Jak 4, 1-10, Mk 9, 30-37
Túžba po mesiášovi (ako záchrancu) bola v starozákonnom ľude stále prítomná.
A bola rôzna – podľa situácie v ktorej sa národ nachádzal. Domnievam sa, že začala v egyptskom zajatí. Nakoniec mesiáš (Mojžiš) nebol podľa ich predstav. Zdá sa, ako keby ich Mojžiš nasilu vytrhol z otroctva. Neprijali ho od začiatku a stále proti nemu reptali. Jozueho prijali lepšie, lebo za jeho pôsobenia mali jasne kontúry svojej budúcnosti – ocitli sa v Zasľúbenej zemi, dobyjali. Potom vkladali nádej do sudcov a kráľov.
Iná bola predstava mesiáša v Babylonskom zajatí a po ňom. Proroci a cez nich aj ľudia už začali mať hlbšiu predstavu o Mesiášovi. Preto som to slovo už napísal s veľkým písmenom.
Predstavovali si ho ako vojvodcu, ale aj pokorného. Prišiel v čase, keď po ňom národ veľmi túžil, keďže bol opäť v zajatí Rimanov.
A opäť mu nerozumeli, ani najbližší a národ ho neprijal. Nepochopené boli najmä Ježišove slová o jeho budúcom utrpení. A Ježiš svoje mesiášske poslanie naplní práve týmto spôsobom.
Takáto predstava o Ježišovom mesiášstve je pre učeníkov, aj tých najbližších, akým bol Peter, neprijateľná. Ježiš ich potrebuje učiť zmene ich predstáv. Po Petrovom vyznaní evanjelista hovorí: „Potom ich začal učiť, že Syn človeka musí mnoho trpieť“ (Mk 8,31).
Súčasťou vyučovacieho procesu je aj udalosť premenenia na vysokom vrchu. Učeníci akoby v Ježišových slovách o jeho utrpení nepočuli.
Keď Peter, Jakub a Ján zažili Ježišovo oslávenie, asi si mysleli, že už majú Ježišove nepríjemné a nevhodné slová za sebou, a že teraz už tu ide o niečo iné. Keď zostupujú z vrchu Ježiš im najprv hovorí o zmŕtvychvstaní. Vracia sa tak k slovám zo svojej predpovedi o jeho budúcnosti po Petrovom vyznaní. Oni nerozumejú, a tak sa radšej pýtajú na Eliáša. Ježiš im dáva odpoveď na ich otázku, zároveň však do nej znova vloží predpoveď svojho utrpenia: „Áno, najprv príde Eliáš a všetko obnoví. Ale prečo je o Synovi človeka napísané, že bude veľa trpieť a že ním opovrhnú? No hovorím vám: Eliáš už prišiel a urobili s ním, čo chceli, ako je o ňom napísané“ (Mk 9,12-13). Ježišove predpovede o jeho utrpení sa vždy končia aj predpoveďou jeho zmŕtvychvstania.
Ježiš tak aj teraz pokračuje vo vyučovaní svojich učeníkov o type jeho mesiášstva. Ak sa splnilo to, čo je napísané o Eliášovi, avšak v osobe Jána Krstiteľa, splní sa aj to, čo je napísané o Synovi človeka, v jeho osobe.
Samozrejme učí aj nás. Aby sme sami neboli mesiášmi pre iných – nevystatovali sa nad nich. Zhodou okolnosti (čítania nie sú vyberané tematicky) Jakub nám napísal: Pokorte sa pred Pánom a on vás povýši. A Pán: Kto chce byť prvý, nech je posledný zo všetkých a služobník všetkých.“
Turzovka, Dom sv. Jozefa, 21.5.2024
Pozrite tiež:
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/818-utorok-7-tyzdna
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1151-utorok-7-tyzdna-2
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/2047-utorok-7-tyzdna-19