Hebr 5, 1-10, Mk 2, 18-22
My starí si pamätáme, že mnohé veci sa opravovali.
Do opravy sa dávali hodiny, obuv, televízory, rádia, práčky, dokonca sa štopkali i ponožky, plátali nohavice...
Teraz sa opravuje z menovaných veci už veľmi málo. Rifle sa dokonca nosia roztrhané.
Ani auta – čo je drahšia záležitosť sa už málo vyvárajú, opravujú. Zvykne sa hovoriť: To sa už neoplatí opravovať, lacnejší vyjde kúpiť nové.
Myslel na toto Pán Ježiš keď povedal: Nik neprišíva na starý odev záplatu z novej látky, lebo záplata vytrhne kus z neho, nové zo starého, a diera bude ešte väčšia. A nik nevlieva mladé víno do starých mechov, lebo víno mechy roztrhne a vyjde nazmar aj víno aj mechy, ale nové víno do nových mechov?
Zdá sa, že hej. Samozrejme v duchovnej oblasti. Ako keby chcel odkázať, tým, ktorí mu vytýkali: „Prečo sa Jánovi učeníci a učeníci farizejov postia, a tvoji učeníci sa nepostia?“, že sú už „neopraviteľní“, že treba vytvoriť úplne nové náboženstvo, nový postoj k modlitbe, k pôstu, k prikázaniam...
Preto musel „padnúť“ Starý zákon a vzniknúť Nový zákon. Členom Starého zákona – Židom to bolo veľmi ťažké, lebo boli skostnateli vo svojich predstavách. Keď svätý Peter pokrstil Kornélia – bola z toho aféra. Prečítajte si 10 a 11 hlavu Skutkov apoštolov. Dočítate sa, že keď sa Peter po krste pohana Kornélia vrátil, tí čo boli z obriezky, mu dohovárali: "Vošiel si k neobrezancom a jedol si s nimi!" A Peter mal pritom veľkú autoritu danú samotným Ježišom. Vieme koľko mal s tým problémy sv. Pavol, apoštol.
Kresťania zo židovstva chceli iba opravovať, plátať Starý zákon. Nové víno dávať do starých nádob.
Vidíme, že Duch svätý cez Petra a najmä Pavla urobil to, čo naznačil Pán Ježiš.
Je dobre premyslieť si to, lebo každá generácia je naklonená k židovstvu. K formálnym modlitbám, pôstu, skutkom a tým k neosobnému vzťahu k Bohu.
Turzovka, 16.1.2017