https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1990-povrchne-sebapoznanie

Toto poznávanie seba nám umožňuje zároveň poznávať nášho Stvoriteľa – Boha.

Všetci veľkí učitelia vnútorného života totiž poukazujú na to, že na lepšie poznanie Boha je potrebné poznanie seba. Naše skúsenosti a sledovanie našej prirodzenosti (pocity, predstavy, všetko čo prežívame, i svedomie) nás môže privádzať k poznaniu Boha. Zbadáme určitú zákonitosť v nás - najmä vo svedomí. Sú to stopy (zákony?) napísané samým Stvoriteľom. Práve ľudská prirodzenosť so svojimi zákonmi (zákonitosťami) sa stáva priestorom, v ktorom sa odohráva naše stretnutie s Bohom.

Základom je tu pokora. To sa nám môže zdať zvláštné. Ale nie; je to samozrejme, najmä ak si premyslíme definíciu pokory od Terézie Avilskej: Pokora je pravda. Táto pokora nás privedie k pravde o nás i o Bohu – nakoľko sa dá Boh poznať.

Preto aj svätý Bernard z Clairvaux, keď písal o stupňoch pokory, zdôrazňoval nevyhnutnosť pravdivých vedomostí o sebe ako prvého stupňa na ceste k pravde. Poznanie pravdy o Bohu (ak sa to takto dá povedať) vyžaduje poznanie pravdy o sebe samom.

Svätý Ignác z Loyoly v Duchovných cvičeniach podáva veľa poučení, ktoré pomáhajú „rozlišovať duchov“, to znamená pri dôkladnom pozorovaní toho všetkého, čo sa v nás deje, aké nálady nás usmerňujú, odkiaľ sa berú, aký je ich prameň. Podľa otca Ignáca vedomé prežívanie vnútorného života spočíva totiž vo vycítení a spoznávaní rozličných hnutí, ktoré povstávajú v našej duši: dobré, aby sme ich prijali, zlé, aby sme ich zamietli (por. Duchovné cvičenia - DC).

„Vnútorný život“ sa môže ľahko zdeformovať ilúziami. Ten totiž, kto nepozná seba a to, čo sa v ňom deje, veľmi ľahko si môže pomýliť účinkovanie vlastnej neusporiadanej citovosti s Božím účinkovaním. Túto neznalosť seba využíva aj satan kvôli tomu, aby zviedol človeka na scestie. Satan totiž, ako hovorí sv. Ignác v zhode so sv. Pavlom, berie podobu anjela svetla, aby pod zdaním dobra priviedol človeka k zlému (por. DC; 2 Kor 11, 14).

Thomas Merton nás upozorňuje, že Boha poznáme natoľko, nakoľko vzrastá v nás uvedomenie si seba samých. Seba poznávame zas prostredníctvom Boha. Je tu vzájomné prepojenie.

Blaise Pascal hovorí: Poznanie seba bez poznania Boha rodí zúfalstvo, poznanie Boha bez poznania seba rodí pýchu. Áno, ak uvažujeme o sebe, dôjdeme k poznaniu našej slabosti a smrteľnosti a to je zúfalstvo. Ak poznáme Boha a nevidíme našu malosť, spyšnieme. Tieto dve poznania - poznanie seba a poznanie Boha - musia ísť spolu. Cieľom týchto úvah je teda prijímanie Božieho Slova, aby nás viedlo k čoraz plnšiemu pochopeniu seba a k poznávaniu tajomstva Boha.




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.