Gn 17, 3-9, Jn 8, 51-59
Každému z nás je známy príbeh s Mojžišom a horiacim kríkom.
Pán mu z neho hovorí: Nepribližuj sa sem! Zobuj si z nôh obuv, lebo miesto, na ktorom stojíš, je zem svätá! (Ex 3,5)
Potom Boh povedal Mojžišovi: „Ja som, ktorý som!“ - a dodal: „Toto povieš Izraelitom: „Ja-som“ ma poslal k vám! (Ex 3,14).
To slovo „Ja som“ v hebrejčine znie: Jahve. A Boh zdôraznil: Toto je moje meno naveky a takto ma budú spomínať z pokolenia na pokolenie. (Ex 3,16).
Keď Pán Ježiš povedal: „Ja Som“ použil meno, ktoré bolo zjavené Mojžišovi. Keď Ježiš používa toto meno, vydáva sa za jediného Spasiteľa, ku ktorému smerovala celá viera a nádej Izraela (Viď poznámku Jeruzalemskej Biblie k Jn 8,24).
Židia sa toto Božie meno – Jahve báli vôbec vysloviť, preto nás neprekvapuje, že na to zdvihli kamene a chceli ich hádzať do neho (Ježiša), kvôli rúhaniu. Niekde som čítal, že toto meno mohol vysloviť veľkňaz, keď po očistení svojom i národa od hriechov, vošiel do veľsvätyne a vtedy iba polohlasne vyslovil toto meno Jahve.
Meno: Ja som, ktorý som sa prekladá: som tu pre teba, pre vás. Tak ho interpretuje aj pápež František. A k tomu netreba čo dodať. Predsa: Ježiš tu nebol iba pre súčasníkov, ale keďže je Boh, je tu aj pre nás.
Turzovka, 17.3.2016