Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Spoločné rysy biblických čítaní na 4. adventnú nedeľu:

Všetko sa už sústreďuje na Ježišovo vtelenie (nachádzame sa v bezprostrednej blízkosti Vianoc). Prvé čítanie je slávnym zasľúbením Mesiáša-Kráľa, ktorý prinesie pokoj a blahobyt. Toto zasľúbenie sa stáva skutočnosťou vďaka vtelenia (evanjelium). To je to tajomstvo, ktoré bolo skryté po dlhé stáročia (2. čítanie).

Uvedenie do čítaní:

  1. 2 Sam 7,1-5.8b-12.14.16

Toto veľmi známe čítanie z 2. Samuelovej knihy je mesiášskym proroctvom o tom, že Mesiáš bude pochádzať z Dávidovho pokolenia.

V Samuelových knihách sa Dávid predstavuje ako ideálny teokratický kráľ. Zjednotil všetky izraelské kmene a vytvoril z nich jeden národ. Jeho zahraničná politika sa zamerala na podmanenie nepriateľov (Filištíncov, Moabčanov, Aramejčanov, Ammončanov a Edomčanov) a na rozšírenie územia svojho kráľovstva. Dal do Jeruzalema preniesť archu zmluvy a stal sa zakladateľom Božej bohoslužby. Svoju morálnu veľkosť naštrbil hriechom s Betsebou a zavraždením jej manžela, Hetejca Uriáša (porov. 2 Sam 11 - 12). To malo nepriaznivý vplyv na život celej jeho rodiny (porov. 2 Sam 13 - 20) a ešte za jeho života sa prejavilo intrigami a bojom o následníctvo trónu. Jeho nástupcom sa stal Šalamún (porov. 1 Kr 1 - 2), ktorého si Boh vyvolil od narodenia. Podľa Nátanovho proroctva (porov. 2 Sam 7) mal Dávidov dom navždy ostať na tróne v Jeruzaleme i napriek osobným nevernostiam a hriechom niektorých jeho príslušníkov.

Nátanovo zasľúbenie Dávidovi patrí medzi najdôležitejšie starozákonné texty o Mesiášovi. Kráľ Dávid po dokončení výstavby svojho domu v Jeruzaleme chce postaviť chrám ako privilegované miesto Božieho bývania. Nátan však oznamuje prekvapivé zasľúbenia. Kým David „chce obdariť Pána" (dôstojným príbytkom), Pán to bol, kto v minulosti obdarovával Davida (vyvolil ho, pomáhal mu - v. 8.9), a v budúcnosti ho bude naďalej obdarovávať (v. 10-16). David chce „pre Pána dôstojné miesto", a zatiaľ Pán pripraví Dávidovi „dom" (zaistí trvanie jeho rodu), Pán pripraví Dávidovi (a celému ľudu) miesto, kde bude bývať v dome. To sa naplnilo príchodom Dávidovho potomka, Ježiša.

Nátanovo slovo ukazuje, že Pán je Bohom pre človeka a s človekom. Tento Boh je totiž „rád" prítomný v dejinách po boku človeka. Dávidovi hovorí: „...a bol som s tebou pri všetkom, čo si podnikal....“ (v. 9.12). Príchodom zasľúbeného potomka „ustanovím po tebe potomka, ktorý bude pochádzať z tvojich útrob, a upevním jeho kráľovstvo“ (v. 12) sa táto Božia blízkosť stane ešte hmatateľnejšie: „Tvoj dom a tvoje kráľovstvo budú trvať predo mnou naveky, tvoj trón bude upevnený navždy“ (v. 14.16).

Teologicky obsahuje náš text tieto myšlienky: Boh je ten, kto buduje svoje dielo na zemi – Dávid je len nástrojom. Toto dielo bude uskutočnené v srdciach ľudí. Dávidovské kráľovstvo je symbolom Božieho kráľovstva.

  1. čítanie, Rim 16,25-27

Komentár:
Uvedený úryvok je hymnický chválospev, ktorý zakončuje list Rimanom. V týchto veršoch sa znovu vracia k pojmom a témam z úvodnej časti (1,1-5).

Pavol predkladá evanjelium o Ježišovi Kristovi predpovedanom prorokmi, hlásané všetkým národom a prijaté poslušnosťou viery. Toto evanjelium o Ježišovi Kristovi je trvalým a živým nástrojom Božej moci na spásu (Rim 1,16) a k posilneniu vo všetkých životných situáciách (v. 25). Toto evanjelium je zároveň spasiteľným tajomstvom, ktorá obsahuje nepredateľné bohatstva (Ef 3,8-10). Iba viera otvára cestu k jeho stále novému poznaniu, ktoré potom vedie k obdivu a chvále (v. 27; Rim 11,34-36).

Text nám predstavuje syntetický pohľad na dejiny spásy. Sv. Pavol hovorí, že Boží plán s ľuďmi bol od večnosti. Evanjelium zjavuje tento Boží plán a máme ho prijať s vierou.

