Mal 3, 1-4 alebo Hebr 2, 14-18, Lk 2, 22-40
Kde je Božia spravodlivosť?
Čítať a počúvať Božie slovo ma zmysel, ak má dopad na naše myslenie a následne na naše postoje.
Čo nám prinášajú čítania dnešného sviatku Obetovania Pána.
V prvom čítaní nám zazneli slová proroka Malachiáša. Pre pochopenie a tým aj o odkaz pre náš život, je potrebné spomenúť dejinné súvislosti. Prorok píše izraelskému národu po návrate z Babylonského zajatia. Ľud sa pýtal: „Kde je Boh spravodlivosti?" Izrael si túto otázku kládol nespočetnekrát.
Je to aj naša častá otázka, preto sa tu pristavme.
Prečo Izrael opakoval túto otázku? Pretože sa zdalo, že Boh uprednostňuje zlých, zatiaľ čo spravodliví trpeli. To spôsobilo dlhotrvajúcu náboženskú ochabnutosť. Trochu historického pozadia nám pomôže pochopiť, prečo bol Izrael tak na dne. Hoci sa vrátili z vyhnanstva okolo roku 537 (pred Kristom), za Zorobábela prestavali chrám v roku 516, zažili náboženské prebudenie za Ezdráša v roku 458 a znovu postavili múry Jeruzalema v roku 445 za Nehemiáša, Izrael sa nevrátil do svojej bývalej slávy, ako to sľúbili proroci.
Títo poexilní Židia už nedôverovali Božej spravodlivosti a pochybovali o jeho zmluve, teda o starostlivosti o nich a začali strácať nádej. Ich uctievanie sa zvrhlo na apatické udržiavanie obyčajnej formy a zákon už nebrali vážne: ignorovali sa desiatky, porušovali sa sviatky, bežné boli manželstvá s pohanmi a kňazi boli skorumpovaní.
Najhoršie pre nich bolo, že Boh sa nevrátil do svojho chrámu s takou majestátnosťou a mocou, ktorá by vyvýšila jeho Kráľovstvo v očiach národov. Izrael bol len malou provinciou v zabudnutom kraji Perzskej ríše, bledým tieňom mocného Kráľovstva, ktorým bol za Dávida. A to nehovorím o nádhere Šalamúnovho chrámu veľkoleposti jeho vlády. To sa Izraelu zdalo nesprávne, a tak neprestajne nariekali: „Kde je Boh spravodlivosti?
Dnešný text Malachiášovho proroctva je Božou odpoveďou na túto opakujúcu sa otázku: „Kde je Boh spravodlivosti?"
Do neútešnej situácie prorok hovorí slová útechy. Ponúka nádej. Prorok v mene Božom hovorí: Hľa, ja posielam svojho anjela, aby mi pripravil cestu. Hneď potom príde do svojho chrámu Pán, ktorého hľadáte, a anjel zmluvy, po ktorom túžite.
Prorok hovorí, že aj tento chrám sa stane veľkým a prevýši slávu prvého, lebo do neho vstúpi Boh.
Kto je posol, ktorý pripraví cestu Pánovi? Evanjelium podľa Lukáša naznačuje, že ide o Jána Krstiteľa. Kto je ten Pán? Je to aj to obetovanie Ježiša v chráme, ktoré si dnes pripomíname. To sa stalo o štyri storočia neskôr.
Prorok ďalej hovorí: Hľa, príde, hovorí Pán zástupov. Kto však znesie deň jeho príchodu a kto obstojí, až sa zjaví?
Keď konečne príde Mesiáš, prinesie súd a spravodlivosť, ale ako ho prijme Izrael? Voláte po Božej spravodlivosti, ale keď príde, kto však znesie deň jeho príchodu a kto obstojí, až sa zjaví?
Nepríde, aby utešil, ale očistil ako lúh práčov, Pán nezameria svoju pozornosť na vašich nepriateľov, ale na vás.
