Gn 3, 9-15. 20, Ef 1, 3-6. 11-12, Lk 1, 26-38
Anjel prišiel k nej a povedal: "Zdravas', milosti plná, Pán s tebou."
Ona sa nad jeho slovami zarazila a rozmýšľala, čo znamená takýto pozdrav.
Väčšinou nás pri bežnom čítaní ženie zvedavosť „čo je nové“ alebo „ako sa to skončí“, a tak sa chceme v knihe či v článku dočítať čo najskôr na koniec.
Tento prístup nás často „mýli“ i pri čítaní a počúvaní evanjelia. A tak si pri slovách „anjel prišiel k nej a povedal: „Zdravas', milosti plná...“ povieme: „to už poznám“ a chvátame ďalej: „Ako sa to stane...? – Duch Svätý zostúpi na teba a moc Najvyššieho ťa zatieni...“ To už je niečo, pri čom sa trochu lepšie uplatní naša túžba po novosti a neobvyklosti.
A tak, ak sa vôbec nad úryvkom zamýšľame, uvažujeme skôr o týchto slovách. Možno preto sa až žalostne veľký počet ľudí (aj veriacich!) mylne domnieva, že Nepoškvrnené počatie Panny Márie označuje Ježišovo počatie bez ľudského zásahu – pôsobením Ducha Svätého.
Pri slávnosti Nepoškvrneného počatia však ide o niečo iné. V centre našej pozornosti je iné tajomstvo – Mária bola uchránená od dedičného hriechu. Tajomstvo ukryté v slovách: „Zdravas', milosti plná, Pán s tebou.“
Čo s tým? Mária sa nad týmito slovami zarazila a rozmýšľala, čo znamená takýto pozdrav. Teda ona sama nás učí ako počúvať Božie slovo. Nechvátať za každú cenu dopredu a ďalej. Nechcieť sa hneď dopracovať na koniec. A nechcieť ani všetko pochopiť. Veď ani anjel nepodal žiadne vysvetlenie svojho pozdravu.
Zastaviť sa a rozmýšľať, čo znamená... Možno prídeme na to, že Zdravas´ nie je iba začiatok notoricky známej modlitby, ale v origináli znamená: „Raduj sa!“ Prečo? Lebo Boh už urobil prvý krok v ústrety svojmu stvoreniu a sám pripravil Máriu k tomu, aby sa stala Matkou jeho Syna. Možno pochopíme, že aj my môžeme hľadať a nachádzať vo svojom živote malé Božie pozdravenia a výzvy: „Raduj sa“! Prečo? Lebo on každý deň vychádza v ústrety i nám.