Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Uvedenie do bohoslužby:

Prežili sme ďalší týždeň. Niečo sa nám  v ňom podarilo, niečo nie. Boli pekné chvíľky a boli i momenty boľavé a zahanbujúce.

Teraz za tým všetkým môžeme urobiť bodku. Za všetko dobré ďakujeme. Boľavé zážitky môžeme s úľavou zanechať, už sú preč, už ich máme za sebou. Kde nám svedomie pripomína vlastné previnenia, chybné kroky, pokorne ich uznajme a poprosme o odpustenie, aby sme touto svätou omšou mohli začať nový týždeň. 

Uvedenie do čítaní:

  1. 2 Král 5, 14 - 17

Starozákonne čítanie hovorí o prorokovi Elizeovi, ktorý uzdravil z malomocenstva sýrskeho vojvodcu Námana. Počúvajme, ako je prorok vedomý, že bol len nástrojom; uzdravuje Boh.

  1. 2 Tim 2, 8 - 13

Z druhého čítania k nám hovorí viera, že existuje väčšie uzdravenie ako z choroby. Je to viera vo vzkriesenie zo smrti, viera vo večný život v Kristovom kráľovstve.

  1. Lk 17, 11 - 19

Desať malomocných je v dnešnom evanjeliu uzdravených telesne, len jeden z nich je uzdravený i na duchu - zachránený, spasený. A čo my? Prosiť, keď je s nami zle, to vieme. Vieme i to čo ten desiaty malomocný?

Ísť proti

Je náročne ísť proti:

- vetru. Nielen na bicykli ale aj peši. Zhadzuje to kapucňu, ničí dáždnik.

- zemskej príťažlivosti, do kopca. Netreba zdôvodňovať.

- davu. Treba zdôvodniť, lebo si myslíme, že je to v prirodzenosti človeka, najmä mladého. Nie je! Ak si napríklad chlapec dá náušnicu a podievči sa, ide iba proti rodičom, ich generácii, búri sa voči nim (podvedome, alebo vedome), ale ide s davom svojej generácie, nasleduje idoly. Ak si chlapec, či dokonca dievča dá piercing tiež nejde proti davu, ale nasleduje ozdobu Aztékov, Mayov i Papuy a z lekárskeho hľadiska škodí svojmu telu a podľa psychiatrov má nábeh na sadomasochismus (najmä pri tetovaní). Teda nie je to cesta proti davu a ani to nie je pre nich sila osobnosti. Pre mladých je skôr ťažké zostať normálnym a postaviť sa proti húfu.

Či chceme, alebo nie, keďže človek je tvor spoločenský, aj keď originálny, ide v nejakom dave, zástupe. 

Dnešné evanjelium popisuje dva zástupy.

Prvý je Ježišov, druhý malomocných.

Tieto protikladné zástupy sa v evanjeliu objavujú často. Napríklad keď Ježiš vstúpil do Najmu jeho zástup sa stretol s pohrebným sprievodom. Tam zvíťazil „zástup života“ nad „zástupom smrti“, lebo Pán vzkriesil mŕtveho mládenca (Lk 7, 11-17). Ja si to vždy uvedomujem na popolcovú stredu. Tam sú vždy dva sprievody. Prvý po evanjeliu, keď farníci idú na popolec a pri značení na čelo sa im hovorí: Pamätaj človeče, že si prach a na prach sa obrátiš. To je zástup smrti. Druhý sprievod je na sv. prijímanie, keď veriaci idú ku chlebu života, Ježišovi. Zástup života je vždy menší. A to je škoda!

V Kafarnaume dokázali apoštoli ísť proti prúdu so slovami: Ku komu by sme išli ty máš slova života (Jn 6,68)!

Malomocenstvo v Biblii je symbolom hriechu. Človek vo svojom hriechu ide opačným smerom, než ako vedú Pánove cesty. V tom spočíva „malomocenstvo“ človeka.

