Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Uvedenie do bohoslužby cez deň

Slávenie každého sviatku, i Vianoc, má svoj počiatok v historickej udalosti. Avšak na rozdiel od ostatných bežných osláv, sviatkov, či výročí, Vianoce nie sú spomienkovým návratom k akémusi chronologickému počiatku na spôsob spomínania nad čiernobielymi fotografiami od babičky. Slávnosť narodenia Pána, je jasným pozvaním znovu nastaviť život podľa princípu a poriadku, ktorý nám zjavilo vtelené Slovo. Je pozvaním znovu odovzdať všetko pod vládu a velenie pravého Svetla, ktoré prišlo na svet.

Jeho vláda je služba, láska. Ako je to s nami?

Uvedenie do čítaní:

  1. Iz 52,7-10

Prorok potešuje starozákonný ľud, ktorý je v babylonskom zajatí. Do pozornosti dávam, že v nasledujúcich riadkoch nehovorí, že sa vráti ľud, ale, že sa vráti Pán. Z toho vyplýva, že dostať sa z otroctva, znamená prijať do života Boha, ísť za ním.

  1. Hebr 1,1-6

Teraz budeme počuť, že na zavŕšenie spásy Boh poslal na svet svojho Syna, aby k nám prehovoril. Zaujímavé, že cez Vianoce k nám hovorí ako nemluvňa.

 Jan 1,1-18

Evanjelista sa pokúša vysloviť nevysloviteľné. Dá sa vôbec popísať a pochopiť to, že nekonečný Stvoriteľ sa stal človekom?

O ČO NÁM IDE NA VIANOCE

„Ono sa s tými Vianocami veľa narobí a nakoniec o nič nejde.“ - Tak mudroval pred sviatkami jeden mladík: „Môžem pokojne robiť proroka. Viem, ako to u nás tento rok zase bude. Malý brat si pokazí žalúdok cukrovinkami a bude celý zelený. Ja dostanem od babky vynadané, že púšťam bigbítový randál, čo sa cez Vianoce nemá. Otec s mamou sa pod stromčekom pobozkajú na večný mier, - ale najneskôr na Štefana sa zas pohádajú a do Silvestra spolu nebudú hovoriť. Akurát že pochováme v žalúdku jednu hus. O iné hodnoty na Vianoce nejde.“

Podobné úvahy nie sú dnes nijako ojedinelé. Ako by sme každý z nás hodnotili Vianoce?

O čo by nám malo ísť?

Malo by ísť o veľkú radosť, ako hlásali anjeli; mala by sa prejaviť veľkosť Božia. Izaiáš hovorí: Radujte sa a vedno plesajte, rozvaliny Jeruzalema, lebo Pán potešil svoj ľud, vykúpil Jeruzalem. Obnažil si Pán svoje sväté rameno pred očami všetkých národov a všetky končiny zeme uvidia spásu nášho Boha

Prorok povzbudzuje ľudí v otroctve. Je to aktuálne teraz? Jaj, a ako veľmi! Nie sme v otroctve? Nezbadali ste ten zhon? Ešte toto mi treba, ešte toto zariadiť, ešte tomuto niečo kúpiť...!

Mali by sme sa diviť a velebiť Boha za všetko, čo sme videli a počuli, ako sa o tom hovorí v evanjeliu. Uvedomiť si: Slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami. A my sme uvideli jeho slávu, slávu, akú má od Otca jednorodený Syn, plný milosti a pravdy.

Ale nie každý človek, ba ani nie každý z nás tu, takú vianočnú radosť zažije a pochopí. Ján nám vzletne hovorí: Ono bolo na počiatku u Boha. Všetko povstalo skrze neho a bez neho nepovstalo nič z toho, čo povstalo. V ňom bol život a život bol svetlom ľudí. A svetlo vo tmách svieti, a tmy ho neprijali.

A to je veľká škoda, to by sme tak nemali nechať. Veď jadro zvesti tohoto sviatku je práve v tom, že sa Božia dobrota a láska prejavila všetkým ľuďom; - že Boh prichádza, aby zachránil a obdaroval všetkých ľudí.

Ako to, že zmier, uzavretý poboskaním pod vianočným stromčekom, tak krátko vydrží? Ako to, že onen mládenec vnímal len rozkoš tela - pochutnanie na pečenej husi, ale bol hluchý k rozkoši duše - k duchovnej radosti?

Prečo to? Pretože ľudia slávia „vianočné sviatky“, ale neslávia a neprežívajú Kristovo narodenia. Hľadajú požitky okamžiku, rozkoš tela. A to je málo, keď sa spolu nehľadá rozkoš duše - duchovná radosť a šťastie.

Kto sa naháňa len za rozkošami tela, odsudzuje sa ku smútku: veď telesná rozkoš je krátka, potom umrie – ako i sám človek - a zostáva po nej len smútok, pachuť smrti.

Radosť duchovná zomrieť nemôže.

Preto dnes prijmeme do svojho života radosť duchovnú, ktorá sa zvestuje a ponúka všetkým ľuďom.

Ako sa to robí? Prichádzaj v nedeľu sem - medzi nás. Preto sa tu schádzame, aby sme sa tejto radosti učili.

Učíme sa tu žiť bohatší život, než len živočíšny.

Učíme sa tu vidieť lepšie a hlbšie podstatu kresťanskej radosti. ako je to možné? Predstav si to hoc takto:

Tam, kde ty vidíš len kvapku vody, tam vedec vidí pod mikroskopom svet plný drobučkých živočíchov.

Tam, kde ty vidíš obyčajnú vec, tam básnik a mudrc vidí znamenie krásnej skutočnosti.

Tam, kde ty vidíš všedných ľudí a náhodné udalosti, tam kresťan vidí deti Božie, ktoré rastú do krásy, a Kráľovstvo Božie, ktoré je vo výstavbe.

Od vianočnej chvíle Narodenia Krista je zem preplnená nebom. Ale len kresťan môže vidieť pod povrchom jadro vecí.

Vieš:

tvoje zmysly ti dávajú pohlaď tela,

tvoja inteligencia ti dáva pohlaď rozumu,

tvoja viera ti dáva pohlaď srdca, pohlaď láskavého Krista.

Viera je Boží dar, ktorý sa nám u jedličiek znovu ponúka.

Stáť sa kresťanom znamená prijať za svoj - pohlaď Ježišov na seba, na ľudstvo, na celý svet.

To je teda kázeň vianočnej doby, o to ide na Vianoce: aby sme boli šťastní.

Aby náš život bol bohatý a úspešný, nesmiem sa uspokojiť len s krátkozrakým pohľadom nášho zraku. Nesmiem sa uspokojiť len s krátkodobými rozkošami tela.

Je treba vyhľadať Ježiša, spojiť sa s ním. Učiť sa myslieť, vidieť, hovoriť, konať ako On, v jeho duchu. On nám dá svoj pohlaď, svoju radosť. Budem vidiacim, ako proroci.

Turzovka, 25.12.2017

 




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.