Iz 41, 13-20, Mt 11, 11-15
V Písme svätom sa nachádzajú texty, ktoré sú ťažko prijateľné a ťažko pochopiteľné.
Ťažko prijateľné (vyberiem zopár):
Blahoslavenstva – skúste podľa nich žiť.
Ježišov radikalizmus – Ježiš mu vravel: "Ak chceš byť dokonalý, choď, predaj, čo máš, rozdaj chudobným a budeš mať poklad v nebi. Potom príď a nasleduj ma!" (Mt 19,21).
Alebo - hovorím vám: Ľahšie je ťave prejsť cez ucho ihly, ako boháčovi vojsť do Božieho kráľovstva. (Mt 19,24)
Ale Ježiš mu povedal: "Poď za mnou a nechaj, nech si mŕtvi pochovávajú mŕtvych."(Mt 8,22)
Ťažko pochopiteľné:
Kde bude mŕtvola, tam sa zhromaždia aj orly (Mt 24,28)
Patria tam aj slová dnešného evanjelia:
Ale ten, kto je v nebeskom kráľovstve menší, je väčší ako on (Ján)... Od dní Jána Krstiteľa podnes trpí nebeské kráľovstvo násilie a násilníci sa ho zmocňujú.
Prirodzene, ťažko prijateľné state sú zároveň aj ťažko pochopiteľné a naopak.
Povenujme sa nejasnostiam dnešného evanjelia.
Ako je to s Jánovou veľkosťou a malosťou?
V Jeruzalemskej Biblii (Dobrá kniha 2013) sa v poznámke k tomuto veršu píše: Už tým, že patrí do Božieho kráľovstva, zatiaľ čo Ján ako predchodca zostáva pred bránou.. Toto slovo stavia proti sebe dve epochy Božieho diela, dve „ekonómie“ bez podceňovania Jánovej osoby: časy Kráľovstva úplne presahujú časy, ktoré ich predchádzali a pripravovali.
Tu dopĺňam Ježišove slova: Veru, hovorím vám: Mnohí proroci a spravodliví túžili vidieť, čo vidíte vy, ale nevideli, a počuť, čo vy počúvate, ale nepočuli: (Mt 13,17).
Ako je to s násilím a Božím kráľovstvom?
V poznámke k tomuto veršu Jeruzalemská Biblia píše: Tento výrok sa vysvetľuje rozličným spôsobom. Môže tu ísť:
- o sväté násilie tých, ktorí sa zmocnia Božieho kráľovstva za cenu najtvrdších odriekaní;
- o zlé násilie tých, čo ho chcú nastoliť zbraňami (zelóti);
- o tyraniu diabolských mocnosti a ich pozemských prisluhovačov, ktorí si namýšľajú, že si udržia vládu nad týmto svetom a prekazia rozmach Božieho kráľovstva.
Napokon niektorí prekladajú: „Nebeské kráľovstvo si razí cestu násilne“, totiž nastolí sa s mocou napriek všetkým prekážkam. K tomu môžem dodať. Sú state Biblie ľahko prijateľné.
Ľahko prijateľné:
To sú časti Písma, ktoré ochotne prijímame. Niekto ich nazval „gýčové state“. Samozrejme nie z pohľadu hodnoty Písma, ale z pohľadu čitateľov. Niektorí ich radi prijímajú, ako sa prijímajú gýče. Nič od nich nežiadajú, nevedú ich k zamysleniu.
Taká môže byť i stať z dnešného prvého čítania. Kto si nevšimol túto vetu?: Ja som Pán, tvoj Boh, ktorý ťa drží za ruku a hovorí ti: „Neboj sa, ja ti pomôžem!
Nebojže sa, červíček Jakub, hŕstka Izraela, ja sám ti pomôžem“
Táto stáť je potešujúca! Nech nás poteší, aby sme sa nebáli vyššie spomenutého „násilia“ a náročných, ťažko prijateľných, časti Svätého písma.
Turzovka, 10.12.2015