2 Krn 36,14-16.19-23, Ef 2,4-10, Jn 3,14-21
Niet pochýb o tom, že Nikodém je múdry človek.
V Písme je doma a Ježišove narážky na posvätné texty sú mu hneď jasné. Nie je však iba zásobárňou informácií, ktoré do neho nahustili v škole. Nebojí sa samostatne a zodpovedne uvažovať a vyslovuje aj odvážne uzávery, s ktorými by u svojich kolegov farizejov asi nezožal veľký úspech: „Rabbi, vieme, že si prišiel od Boha ako učiteľ, lebo nik nemôže robiť také znamenia, aké ty robíš, ak nie je s ním Boh.“ (viď Jn 3,2). Zároveň tiež uvažuje prísne logicky a myšlienky mu presne nadväzujú jedna na druhú (viď Jn 3,3-4).
Ježiš ho však učí novej logike – logike Božej, ktorá sa pohybuje v iných kategóriách.
– Vyzdvihnutie, či povýšenie, u nás ľudí znamená dosiahnutie výhodnej pozície, dobre plateného miesta či spoločensky uznávaného postu. Ježiš však hovorí o vyzdvihnutí, ku ktorému sa dochádza cez to najhoršie poníženie, aké si možno predstaviť – skrze kríž.
– Láska sa podľa našich predstáv spája s nárokmi na milovanú bytosť. (Napokon, aj bežné výrazy, na ktoré sme zvyknutí, to trochu prezrádzajú: „mať niekoho rád“, „vziať si milovanú osobu“.) Ježiš ale zjavuje Boha, ktorý miluje predovšetkým tak, že dáva (svojho jednorodeného Syna).
– Človek túži po spáse, záchrane a istote a hľadá ju v najvychytanejších zabezpečovacích systémoch, najprešpekulovanejších poisteniach a všemožne sa usiluje o to, aby mal všetko pod kontrolou. Ježiš naproti tomu predstavuje spásu ako zdarma daný dar tým, ktorí sa vierou úplne odovzdajú tomu, komu uverili a jemu prenechajú kontrolu nad svojím životom.
Ako Nikodém zareagoval na tento minikurz Božej logiky? Prebral ho? Nevieme. Z evanjelia sa dozvedáme len veľmi málo (viď Jn 19,39). Toto mlčanie je však priestorom pre nás a pre naše rozhodnutie. Ako sa zachováme my?
Pozri tiež:
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/200-4-postna-nedela
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/1653-4-postna-nedela-3