Posolstvo pre nás:
Toto posolstvo bolo adresované starovekému Izraelu, ale aplikujeme tieto slová na Jána Krstiteľa a Ježiša Krista, potom sa musia vzťahovať aj na nás. Ježiš neprišiel len potešiť, ale aj očistiť. Hoci priniesol odpustenie hriechov, chce nás tiež zbaviť týchto odpustených hriechov. Keď sa obzeráme späť na jeho prvý príchod a dopredu na jeho druhý príchod, musíme sa pýtať, kde nás chce Ježiš očistiť.
Príchod Ježiša do chrámu – jeho predstavenie Nebeskému otcovi sa odohralo v tichosti a nie veľkolepo. O to viac vyniká stretnutie s ním u tých, ktorí žijú v tichosti a sväto s Bohom. O to hlbšie tiež vyznieva Máriina obeta a hlboké, vnútorne prežívanie účastníkov tohto stretnutia.
To Malachiášovo: Hľa, príde, hovorí Pán zástupov. Kto však znesie deň jeho príchodu a kto obstojí, až sa zjaví?, by sme mohli skôr pretlmočiť: Kto spozná pokorného Mesiáša? Kto je taký tichý a pokorný srdcom a očakáva Pána?
Ako prišiel Ježiš?
„ A obetovať podľa toho, čo sa hovorí v zákone Pánovom:„ Pár hrdličiek alebo dva mladé holuby “ (v. 24). Zákon vyžaduje obetu „jedného ročného baránka za zápalnú obeť a mladý holub alebo hrdlička za obeť za hriech“ (Leviticus 12: 6). Zákon však obsahuje ustanovenie pre ženu, ktorá si nemôže dovoliť jahňa. V takom prípade môže obetovať dve hrdličky alebo dva holuby (Leviticus 12: 8).
Táto ponuka dvoch holubov nám hovorí, že Jozef a Mária sú chudobní. Ježiš začína svoj život v zhode s chudobnými. Narodil sa v stajni a bol vychovaný ako syn tesára v malom Nazarete, ďaleko od Jeruzalema a chrámu - ďaleko od centra bohatstva a moci. Napokon do Jeruzalema prišiel na osliatku, a zomrel na kríži.
Ježišova obeta a jeho predstavenie:
Ježiš prišiel ako Mesiáš, ale ináč než si ho predstavoval Starozákonný ľud. Neupadnime do tejto chyby, lebo budeme aj my sklamaní a frustrovaní. A frustrácia je zla. Spôsobuje trápenie frustrovanému aj okoliu.
Vtedy nie sme duchovní, ale živočíšni. Možno aj takto:
Chovateľ ponúkal holubom zrno na dlani. Kŕdlik holubov sa nesmelo približoval. Najsmelší prišiel a zobal z dlane. Opakoval to so zatvorenou hrsťou. Prišiel k nemu odvážny holub, chovateľ otvoril dlaň, a holub dostal odmenu. Urobil pokus s prázdnou dlaňou. Keď odchádzal frustrovaný holub, zúrivo začal zobať jedného z prizerajúcich sa. Úplne „ľudské konanie“.
Od Boha stále niečo vyžadujeme. Ak nedostaneme podľa svojich predstav, nevieme to prijať ako Izraeliti a sme frustrovaní.
A čo je najhoršie, začneme otravovať aj okolie.
Chýba nám obetavosť, ktorej nás učí dnešný sviatok, dôvera v Boha a aj trpezlivosť, ktorú mal Simeona Anna.
Pripomeňme si úvodnú vetu:
Čítať a počúvať Božie slovo ma zmysel, ak má dopad na naše myslenie a následne na naše postoje.
Turzovka – vigília, 1.2.2025
Úvahu na dnešný deň môžete nájsť i na:
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/252-obetovanie-pana
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/605-obetovanie-pana-2
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1178-obetovanie-pana
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/2454-obetovanie-pana-20
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/3321-obetovanie-pana-22-b
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/3792-obetovanie-pana-23
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/4260-obetovanie-pana-24