Minulé
Za nedostatok ovládania platíme
V dnešnej dobe nám pokánie predpisujú dietológovia
predpisuje pokánie?
Iba prácou na sebe, vôľou sa môžeme stať väčšími!
Prevencia
Minulé sme hovorili, že ak človek žije nestriedmo spôsobuje si ťažkosti, ktoré musí potom naprávať sebadisciplínou, ktorú mu predpisuje lekár.
Čo robia tí, ktorí chcú byť zdraví a dosiahnuť špičkové výkony?
Na ostatných majstrovstvách sveta v roku 2018 zvíťazili francúzski futbalisti. Je prekvapujúce aký mali perfektný „obslužný štáb“. Každý hráč mal osobitný pitný režim a dokonca s rôznou teplotu nápojov! Vieme, že špičkoví športovci majú okolo seba celý štáb odborníkov. A nielen oni. Mnohí, čo majú na to, si platia maserov, odborníkov na diéty a podobne. Keby sme tak brali k srdcu – a zadarmo – rady spovedníkov, kazateľov!
Ako je to v Cirkvi?
Cirkev na 2 000 ročné skúsenosti s výchovou človeka. Vychováva a vedie človeka k pokojnému životu a stálemu šťastiu. Cirkev nehasí, ale ponúka prevenciu.
Aké sebazaprenie predpisuje Cirkev svojim členom?
Cirkev nám predpisuje „prísny pôst“ dvakrát do roka a aspoň niečo podľa vlastného uváženia, každý piatok. Ale to je určenie najmenšej miery. A ruku na srdce! Ako je to s našimi piatkami? Stačí to aspoň na splnenie minima cirkevného príkazu?
Iba týmto nás vedie Cirkev?
Kdeže!
Každá veta evanjelia, každé prikázanie, nás vedie k tomu, aby sme nemuseli s veľkou námahou a s utrpením naprávať pokazené! Dnes však už odriekanie vyšlo z módy. Súčasná medicína totiž začína dávať za pravdu starej asketike. Nielenže vysoko oceňuje pôst, odporúča skutočné hladovanie ako liečbu. Ale napr. v protialkoholickej liečbe sa vytvárajú podmienené reflexy omnoho tvrdšími metódami, ako pozná asketika.
Ako nás vedie Cirkev?
Ako som už napísal – preventívne. Učí nás, že schopnosť pociťovať príjemné a nepríjemné je vzácnym Božím darom. Občas je však nutné zrieknuť sa aj dovolených pôžitkov a uložiť si nejaké ťažkosti naviac. Robíme to v záujme vlastného šťastia. A nielen toho posmrtného. Šťastnejší je, kto sa naučí využívať' pre dobro hlboko zakorenenú túžbu po pôžitku, aj strach z bolesti. Dokáže odolávať lákaniu k zlému, a tým sa vyhne množstvu trápenia. Nezľakne sa hocijakej ťažkosti, takže môže dosiahnuť netušené pôžitky.
Cirkev vedie k šťastnému životu
Minulý týždeň som bol s kolegami a priateľmi na lyžiach v horách. Jeden účastník v prostredí krásnych zasnežených hôr hovoril o tom, ako našiel na ulici dvoch opitých mladíkov. Jeden z nich, sám potácajúci sa, márne dvíhal pri - 20 °C ležiaceho podchladeného kamaráta. Priateľ išiel pre auto a vlastne ho zachránil. Vari je toto pôžitok a radosť zo života?! Draho sa platí za chvíľu nerozvážnosti, za umelo vyvolané sebavedomie, za nereálny alkoholový optimizmus. Je jasné, že tým každý okráda sám seba.
Prečo to rozprával priateľ práve na horách?
Prišlo mu to tam na myseľ asi preto, lebo si uvedomil kontrast krasy a radosti s ničením si vlastného života.
Chápeme pred čím nás Cirkev varuje a k čomu nás vedie?
Nabudúce:
„Cirkevní dietológovia