Gn 3, 1-8, Mk 7, 31-37
Keď chceli evanjelisti - novinári tej doby, zachytiť podstatu Ježišovho účinkovania, písali o ňom, že „chodil a dobre robil“.
Aj dnes sme počuli, ako Marek charakterizuje verejnú mienku slovami: „Dobre robí všetko: aj hluchým dáva sluch aj nemým reč.“
Aj Peter keď v Kornéliovom dome vysvetľuje prečo krstí pohanov vysvetľuje: „Boh pomazal Ježiša z Nazareta Duchom Svätým a mocou a on chodil, dobre robil a uzdravoval (Sk 10:38).
Keďže je teraz kresťanov viac ako v časoch Pána Ježiša, malo by byť vo svete viac lásky. Je to tak?
Známa skupina spieva, že hoci je stále viac lásky v rozhlase v televízií, predsa jej je málo v živote.
Práve láska je spojivom manželov a rodín. Najmä tam ju najviac potrebujeme. Uvedomujeme si to viac ako v iných dobách teraz, lebo práve rodina je v kríze. Kde ju ale nájsť? Aká by mala byť?
Keď prišiel Pán Ježiš na svet a začal hlásať lásku Boha Otca, keď ju aj ukázal a keď ju ľudia začali praktizovať, musel pre tento nový štýl života vzniknúť v Gréckom svete nový pojem - agapé. Toto slovo malo naplno vyjadriť Ježišovu lásku, ktorá ale nemá takmer nič spoločné s ospevovanou, sebeckou „láskou". Je to láska dávajúca, obetujúca sa pre druhého.
Iba v prípade takejto vzájomnej láske môžu rodičia dávať život. Ak hľadajú iba svoje pohodlie, spôsobia duchovnú smrť, nenaučia dieťa opravdivej Ježišovej láske - agapé. Naviac, ak partneri vidia v budúcom dieťati ohrozenie svojho pohodlia, zapríčinia i smrť nenarodeného dieťaťa.
Túto lásku nám môže priblížiť postreh zo Svätej zeme - Palestíny. Tam sa rieka Jordán vlieva do Genezaretského jazera, obohacuje ho, oživuje a vyteká z neho omnoho mohutnejšia, aby sa vliala do Mŕtveho mora, ktoré síce rieku prijíma, ale tá už ďalej nepokračuje. Všetky soli a minerály ostávajú v mori. To je tak presýtené soľami, že tam nemôže existovať život. Preto sa to more volá Mŕtve more.
Aký rozdiel medzi Genezaretským jazerom a Mŕtvym morom! Je preto, lebo jedno jazero prijíma i odovzdáva, a druhé iba prijíma, až sa zadúša.
Tento príklad môže byť obrazom rodiny (i každého človeka). Ak rodina, (ale aj jednotlivec,) prijíma dary od Boha, od spoločnosti a odovzdáva ich, je plná života ako Genezaretské jazero. Ak iba berie, členovia sú sebeckí nedávajú život, skôr sejú smrť. Preto sa Cirkev modlí k Ježišovi a usiluje sa ho nasledovať, aby sme mali Ježišovu lásku a aby bola láska aj v živote a nie iba v piesňach.
Turzovka – Dom sv. Jozefa, 12.2.2021