Iz 41, 13-20, Mt 11, 11-15
Sú rôzne rebríčky, tabuľky, štatistiky, porovnania, ktoré určujú prvenstvo, prestíž.
V dnešnom evanjeliu Ježiš vyjadruje názor na Jána Krstiteľa a porovnáva ho s osobnosťami Starého zákona. V porovnaní s nimi nie je nikto väčší ako Ján. Ján je najväčší zo všetkých: väčší ako Jeremiáš, väčší ako Abrahám, väčší ako Izaiáš! Ale v porovnaní s Novým zákonom je Ján menší všetci. Dokonca najmenší v kráľovstve je väčší ako Ján! Ježiš sa vyjadril: Ale ten, kto je v nebeskom kráľovstve menší, je väčší ako on.
Ako môžeme pochopiť Ježišov zdanlivo protichodný opis Jána?
Pred týmto Ježišovým vyhlásením sa Ján poslal spýtať Ježiša: „Ty si ten, ktorý má prísť, alebo máme čakať iného?" (Mt 11,3). Zdalo sa, že Ján má pochybnosti o Ježišovi. Ježiš totiž nezodpovedal predstave, ktorú on, Ján, urobil z Mesiáša - prísneho sudcu, ktorý mal prísť a vykonať súd „budúceho hnevu“ (Mt 3, 7). Mal vyrúbať stromy od korene (Mt 3, 10), „vyčistiť humno a plevy spáliť v neuhasiteľnom ohni“ (Mt 3, 12). Ale Ježiš namiesto toho, aby bol prísnym sudcom, je priateľom všetkých, „tichý a pokorný srdcom“ (Mt 11,29), prijíma hriešnikov a jedáva s nimi (Mk 2,16).
Ježiš odpovedá Jánovi citovaním proroka Izaiáša: "Choďte a oznámte Jánovi, čo počujete a čo vidíte: Slepí vidia, chromí chodia, malomocní sú čistí, počujú, mŕtvi vstávajú, chudobným sa káže dobrá zvesť a blahoslavený je ten, kto sa na mne nepohorší!" (Mt 11,5-6; porov. Iz 33,5-6; 29:18). Jasná odpoveď. Ježiš posiela Jánovi odkaz, aby lepšie analyzoval Písmo, aby mohol zmeniť svoj mylný pohľad na Mesiáša.
Bol to Ján, ktorý vďaka svojej vernosti mohol konečne ukázať ľudu Mesiáša: "Hľa, Baránok Boží!" (Jn 1,36) a dlhý príbeh, ktorý sa začal Abrahámom, dosiahol svoj cieľ. Ján však úplne nepochopil rozsah prítomnosti Božieho kráľovstva v Ježišovi. Samotné dávne dejiny neposkytujú človeku dostatočné svetlo, aby pochopil všetku novosť Božej dobrej zvesti, ktorú nám Ježiš prináša. Nové nevstupuje do Starého. Svätý Augustín povedal: "Novum in Vetere latet, Vetus in Novo patet", čo v preklade znamená: "Nové je už skryté v Starom. Ale Staré odhaľuje svoj plný význam iba v Novom." Tí, ktorí sú s Ježišom a žijú s ním, dostávajú od neho svetlo, ktoré dáva nové oči, aby objavili hlbší zmysel Starého.
A čo je táto novota?
Ježiš ponúka kľúč: Lebo všetci Proroci i Zákon prorokovali až po Jána: A on sám – ak to chcete prijať – je Eliáš, ktorý má prísť.
Ježiš nenalieha, len hovorí: "Kto má uši, nech počuje." Eliáš musel prísť, aby sa pripravil na príchod Mesiáša a znovu vybudoval spoločenstvo: „Aby obrátil srdcia otcov k synom a srdcia synov k otcom" (Mal 3, 24). Ján ohlasoval Mesiáša a snažil sa pripraviť Pánovi dokonalý ľud (Lk 1,17). Ale najhlbšie tajomstvo nového života mu uniklo. Oznámil to iba Ježiš, ohlasujúc, že Boh je Otec, a preto sme všetci bratia a sestry. Toto ohlasovanie so sebou prináša novú silu, ktorá nám umožňuje prekonávať rozdiely a vytvárať spoločenstvo.
Toto sú tí násilní, ktorým sa podarí dobyť Kráľovstvo. Kráľovstvo nie je učenie, ale nový spôsob života bratov a sestier, počnúc Ježišovým ohlasovaním: Boh je Otcom všetkých.
Turzovka, 14.12.2023