Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Minule:

S požehnaním a s Lásku aby dokázali svedčiť:

- o Bohu, ako Otcovi,

- o Kristovi ako Spasiteľovi sveta,

- o Duchu Svätom, ktorý je Duchom Pravdy. 

PODMIENKY PLODNEJ ÚČASTI NA SVÄTEJ OMŠI

VIERA – KRST – MILOSŤ POSVÄCUJÚCA 

V najbližších stretnutiach budeme hovoriť o podmienkach plnej účasti na Eucharistickej Hostine. Ide o to, aby sme postrehli to, čo rozhodujú o a praktickom postoji, ako aj o jeho osožnosti. Vieme totiž, že môže byť rozličná prítomnosť: od obyčajnej prítomnosti telom pri oltári, po intenzívne a tvorivé prežívanie každej sekundy strávenej pri oltári.

Najskôr, kto môže byť na sv. omši?

Zdôrazňujem, že ide o česť byť na sv. omši. Pripomínam nutnosť viery a krstu. Vieme, že pre človeka bez viery niet miesta pri oltári. Ba čo viac, nestačí tu len viera v Boha, ale nutná je viera v Krista a Kristovi. Je jasná vec, že táto viera u jedného človeka je ako hasnúca iskierka, skrytá v hromade popola a u iného je ako žiara ohňa v hutníckej peci, kde sa taví oceľ. Ona predovšetkým rozhoduje o plodnej účasti na sv. omši. Ináč to vyzerá u toho, kto bojuje o zachovanie iskry viery, a úplne ináč u toho, kto vierou naplnil celý svoj život (svoje rozhodovanie, túžby, správanie...).

Druhá zásadná podmienka, ktorá rozhoduje o práve účasti na Hostine priateľov Boha, je krst.

Krst nás uvádza do spoločenstva ľudí, ktorých si vybral Boh. Krst je tiež viditeľným znakom viery daného človeka. Nemožno totiž prijať krst bez vyznania viery. Čoraz častejšie máme dočinenia s dospelými ľuďmi, ktorí nie sú pokrstení. Vo väčších mestách treba už systematicky viesť krstnú katechézu pre kandidátov sviatosti manželstva. Vtedy sa často objavuje, aké úbohé je chápanie krstu u našich veriacich. Stáva sa, že mnohí sa dožaduje sobáša v kostole a divia sa, že kňaz im robí „ťažkosti“ z toho dôvodu, že druhá stránka nie je pokrstená. Bez krstu nikto nemá právo pristúpiť k sv. prijímaniu i ďalším sviatostiam. Sobáš s nepokrstenou stránkou môže byť s dišpenzom od ordinára (biskupa).

Dôležitosť krstu v súvislosti s Eucharistiou.

Treba poukazovať na to čo bolo v prvých storočiach: preto sa dávam pokrstiť, aby som mohol pristúpiť k stolu vo Večeradle a požívať Chlieb, ktorý mi dáva večný život. Krst sa javí ako očistný kúpeľ pred Hostinou. On tiež udeľuje sviatostným spôsobom milosť posväcujúcu, a teda život s Bohom v srdci človeka. Nech nám to pripomenie prežehnanie sa svätenou vodou pri vstupe do kostola.

Dotýkame sa tretej podmienky, ktorá umožňuje plnú účasť na svätej Hostine. Je to stav milosti posväcujúcej.

Milosť posväcujúca je technický výraz z teológie. Je to jednoducho povedané priateľstvo s Bohom. Milosť posväcujúca oprávňuje požívať Telo Kristovo. Ona rozhoduje o tom, že človek je hoden nazývať sa priateľom Boha. Totiž, ktokoľvek stratil stav milosti posväcujúcej, ten dokazuje, že z priateľa Božieho sa stal jeho zradca. Zradil Hostiteľa. Miesto zradcu pri stole vo Večeradle je známe. Judáš pristúpil k oltáru, ale na pokyn Hostiteľa musel od neho odísť.

Je to veľmi ťažká vec na posúdenie.

