Minule
Askéza nielen potláča, ale aj motivuje
Bez citov, vášni a pudov by človek nebol človekom
Citovosť nie je precitlivenosť
City
City sú vnútornými reakciami na všetko, čo človek prežíva. Človek bez citov je defektný aspoň tak, ako bezruký alebo slepý.
Prečo?
Nemôžeme predsa iba sucho a chladne uvažovať a dedukovať, bez osobného a vnútorného zainteresovania. K plnému ľudskému prežívaniu patri aj radosť a žiaľ, uspokojenie a nespokojnosť, zaľúbenie a odpor. Plne rozvinutý človek má mat' bohatý citový život, do ktorého patrí vnímavosť pre všetko dobré a krásne, odpor k zlému, hnus voči zvrátenému, rozhorčenie nad krivdou, súcit s bolesťou, schopnosť vžiť sa do situácie iného a pochopiť aj to, čo sám nikdy neskúsil. Pokoj, útecha, oddanosť, ale aj smútok, výčitky, poníženie a hanbu vníma človek citom, nie(len) intelektom.
Čo sú dôvody srdca?
Vedec a filozof B. Pascal (podľa neho je pomenovaná aj jednotka tlaku) hovorí o „dôvodoch srdca" (Neskôr ich rozviedol Max Sheler). Sú to vecné a evidentné názory, ku ktorým sa uvažovaním nedá dospieť. Podobne ako sa nedajú farby vnímať ušami. Tvrdí, že existuje logika srdca, akási matematika srdca, rovnako prísna, objektívna, absolútna a pevná ako úsudky deduktívnej logiky.
Úloha citov v našom živote
City nemusia byť zmätené stavy, nejasné a neurčíte hnutia mysle akýchkoľvek mocných síl, ktoré by človekom zmietali z krajnosti do krajnosti. To by bola precitlivenosť až hystéria, čo vedie napríklad až k nevyliečiteľnej žiarlivosti a iným psychózam. Spolu s uvažovaním sú city súhrn jasne zameraných aktov a funkcií, v ktorých sa nám objavuje prísne objektívna sféra skutočnosti. Pozrite k tomu 20. - 22. úvahu z asketiky o IQ a EQ.
City a vôľa
City do značnej miery ovplyvňujú vôľu. Môžu nás mocne podnietiť k činnosti, ale aj vyvolať ochabnutie a skleslosť. Najmocnejším citom je láska a jej opak - nenávisť. Z lásky ale aj nenávisti, je človek schopný nadľudských výkonov.
Nabudúce: Vášne