Iz 7,10-14 7, Hebr 10,4-10, Lk 1,26-38
Keď spoločenstvo veriacich v Cirkvi počúva posolstvo o zvestovaní, duchovným zrakom hľadí na tajomstvo vnútorného Božieho života.
Na Máriu „zostúpi Duch Svätý a moc Najvyššieho ju zatieni. Tým je začlenená do tajomného vnútorného Božieho života. Duch Svätý je Láska ktorou miluje Otec Syna a Syn Otca. Syn vo svojej láske k Otcovi je poslušný Otcovi a uskutočňuje sa to, čo je v Liste Hebrejom vyjadrené slovami: „Preto keď prichádza na svet, hovorí: „Nechcel si obetu ani dar, ale dal si mi telo. Nepáčili sa ti zápalné obety ani obety za hriech. Vtedy som povedal: Hľa prichádzam – vo zvitku knihy je napísané o mne –, aby som plnil tvoju vôľu, Bože.“ .“ (Hebr 10,5-7)
Boží Syn súhlasí a prijíma vôľu svojho Otca. Keď Boží Syn súhlasí a prijíma vôľu svojho Otca, odpovedá na túžbu ľudí po zachránení a spasení. Preto sa odovzdáva Márii a prostredníctvom svojej ľudskej matky Márie sa dáva všetkým Adamovým synom a dcéram, čiže všetkým ľuďom. Keď Boží Syn prijíma Otcovu vôľu v láske Ducha Svätého a vstupuje do času a priestoru ako Ježiš, prináša ľuďom posvätenie a tým záchranu, ktorá je ponúknutá všetkým ľuďom bez rozdielu.
Slová dnešného evanjelia nám prinášajú posolstvo o pláne Najsvätejšej Trojice zachrániť a spasiť ľudí: v Duchu Svätom Otec posiela svojho Syna, aby sa stal človekom a tým aby mohlo byť ľudstvo zranené hriechom obnovené, v Ježišovi nanovo stvorené. Uvedomujeme si paradox tohto poslania, keď hľadíme na jednej strane na Božieho Syna, Otcovo Slovo, ktorý je nesmrteľný Stvoriteľ a na druhej strane vnímame, že prijíma ľudské telo, ktoré je stvorené a smrteľné. Boh Otec chce zachrániť ľudí a tak v láske pozýva svojho Syna, aby z lásky prijal telo a aby pravým synovským spôsobom odpovedal Otcovi, čo Boh Otec očakáva vždy od ľudí.
V tajomstve vnútorného Božieho života Syn hovorí Otcovi: Tu som, chcem plniť Tvoju vôľu a stáva sa „synom človeka“, čiže synom Márie. Počas celého pozemského života Ježiš znova a znova uskutočňoval to, čo sa udialo pri vtelení, že totiž znova a znova hovoril Otcovi: Hľa, tu som, chcem plniť Tvoju vôľu. Smrť na kríži je najvyšším prejavom Synovej ochoty plniť Otcovu vôľu.
Je potrebné, aby Boží Syn, ochotný plniť Otcovu vôľu, urobil to ako človek. Aby Ježiš mohol uskutočniť svoju veľkonočnú obetu a tak zmieriť ľudí v láske Božieho Ducha Svätého s Otcom, musel prijať ľudské telo – stať sa človekom.
Dnešný úryvok z evanjelia prináša fragmenty dôležitého dialógu, ktorý sa uskutočnil v nazaretskom dome. Na jednej strane je Boží posol, verný sprostredkovateľ Božieho slova a na druhej strane je Mária.
Skôr ako Mária prijme túto veľkú úlohu, je pozvaná, aby uverila. Na jednej strane je Božie Slovo, ktoré jej je zvestované prostredníctvo anjela. Na druhej strane je Máriina otázka smerom k anjelovi, ktorý nie je prejavom nedôvery a pochybnosti, ale skôr priznaním neschopnosti pochopiť, ako je možné počať niekoho, kto nemá začiatok, ako je možné dať telo tomu, kto je Stvoriteľom ľudských tiel a ako je možné dať pozemský život tomu, kto je prameňom všetkého Života.
Boží posol vysvetľuje Márii, že je to dielo Božieho Ducha Svätého, ktorý pôsobil, keď bol vdýchnutý život do tela prvého človeka utvoreného zo zeme, aby sa Adam zázračne mohol stať živou bytosťou (porovnaj: Gn 2,7). Ide teda o nové stvorenie Adama. Ten, ktorý sa narodí, je „prvorodeným nového ľudstva“. Mária je zatienená Duchom Svätým. A Mária, zatienená Duchom Svätým, odpovedá podobným spôsobom ako v láske Ducha Svätého odpovedá Boží Syn na Božiu Otcovu vôľu: Hľa, tu som, aby som plnil tvoju vôľu. Aj Mária povedala: „Hľa, služobnica Pána, nech sa mi stane podľa tvojho slova.“
A teraz sa spolu so svätým pápežom Levom Veľkým modlíme:
„Obdivuhodný Bože, náš nebeský Otec, oslavujeme ťa a ďakujeme ti, že s vierou prijímame tajomstvo, že pôsobením Tvojho Ducha Svätého sa Tvoj Syn stal človekom.
Turzovka, 25.3.2025
Pozrite tiež: