Sof 3, 1-2. 9-13, Mt 21, 28-32
Jedno čínske príslovie hovorí: Iba zdochnutá ryba pláva dole prúdom.
Vyjadruje múdru ľudskú skúsenosť. Človek na rozdiel od ostatných živočíchov nežije podľa inštinktu, pudu, ale má vôľu. Tá mu umožňuje ísť proti prúdu. Potrebuje však premôcť lenivosť.
Tak ako prvý syn z evanjelia, ktorý povedal: ‚Nechce sa mi.‘ No potom to oľutoval a šiel.
Prichádzame k poslednému zo siedmich hlavných hriechov, k lenivosti. Niektorí autori používajú ešte iný vyraz – vlažnosť.
Grécke slovo acedia je širší. Znamená stav znechutenosti, unavenosti, nezáujmu, nudy. Je to neochota k činnosti, alebo práci, nuda, záhaľka, ľahostajnosť.
Evagrius hovorí, že tento stav je veľmi nebezpečný. Vtedy prichádza najnebezpečnejší démon, lebo znechutený a lenivý človek už neodporuje pokušeniam..
Vidíme, že s lenivosťou sa nemožno zahrávať a možno sa budeme chcieť otestovať. Ludvik De Ponte (11.11.1554 – 16.2.1624 španielsky jezuita, teológ, v poľštine vyšla nedávno jeho kniha) vyratúva deväť prejavov lenivosti:
- neúmerný strach z ťažkosti s ktorými sa stretávame.
Takému človeku chýba zmužilosť, odvaha – tieto dary Ducha Svätého.
- Nechuť začať čokoľvek čo stojí námahu.
Dobrý začiatok polovica úspechu. Pre lenivca problém začať. Vieme, že je veľký problém rozbehnúť niečo. Ťažké je začať pokánie, ozajstný kresťanský život...
- Nedbalosť v zachovávaní prikázaní, poriadku, pravidiel.
Kto vytrvá bude spasený. Lenivý aj keď začne, nemá chuť a energiu pokračovať. Serva ordinem, ordo servabit te. Potreba poriadku, stability…
- Nestálosť v dobrom, nedodržiavaní predsavzatí.
Cesta do pekla je vyložená samými dobrými predsavzatiami. To je druhý syn z dnešného evanjelia.
- Neschopnosť vzdorovať pokušeniu.
Tu vidno aké vhodné je pojem lenivosť rozšíriť. Badať zrejmú otupenosť, ľahostajnosť. Je mu všetko jedno…
- Odpor k tým, ktorí sú horliví, lebo dráždia svojou pracovitosťou, zachovávaním poriadku.
Zaujímavé, že lenivec má energiu bojovať proti tým, ktorí pracujú a premáhajú svoju lenivosť. Lenivý je podráždený ak niekto riadi. Vie, že by mal aj on pridať pomocnú ruku, ale nechce sa mu, preto útočí na pracujúceho. Samozrejme pod kepienkom čnosti. Napríklad: Ty už preháňaš s tým riadením. To je chorobné a pod.
- Ďalší dôsledok lenivosti je vo veľkej strate drahocenného času.
Skúsme si uvážiť aký vzácny je čas. Sv. Terézia: Na smrti je strašné to, že ňou končí obeta. Už nemôžeš urobiť nič dobre. Čas ide nenávratne preč. Potreba využívať ho.
8. Lenivec dáva veľkú slobodu zmyslom, zvedavosti, chuti zabávať sa, využiť dobré vecí.
To ako by odporovalo lenivcovi. Pozor, je lenivý k činnosti, ale nie k veciam ktoré sú pre jeho pôžitok. Je to lenivosť pre duchovné vecí a ozajstné hodnoty.
- Posledný z prejavov lenivého človeka je zanedbávanie hlavných povinnosti stavu, zabúdanie na cieľ života, opomenutie náboženských motívov v konaní.
V tomto hlavnom hriechu sa hovorí aj o lenivosti ku konanie toho, čo by sme mali. Otcovské povinnosti, povinnosti matky. Matka: Ja by som radšej deň krompáčovala ako sa starala o dieťa. Robenie všetkého možného, len nie toho čo mám. Veľké nebezpečenstvo aj pre kňaza. Zabúda sa na hlavný cieľ života. Lenivý ide vždy cestou ľahšieho odporu. Robí čo mu chutí.
Viera v Boha, náboženstvo vola k aktivite. Snahe po dokonalosti. To je vždy spojenie s nárokmi. Vezmi kríž – hovorí Ježiš. Don Bosco: Do neba sa nejde v kočiari.
Turzovka, 15.12.2015