Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Minule:

Popri inteligencii rozumovej máme i aj inteligenciu citovú.

Osobnosť a úspešnosť človeka závisí viac od EQ ako od IQ.

Kristus bol vyrovnanou osobnosťou

Pôžitok

Motto: „U teba je plnosť radosti" (Ž 16,11)

Pod ostatnou úvahou z asketiky som našiel poznámku: Vyborne Jozef, napis aj o spiritualnej inteligencii. Odpovedal som: Rozkaz, Paľko. Nabudúce.

A teraz si uvedomujem, že každá snaha o duchovný život je snahou o spirituálnu inteligenciu. A k tomu nám môže pomôcť každá úvaha z asketiky. A tie sme začali tým, že svätosť znamená patriť Bohu so všetkým, čo máme k dispozícii. Dať mu teda všetok čas, všetky hmotné prostriedky, aj sily a schopnosti. Slúžiť jemu a nie sebe. Slúžiť stále viac jemu ako sebe a tým aj ľuďom a tým aj svojmu šťastiu. A to je duchovná inteligencia.

 Rozhodnutím pre život podľa Stvoriteľa sme sa vlastne rozhodli pre vrchol všetkého šťastia v Bohu. Zdá sa nám však, že Satan nás zamestnáva príjemnosťami a Boh nás len obmedzuje. Ako to je? Boh je darcom tohto sveta a života. A keď tu prežívame pekné, radostné chvíle, nič nám nebráni v tom, aby sme si uvedomili, že sú od Boha a budú aj vo večnosti. Vynásobme nejakú radosť na entú (nekonečno) a to je radosť u Boha. Zatiaľ v to však iba veríme a možno sa nám zdá, že je to príliš ďaleko. Radosti každého druhu sa nám ale ponúkajú hneď teraz. To je dobré, veď Boh je darca života a radosti. On nežiarli na našu radosť! Ale vieme aj to, že oddanie sa pôžitkom nás niekedy privádza do nešťastia. Z predchádzajúcich úvah teoreticky a z vlastnej dennej skúsenosti prakticky vieme, aké mocné sú požiadavky vlastného ja. Nik sa nevyhne zápasu sám so sebou. Nezaobíde sa bez odriekania – a to je askéza.

Odriekanie nikdy nebolo populárne. Zvlášť nie v dnešných časoch. Čím viac radosti, hoci aj za cenu zničenia zdravia, straty cti a života, to je akoby heslom tejto doby. Takéto zmýšľanie ako keby sme nasávali aj dýchaním a chtiac-nechtiac mu všetci tak trochu podliehame. Aj v náboženskej sfére. Vznikla tendencia vyhľadávať a popularizovať predovšetkým príjemné stránky duchovného života. Je to sčasti reakcia na pokrivené ponímanie odriekania a všelijaké výstrednosti, známe zo staršej literatúry.

Ale prešlo sa do druhej krajnosti. Propaguje sa náboženstvo zážitkov, napr. v romantike výletov, pesničiek, v entuziazme manifestačných prejavov. Počúvame: Ja mám väčší zážitok keď idem do prírody, vyjdem si ku kaplnke, nepotrebujem kostol. Je tu vytváranie si vlastného náboženstva, vlastnej viery, dokonca vlastného boha. Vo svete a tak trochu už aj u nás vidieť, do akej krízy vedie táto tendencia. Vytriezvenie máva tragické následky. Najhorším je obchádzanie sviatosti pokánia. Pochopiteľne! Tam sa človek musí postaviť úplne proti sebe v pokore a zahanbení. To sa celkom protiví duchu doby. Hoci práve to je skutočne „zážitok"- nepredstaviteľná radosť z odpustenia.

Zdá sa, že kľúčovým problémom sú pôžitky. Sú dobré, dovolené, žiaduce, či iba nebezpečné a škodlivé? Máme ich vyhľadávať? Ako ich užívať a kedy sa ich odriekať?

 Schopnosť pociťovať niektoré podnety ako príjemné, vložil do človeka Boh. Teda pôžitky a radosť z nich plynúca je od Boha. On ich pre nás naplánoval, a preto musia byť vo svojej podstate dobré. Keďže nás Boh stvoril ako telesno-duchovné bytosti, máme schopnosť vnímať pôžitky telesné i duchovné.

 Oboje sú rovnako Bohom chcené a pre život človeka dôležité. Majú nás prilákať k niečomu dobrému a nutnému pre život.

 Keby nám jedlo neponúkalo pôžitok, jedli by sme? Keby pohlavné spojenie nebolo rozkošou, kto by bral na seba ťažkosti spoločného života? Keby roztomilosť a prítulnosť deti neposkytovala toľko radosti, kto by sa odhodlal starať sa o ne a vychovávať ich? Keby sme nemali schopnosť vnímať krásu a tešiť sa z nej, komu by napadlo oslavovať jej Tvorcu? Keby poznávanie nevzrušovalo, kto by sa venoval výskumu a štúdiu? Keby uznanie a pochvala nehriali srdce, čo by priťahovalo k šľachetnému konaniu?

 Ako by vyzeral život, keby všetko malo rovnakú chuť, teda vlastne nijakú? Keby sme nepociťovali rozdiel medzi príjemným a nepríjemným?

Zhrnutie:

 Ľudský organizmus je uspôsobený tak, že niektoré podnety vníma ako prijemné, iné ako nepríjemné až neznesiteľné.

Pôžitky a bolesti samý osebe nie sú z morálneho hľadiska ani dobré, ani zlé.

Pôvodný účel pôžitkov je lákať k užitočnému.

Nabudúce:

A čo s tým nepríjemným? Čo s protipólom pôžitku - bolesťou? Má takú vysokú hodnotu, že ju treba vyhľadávať, umele vyvolávať, milovať, ako sa to niekedy odporúča? Alebo sa jej treba vyhýbať a tlmiť ju v každom prípade, ako je to dnes v móde?




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.