Zjv 7, 2-4. 9-14, 1 Jn 3, 1-3, Mt 5, 1-12a
Na Slávnosť všetkých svätých je prvé čítanie z Knihy zjavenia.
V dnešnom úryvku z tejto knihy máme popis členov ľudskej rodiny - svätých, ktorí sa dostali do Božieho kráľovstva.
Dnešný text zo siedmej kapitoly Knihy Zjavenia sv. Jána možno rozdeliť na dve časti, každá časť prináša opis jedného videnia. Dej prvého videnia sa odohráva na zemi, kým dej druhého prebieha v nebi. Opis v oboch prípadoch začínajú slovami: „Potom som videl“.
Prvá scéna nášho textu je umiestnená na zem.
Píše sa v ňom o tom, čo bolo než sa vyvolení dostali do Božieho kráľovstva. „Neškoďte zemi ani moru ani stromom, kým neoznačíme na čele služobníkov nášho Boha!“
Boh dá príkaz štyrom anjelom skazy, čo poukazuje na jeho nadradenosť nad nimi.
Takýto znak je symbol Božej ochrany, vďaka nemu označení ľudia prežijú pohromy, ktoré sú nasmerované voči ľuďom bez pečate.
Označenie ľudí, Božích služobníkov, sa dávalo do súvislosti s kresťanským krstom, resp. darom Ducha Svätého. V našom texte pečať na čele vyjadruje všeobecný prvok Božej ochrany a Božieho vlastníctva. Tento text mohol mať vplyv na uvažovanie o sviatosti krstu. Tí, ktorí majú znak sú Božím majetkom a sú ním chránení.
Svätý Cyprián komentuje nasledovne: „To čo bolo predtým naznačené obrazom zabitého baránka sa napĺňa v Kristovi – v pravde, ktorá nasleduje. Ako vtedy, keď bol zasiahnutý Egypt a židovský národ unikol iba, ak bol označený krvou baránka, tak aj teraz, keď svet bude zničený a zasiahnutý, unikne iba ten, kto bude mať znak Krista“.
Druhá scéna nášho textu zameria náš pohľad zo zeme do neba k novému videniu.
Samotné nebeské videnie prebieha v dvoch fázach:
- nespočítateľný zástup oslavuje Boha (vv. 9-10)
- anjeli sa klaňajú Bohu a volajú mu na slávu (vv. 11-12).
1. Nesmierny zástup v bielych odevoch, ktorý chváli Boha, poukazuje na univerzalizmus spásy spomínaný v Knihe zjavenia, keď sa tri razy hovorí o ľuďoch: „z každého kmeňa, jazyka, ľudu a národa“ (5,9; 7,9; 11,9)
Rúcha, v ktorých sú oblečení ľudia v zástupe, majú bielu farbu. Tá v Knihe zjavenia poukazuje na nebeský priestor; ten kto ho nosí, je hoden nebeského života, alebo mu už bola udelená odmena spásy za bezúhonné konanie.
A počul som počet označených: stoštyridsaťštyritisíc označených zo všetkých kmeňov synov Izraela.
Text neskôr priblíži aj minulosť zástupu: „prichádzajú z veľkého súženia: oprali si rúcha a zbielili ich v Baránkovej krvi“ (14). Určite tu ide o kresťanských mučeníkov, ktorí zomreli pri prenasledovaní v dôsledku cisárskeho kultu. Teraz už patria do nebeského chóru a majú účasť na eschatologickej blaženosti. Na rozdiel od 144 000 označených na zemi, ktorých skúšky ešte len čakajú, tento nespočítateľný zástup ich má už za sebou.
2. Objektom oslavy nesmierneho zástupu je Boh sediaci na tróne a Baránok, čo vyjadrí aj ich postoj a slová: všetci stoja pred trónom a Baránkom (v. 9) a volajú: „Spása nášmu Bohu, ktorý sedí na tróne, a Baránkovi!“ (v.10). Táto scéna oslavy Boha predchádza definitívnu oslavu Boha v nebeskom Jeruzaleme v Zjv 21-22.
Svojim slovami vyznávajú, že Boh je spasiteľ; má plán spásy, ktorý uskutočňuje na úrovni dejinných udalostí i na eschatologickej úrovni pri svojom tróne.
Slovo „spása“ v Zjavení sa viaže na eschatologické víťazstvo, čím nadobúda význam vyslobodenia a víťazstva v prenasledovaní.
My sme ešte na ceste. Naše dejiny sú ešte situované na zem, do tohto času. Tu prežívame Božie kráľovstvo, kým ho zavŕšime s Bohom a jeho svätými.
K čomu nás povzbudzuje popis z Knihy zjavenia? Hovorí o Božej ochrane.
Predvčerom som sa pýtal malého drobčeka, či ho majú rodičia radi. S rozžiarenými očkami odpovedal: „Oni má veľmi ľúbia.“ Z týchto slov bolo cítiť sebavedomie, radosť, spokojnosť a istotu.
Z tejto odpovedi vyplýva nielen veľká zodpovednosť pre rodičov, aby túto ochranu dávali svojim deťom, ale ešte omnoho viac. Je to odkaz pre každého z nás. Svätí sa takými stali preto, lebo aj oni si uvedomovali veľkú a neopísateľnú lásku Nebeského otca.
Ako my môžeme nadobudnúť takúto dôveru? Možno touto analógiou. Kde sa zobrala takáto veľká láska k dieťaťu? Nevznikla z hmoty, nejakým vývojom. Vpísal ju Boh do srdca človeka. Boh tak miluje človeka! Sme totiž stvorení na obraz Boží.
Presne to nám napísal Ján v druhom čítaní: Milovaní, pozrite, akú veľkú lásku nám daroval Otec: voláme sa Božími deťmi a nimi aj sme.
Toto je základ toho, aby sme úsek nášho života, ktorý prežívame na tejto zemi zvládli a boli pripočítaní s svätým v nebi. Preto si pripomeňme ďalšie slova sv. Jána ako motiváciu:
Milovaní, teraz sme Božími deťmi, a ešte sa neukázalo, čím budeme. Vieme však, že keď sa on zjaví, budeme mu podobní, lebo ho budeme vidieť takého, aký je. Budeme nekonečne oslávení!
Turzovka, 1.11.2024
Úvahu na dnešný deň môžete nájsť i na týchto linkách:
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/5-vsetkych-svatych
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/4-vsetkych-svatych-deti
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/522-vsetkych-svatych-2
https://faraturzovka.sk/farske-oznamy/1012-vsetkych-svatych-2
https://faraturzovka.sk/liturgia/rozne/1910-sviatok-vsetkych-svaetych-v-cirkvi
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/1911-vsetkych-svaetych-18
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/2345-vsetkych-svaetych-19
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-v-nedele-a-sviatky/2756-vsetkych-svaetych-20