Uvedenie do bohoslužby: Zišli sme sa tu na Popolcovú stredu.
Volá sa tak preto, lebo dnes budeme poznačení popolom. Popol je symbol pominuteľnosti, zániku, smrti. Znamenie popola nás však dnes nevolá k myšlienke na smrť. Volá nás k náprave života, k radostnému životu so Zmŕtvychvstalým Pánom.
Keď budeme po evanjeliu značení popolom spáľme pokornou ľútosťou všetky hriešne návyky, všetko, čo vedie k duchovnej smrti.
Akt pokánia preto na začiatku svätej omše nebude.
Uvedenie do čítaní:
- Jl 2,12-18
Naše vôľa k náprave, to nie je záležitosť peknej pobožnosti v kostole. Počúvajme, čo o tom hovorí prorok.
- 2 Kor 5,20-6,2
Svätý Pavol ako Kristov vyslanec nás napomína a povzbudzuje v tomto čase spásy. Vypočujme si, čo v mene Kristovom zdôrazňuje.
3. Mt 6,1-6.16-18
Po starozákonnom prorokovi a po apoštolovi národov Pavlovi, budeme teraz počúvať Pána Ježiša, o tom aká má byť naša modlitba, pôst a almužna.
Národný a osobný pôst
Výzva k pôstu. To je téma dnešného Božieho slova.
Jestvuje rozdiel medzi výzvou k pôstu v Knihe proroka Joela (1. čítanie), a tou, ktorú nám adresuje Ježiš Kristus.
Prorok vyzýva, aby sa pôst stal veľkým dielom celého vyvoleného národa. Je to skutok, ktorý vykonáva spoločenstvo, a každý člen spoločenstvá musí navonok prejaviť svoj kajúci postoj. Tento pôst začínali trúbením na roh, pozývali všetkých do svätyne: deti, starcov, dokonca dojčatá, a všetci spolu začínali oplakávanie svoju zlú minulosť. Starozákonné náboženstvo bolo náboženstvom jedného národa, preto je to prirodzené.
Pán Ježiš vyzýva v dnešnom evanjeliu viackrát, akoby k niečomu inému:
...nekonajte svoje dobré skutky pred ľuďmi, aby vás obdivovali
...keď teda dávaš almužnu, nevytrubuj pred sebou
...keď sa ty ideš modliť, vojdi do svojej izby, zatvor za sebou dvere
...keď sa ty postíš, aby nie ľudia zbadali, že sa postíš
Štyrikrát použil slovo „v skrytosti“.
Život kresťana kvitne v hĺbke srdca. Kristus vedel, že je ľahké roztrhnúť si šaty a navonok ukazovať zamračený výzor svojej tváre, a srdce mať naplnené zvrátenosťou. A preto vyzýva k obráteniu sŕdc.
Pozor! Ani výzva Joela nie je výzvou k farizejskému pôstu, „aby ľudia videli“. Hovorí: Obráťte sa ku mne celým svojím srdcom, pôstom, plačom a nárekom; srdcia si roztrhnite, nie šaty, a obráťte sa k Pánovi, svojmu Bohu.
Rovnako ani Ježišova výzva k pôstu nie je len „súkromná“. Či tento náš pôst nemá spoločenský rozmer? Má, ale pokánie nie je časom ukazovania pôstu, ale lásky. Lebo ak srdce je obrátené k Bohu, tak v každom jeho geste sa zjavuje láska. Jednoducho povedané, ľudia nemusia vidieť naše modlitby, naše pôsty, naše almužny, ale prejavy našej lásky.
Svet, ktorý dnes neprichádza do kostola, musí poznať podľa našej dobroty a lásky, že slávime štyridsaťdenný pôst. Kresťanstvo nie je náboženstvom jedného národa, ale jedného spoločenstva – Cirkvi a a každý jej člen má vydávať svedectvo a by bol príkladom pre okolie, aby bol jeden ovčinec a jeden pastier.
Kedy bude náš popolec správny?
O chvíľu posypem vaše hlavy popolom. Vždy sa pozastavujem nad tým, či to nie je divadlo, prázdne tradičné gesto. Ľudia radi prichádzajú na popolec. Kňaz sype trošku popola na ich hlavu. „Pamätaj, že prach si a na prach sa obrátiš“.
Kedy to bude ozajstné gesto pokánia?
Tento obrad sa koná v kostole každý rok, ale denne na naše hlavy naši blízki sypú nie trošku, ale tony popola. Vtedy sa ukazuje, že nedokážeme pokorne skloniť hlavy, nedokážeme opakovať v srdci „prach si a na prach sa obrátiš“. Je to vtedy, ak my odplácame. Ak dnes prichádzame preto, aby sme prijali popolec, tak prijímajme ho cez celý rok, lebo nielen dnes sme prachom, ale vždy sme prachom.
Kedy teda opravdivo prijímame popolec? Ak nesypeme prach na hlavy blízkych. Nech v období Veľkého pôstu z našej ruky, z našich úst sa nikdy nesype prach – zlo. Prijmime ten, ktorý dopadne na nás, popol očierňovania, výčitiek, ohovárania. Ale pristupujme k našim blízkym akoby s kúskom chleba, s dobrotou, s toleranciou, s láskou. Prijmime tých ľudí, ktorí sú okolo nás. To je pôst, ktorý vyžaduje Kristus.
Prijmime dnes popol preto, aby sme sa pripravili na prijímanie popola cez celý Veľký pôst. Popol z rúk našich blížnych. Pristupujeme k svätému prijímaniu preto, aby sme zo srdca podávali druhému človeku nie popol, ale najvyššie hodnoty dobroty, lásky a odpustenia.
Turzovka, 13.2.2016