Tieto dva zástupy (zdraví versus chorí) sa ináč zasadne nestretali. Malomocní museli kričať: Malomocný a štrkať, aby sa im zdraví vyhli, ináč boli kameňovaní! Ježiš sa im nevyhol.

Ak si rozložíme toto slovo malomocenstvo, tak jeho význam môže byť: Málo vládať, málo zmôcť... A to perfektne vyjadruje človeka, ktorý ide proti, alebo i mimo Boha. Čo dokáže? Vidíme, že dosť veľa. Ale je to bez Boha? Veď všetky schopnosti má od Stvoriteľa i svet v ktorom niečo „dokazuje“ je Boží.

Ježiš udáva správny smer všetkým našim cestám. „Choďte, ...!“ A ako šli, boli očistení. – Ježiš mení smer cesty malomocných mužov a práve vtedy dochádza k ich uzdraveniu. Uzdravenie nie je predpokladom k nasledovaniu Krista, ale jeho dôsledkom. Očistený bude ten, kto sa vydá smerom k Jeruzalemu – po ceste, ktorú nám ukázal Kristus, a tak, ako nám to ukázal Kristus: Tak, že vezme svoj kríž...

...hlasne kričali: „Ježišu, učiteľ, zmiluj sa nad nami!“ – Desiati malomocní sú v Lukášovom evanjeliu prví, ktorí volajú Ježiša po mene. Okrem nich je to len slepec (Lk 18,38) a lotor na kríži. Paradoxne práve naša bieda, náš hriech nás „oprávňuje“ volať Ježišovo meno – jediné meno, v ktorom je spása. Tí, ktorí sa cítia „čistí“ či „spravodliví“, nie sú schopní toto meno vzývať, lebo si myslia, že ho nepotrebujú.

Len čo jeden z nich spozoroval, že je uzdravený... – Spása už prišla pre všetkých, nadobúda však účinok len stretnutím so Spasiteľom.

...velebil Boha, padol na tvár a ďakoval... – z gréckeho slova pre „vďakyvzdanie, ďakovanie“ pochádza slovo „eucharistia“. Vďačnosť však nie je koniec, ale začiatok. Na Samaritánovu vďaku Ježiš odpovedá: „A tí deviati sú kde?“ Ten, kto pocítil, že bol očistený/uzdravený a má srdce preplnené vďačnosťou, musí nevyhnutne dospieť k starostlivosti o „tých ostatných“. Aj eucharistia nám zakaždým pripomína: „A tí ostatní sú kde?!“ Viď: „Vstaň a choď!“ a „Iďte v mene Božom!“

Vidíte, Samaritán dokázal isť proti davu!

Domnievam sa, že každý by bol rád v zástupe života. Aspoň čo sme tu. Malo by to byť samozrejme. Nemusí! Čo sme videli v dnešnom príbehu v evanjeliu? Stretli sa s Ježišom, ten sa im nevyhol, nedal pokyn na kameňovanie. Mali to šťastie, že boli v zástupe, ktorý sa stretol s Ježišovým zástupom. Nie všetci však boli úplne uzdravení. Iba sa stretli s Ježišom, ale ho nenasledovali!

Nie je to stále nebezpečenstvo? Iste. Všetci sme sa tu stretli s Ježišom – v jeho slove. Predpokladám, že počúvate. Mnohí sa stretnete s nim v Eucharistii. Kto sa k nemu vráti a padne pred nim s vďakou na kolena? Ten kto bude na kolenách, kto sa bude modliť aj zajtra, aj pozajtra... kto bude s vierou prežívať s nim život práce, rodiny, školy, obety...

Testom môže byť modlitba ruženca. Koľkí ňou ďakujú Pánovi za dar život a všetko čo k nemu patrí?!.

O týždeň možno skôr nám Ježiš povie: „Vstaň a choď, tvoja viera ťa uzdravila.“ Ak opäť prídeme a budeme chváliť Boha. Prosme aby nám nepovedal. A ty kde si bol?!

Turzovka - vigília, 8.10.2016




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.