Naši veriaci majú príliš slabé vedomosti o rozlíšení smrteľných hriechov od všedných a preto si často mýlia tie prvé s druhými a nepristupujú k sv. prijímaniu, a teda nemajú plnú účasť na Hostine vo Večeradle. Treba si uvedomovať hrôzy ťažkého hriechu, a súčasne na možnú účasť na sv. prijímaní a to iba vtedy, ak je človek v milosti posväcujúcej – keď nemáme ťažké hriechy.

Prečo pripomínam také základné a samozrejme pravdy.

Robím to však úplne vedome, lebo objavujem, že je nedostatok solídnych základných vedomosti. Niekedy kážeme ako keby pri stavbe domu odborník vysvetľoval pestovania kvetov a zakladania pekných záhrad pred ich domami a oni ešte ani nezačali stavať dom. Tak aj terén náboženského života u mnohých je plný výkopov a blata, a nie je tam miesto pre ruže a nemá zmysel zaoberať sa ich pestovaním

Nech nás povzbudí názor mladej ženy čo je pre ňu sv. omša:

„Pre mňa je sv. omša stretnutie s tým, ktorý ma miluje a ktorého ja milujem. V tomto duchu prežívam jeho pozvanie do Večeradla a v tomto duchu sa zúčastňujem na všetkých udalostiach, ktoré sa tam odohrávajú. Tam vidím Majstra s umývadlom v ruke, ako umýva apoštolom nohy, zhovievavého a láskavého voči apoštolom, trpezlivého pre ich ťažké chápanie Božích vecí, vidím Ježiša pri bolestnom stretnutí s Judášom... S ním prežívam krížovú cestu i Golgotu, ale s ním prežívam aj radosť zo zmŕtvychvstania. Pochopila som, že iba ten, kto úplne uveril, má účasť na najopravdivejšej obete Krista a ten, kto veľmi miluje, môže mať najplnšiu účasť a pochopiť, čo je najsvätejšia obeta na kríži. Lebo iba ten pochopí druhého, kto ho miluje a preto sa dokáže spolu s ním deliť o jeho smútok, bolesť, radosť. Iba ten, kto miluje, pochopí, čím je hriech, čím je dokonca malé previnenie vo vzťahu k milovanej osobe. Iba takýto človek dokáže opravdivo ľutovať v úkone pokánia. Iba ten, kto miluje, najplnšie pochopí moment obetovania, dokáže sa darovať celkom, bez výhrad tomu, koho miluje, lebo vie, že láska nežije pre seba. Iba ten, kto miluje, správne pochopí Večeradlo. A iba láska sa odhodlá pre odvahu kráčať cestou kríža s tým, ktorý ho nesie. Ona dokáže vytrvať do konca, lebo iba láska je odvážna a vytrvalá.

Zmysel obety kríža tiež najlepšie pochopí ten, kto miluje. Iba láska vie, čo znamená takéto gesto. Niet totiž väčšej lásky, ako je táto. Ktože môže byť šťastný zo zmŕtvychvstania, ak nie ten, kto miluje toho, ktorý vstal z mŕtvych. Odkedy som to pochopila, moja účasť nadobudla iný charakter. Keď človek objaví, že Boh ho miluje, vtedy všetko nadobúda iný význam a hodnoty sa premieňajú“.

V liste vidíme mimoriadne dôležitú podmienku plnej účasti na svätej Hostine, a je ňou naladenie na najdôležitejšie stretnutie, aké možno na zemi prežiť – na stretnutie s Bohom.

Sv. omša je výnimočný stretnutím s Ježišom a kto hlboko prežíva pravdu, že ho Boh miluje, potom toto stretnutie preniká všetky minúty strávené pri oltári.

Do kostola máme putovať s vedomím, že nás tam čaká najdôležitejšie stretnutie v živote – stretnutie so samým Bohom. Vtedy sa nebudeme nudiť a postupne budeme objavovať to bohatstvo a šťastie, ktoré tak pekne vyžaruje z vyššie uvedeného listu.

Nabudúce:

Príprava daru – príprava na obetovanie




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.