Iz 58, 1-9b, Mt 9, 14-15
Byť na svadbe by mala byť radosť.
Svadba v Biblii vždy predstavuje vrcholnú radosť. Pán Ježiš nám dnes povedal: „Vari môžu svadobní hostia smútiť, kým je ženích s nimi? No prídu dni, keď im ženícha vezmú; potom sa budú postiť.“ Nie je tým vyjadrené - a myslím, nie je to žiadna „myšlienková akrobacia“: Postiť sa budú, keď nebudú mať radosť.
Skúsme si urobiť skúšku správnosti, či pôst môže byť hľadaním radosti z pohľadu prvého čítania. V ňom Izaiáš dostal rozkaz: Krič mocne, neutíchaj! Rozozvuč svoj hlas ako poľnica a oznám môjmu ľudu jeho zločiny a Jakubovmu domu jeho hriechy. Ako keby mu bolo z pohľadu povedaného oznámene: Nemajú radosť, lebo páchajú zločiny.
Izaiáš má oznámiť, že ak túžia po Božej blízkosti (slovami evanjelia byť v prítomnosti ženícha) a chcú ju dosiahnuť, musia prestať utláčať všetkých svojich robotníkov, prestať sa škriepiť a hádať...
Izaiášova výzva ďalej hovorí, že správny pôst (nájdenie radosti) vyžaduje: rozviazať putá nespravodlivé, uvoľniť povrazy otroctva, zlomených prepustiť na slobodu a rozlámať všetky okovy. Lámať hladnému svoj chlieb, bedárov bez prístrešia zaviesť do svojho domu. Ak uvidíš nahého, zaodej ho, a pred svojím blížnym sa neskrývaj.
Odstránenie nespravodlivosti zo vzťahov, oslobodenie od okov závislosti, pomôcť biednym, nie je nič iné iba hľadanie šťastia a radosti podľa overenej praxe: Chceš byť šťastný, rob šťastným toho druhého. Či: Chceš mať radosť, rob radosť iným. Je to aj evanjeliové. Pán Ježiš povedal: Čo ste urobili jednému z týchto najmenších mne ste urobili.
Takéto pokánie – takýto pôst, má podľa Izaiáša následok radosť, ktorú vyjadril básnicky: Vtedy ako zora vyrazí tvoje svetlo a rana sa ti rýchlo zahojí. Pred tebou pôjde tvoja spravodlivosť a Pánova sláva za tebou. Vtedy budeš volať a Pán ti odpovie, budeš kričať o pomoc a on ti povie: ‚Tu som.‘“
Prorok tým popisuje radosť človeka z dobra. Alebo povedané evanjeliovo: Prítomnosť ženícha.
Tak ako, sme na svadbe? Ak nie robme pokánie.
Turzovka - Dom sv. Jozefa, 16.2.2018