Príprava na manželstvo, na manželský a rodinný život má osobitný význam pre dobro Cirkvi, pretože sviatosť manželstva predstavuje veľkú hodnotu pre celé kresťanské spoločenstvo.
To platí v prvom rade pre manželov. Ich rozhodnutie je také závažné, že nemôže byť nepripravené ani unáhlené.
V minulosti sa pri tejto príprave mohlo počítať s podporou spoločnosti, v ktorej sa uznávali hodnoty a dobrá manželstva. Cirkev bez ťažkostí či pochybností obhajovala jeho svätosť s vedomím, že sviatosť manželstva ako základná bunka Božieho ľudu je pre Cirkev istotou. Vo vnútri Cirkvi, aspoň v skutočne evanjelizovaných spoločenstvách, bola podpora manželstva rozhodná, jednotná a celistvá. Rozluky a stroskotania manželstiev boli zriedkavé a rozvod sa považoval za „ranu“ (porov. Gaudium et spes, 47).
Dnes sa naproti tomu nezriedka stretávame s výrazným zhoršovaním situácie rodín, s „koróziou“ hodnôt manželstva. V mnohých národoch, predovšetkým v ekonomicky vyspelejších krajinách, poklesol počet sobášov. Uzatváranie manželstva sa dnes obvykle posúva do vyššieho veku a stúpa počet rozvodov a rozlúk, ku ktorým dochádza často už v prvých rokoch manželského života. To všetko nevyhnutne vedie k často zdôrazňovanému pastoračnému znepokojeniu: "Sú tí, ktorí vstupujú do manželstva, skutočne pripravení?"
Príprava na sviatosť manželstva a na manželský život sa ukazuje ako veľká pastoračná nevyhnutnosť predovšetkým pre dobro manželov, ale tiež pre dobro celého kresťanského spoločenstva a spoločnosti. Preto na mnohých miestach rastie záujem o túto problematiku a vznikajú iniciatívy potrebné na to, aby na otázky spojené s prípravou na sviatosť manželstva bolo možné dať zodpovedajúcu a primeranú odpoveď.
Rodina nemôže kráčať k šťastnej budúcnosti bez dobrých rodičov. V Božom pláne so svetom je Vaše poslanie veľmi dôležité a Cirkev je poslaná neustále ohlasovať tento Boží plán a napomáhať jeho rozvoju. Pripomenul to Boží služobník pápež Ján Pavol II. vo svojom Liste rodinám: „Pre civilizáciu lásky je podstatné, aby muž cítil materstvo ženy, svojej manželky, ako dar: toto skutočne má ohromný vplyv na celý výchovný proces. Veľa závisí od jeho pohotovosti zúčastniť sa správnym spôsobom na tejto prvej fáze daru človečenstva a dať sa vtiahnuť ako manžel a otec do materstva manželky“ (Gratissimam sane, 16). Za takýchto okolností sa rodina stáva prvou „školou úplnejšej ľudskosti“ (porov. Druhý vatikánsky koncil, Gaudium et spes, 52).