Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Iz 41, 13-20, Mt 11, 11-15

Sú rôzne rebríčky, tabuľky, štatistiky, porovnania, ktoré určujú prvenstvo, prestíž.

V dnešnom evanjeliu Ježiš vyjadruje názor na Jána Krstiteľa a porovnáva ho s osobnosťami Starého zákona. V porovnaní s nimi nie je nikto väčší ako Ján. Ján je najväčší zo všetkých: väčší ako Jeremiáš, väčší ako Abrahám, väčší ako Izaiáš! Ale v porovnaní s Novým zákonom je Ján menší všetci. Dokonca najmenší v kráľovstve je väčší ako Ján! Ježiš sa vyjadril: Ale ten, kto je v nebeskom kráľovstve menší, je väčší ako on.

Ako môžeme pochopiť Ježišov zdanlivo protichodný opis Jána?

Pred týmto Ježišovým vyhlásením sa Ján poslal spýtať Ježiša: „Ty si ten, ktorý má prísť, alebo máme čakať iného?" (Mt 11,3). Zdalo sa, že Ján má pochybnosti o Ježišovi. Ježiš totiž nezodpovedal predstave, ktorú on, Ján, urobil z Mesiáša - prísneho sudcu, ktorý mal prísť a vykonať súd „budúceho hnevu“ (Mt 3, 7). Mal vyrúbať stromy od korene (Mt 3, 10), „vyčistiť humno a plevy spáliť v neuhasiteľnom ohni“ (Mt 3, 12). Ale Ježiš namiesto toho, aby bol prísnym sudcom, je priateľom všetkých, „tichý a pokorný srdcom“ (Mt 11,29), prijíma hriešnikov a jedáva s nimi (Mk 2,16).

Ježiš odpovedá Jánovi citovaním proroka Izaiáša: "Choďte a oznámte Jánovi, čo počujete a čo vidíte: Slepí vidia, chromí chodia, malomocní sú čistí, počujú, mŕtvi vstávajú, chudobným sa káže dobrá zvesť a blahoslavený je ten, kto sa na mne nepohorší!" (Mt 11,5-6; porov. Iz 33,5-6; 29:18). Jasná odpoveď. Ježiš posiela Jánovi odkaz, aby lepšie analyzoval Písmo, aby mohol zmeniť svoj mylný pohľad na Mesiáša.

Bol to Ján, ktorý vďaka svojej vernosti mohol konečne ukázať ľudu Mesiáša: "Hľa, Baránok Boží!" (Jn 1,36) a dlhý príbeh, ktorý sa začal Abrahámom, dosiahol svoj cieľ. Ján však úplne nepochopil rozsah prítomnosti Božieho kráľovstva v Ježišovi. Samotné dávne dejiny neposkytujú človeku dostatočné svetlo, aby pochopil všetku novosť Božej dobrej zvesti, ktorú nám Ježiš prináša. Nové nevstupuje do Starého. Svätý Augustín povedal: "Novum in Vetere latet, Vetus in Novo patet", čo v preklade znamená: "Nové je už skryté v Starom. Ale Staré odhaľuje svoj plný význam iba v Novom." Tí, ktorí sú s Ježišom a žijú s ním, dostávajú od neho svetlo, ktoré dáva nové oči, aby objavili hlbší zmysel Starého.

A čo je táto novota?

Ježiš ponúka kľúč: Lebo všetci Proroci i Zákon prorokovali až po Jána: A on sám – ak to chcete prijať – je Eliáš, ktorý má prísť.

 Ježiš nenalieha, len hovorí: "Kto má uši, nech počuje." Eliáš musel prísť, aby sa pripravil na príchod Mesiáša a znovu vybudoval spoločenstvo: „Aby obrátil srdcia otcov k synom a srdcia synov k otcom" (Mal 3, 24). Ján ohlasoval Mesiáša a snažil sa pripraviť Pánovi dokonalý ľud (Lk 1,17). Ale najhlbšie tajomstvo nového života mu uniklo. Oznámil to iba Ježiš, ohlasujúc, že Boh je Otec, a preto sme všetci bratia a sestry. Toto ohlasovanie so sebou prináša novú silu, ktorá nám umožňuje prekonávať rozdiely a vytvárať spoločenstvo.

Toto sú tí násilní, ktorým sa podarí dobyť Kráľovstvo. Kráľovstvo nie je učenie, ale nový spôsob života bratov a sestier, počnúc Ježišovým ohlasovaním: Boh je Otcom všetkých.

Turzovka, 14.12.2023 

 




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.