3. Evanjelium, Lk 1,26-38


Týmto textom sa chce potvrdiť, že Ježiš je naozaj onen prisľúbený Mesiáš, potomok Dávidov. Stredom perikopy sú pritom slová o Ježišovom počatí z Ducha Svätého. Ako dôjde k tomuto mimoriadnemu počatiu? Duch Svätý (stvoriteľský Duch - Gn 1,2) zatieni Máriu svojou prítomnosťou a mocou, a preto dieťa bude Synom Božím. Podobne ako bol Adam „od Boha", tak je od Boha i Ježiš - On je teda novým stvorením!

Máriino „nech sa mi stane" vyjadruje najväčšiu pasivitu a zároveň aktívnu pripravenosť: Mária poskytla priestor Bohu, aby on vykonal svoj div.

Komentár:

Ťažiskom orientálneho spôsobu rozprávania je príbeh. Preto keď chceme skutočne pochopiť posolstvo textu, musíme sa viac zamerať na to o čom je tento príbeh, nie aký je (podrobnosti).

Boh našiel spôsob a uskutočnil svoj prísľub o narodení Mesiáša. Urobil tak prostredníctvom Izraelského dievčaťa – Márie – ktorú na toto poslanie povolal a vopred pripravil. Jej veľkosť a teda aj náš dôvod k úcte spočíva v tom, že ona toto povolanie prijala a uskutočnila vo svojom živote. Pavol VI. v Marialis cultus 35 napísal: „Predovšetkým Cirkev vždy predkladala Pannu Máriu veriacim, aby ju nasledovali, vôbec nie preto, aký bol spôsob jej života a tobôž nie pre spoločensko-kultúrne podmienky, v ktorých plynul jej život a ktoré sú dnes už temer všade prekonané, ale preto, že ona vo svojich konkrétnych životných podmienkach úplne a zodpovedne prijala vôľu Božiu; preto, že prijala jeho slová a plnila ich; preto, že vo svojej činnosti sa dala viesť láskou a duchom služby; slovom preto, že ona bola prvou a najdokonalejšou Kristovou učeníčkou: a to má všeobecnú a trvalú platnosť vzoru.“

------------
Záver:

V prvom čítaní máme predpoveď „Tvoj dom a tvoje kráľovstvo bude predo mnou naveky pevné; tvoj trón bude upevnený naveky!“ A v Evanjeliu sme sa dozvedeli, že Boh tento sľub splnil. Je úžasné takto sledovať Božiu vernosť. Nemali by sme byť vernejší aj my jemu...?

Prechádzajúci výklad evanjelia podľa: Duchovná správa ministerstva vnútra SR

K úvahe:

Možno nás prekvapí, že II. vatikánsky koncil znovu vyjadril presvedčenie, že Cirkev má v úcte Božie slovo rovnako ako samotné eucharistické Telo Kristovo. To je celkom závratné, nie? Božie slovo nie je menšia ako Eucharistie. Sila Božieho slova nie je o nič menšia ako sila Eucharistie. Prečo? Z jednoduchého dôvodu: v oboch prípadoch je prítomný „Kristus", v oboch prípadoch sa „Slovo stáva telom": telom v Eucharistii, telom v slove. „Úbohé" ľudské slovo (a slová v Biblii sú „úbohé a slabé", pokiaľ nie sú oživená Duchom) sa stáva Slovom: Slovo sa vteľuje, podobne ako sa Boží Syn vtelil v lone Panny Márie, a to práve tak mocou Ducha. Aj my sa môžeme stať „matkami" Krista: kedykoľvek sa otvárame Duchu, kedykoľvek dovoľujeme tomuto Duchu, aby sa v nás „vtelil" Kristus. Len otvorenosťou voči Duchu môžeme zakúšať ten stály nový zázrak vtelenia: slovo biblie sa v našom vnútri, v našom lone stáva mocným Slovom.

Boh sa neštíti „znížiť" k nám, podobne ako sa neostýchal „znížiť" sa k Márii z Nazareta. Ten istý Boh (a nie iný Boh, je to ten istý Boh, ktorý nie je o nič slabší ako vtedy!) sa k nám skláňa a oslovuje nás. Natoľko sa ponižuje, že ako žobrák „klope" a čaká pri dverách nášho srdca, až mu konečne otvoríme: klope a volá nás svojím slovom. Čaká, až otvoríme, až vypočujeme jeho slovo a dovolíme, aby sa jeho Slovo stalo znova Telom: v nás! A podobne ako nazaretská panna môžeme aj my vidieť tento zázrak vo svojich životoch, zázrak zrodenia Božieho Syna v našom vnútri.

Svätý Bernard výstižne vyjadril túto skutočnosť v jednej kázni o anjelovom zvestovaní, kde oslovuje Pannu Máriu takto: „Daj náhlivo odpoveď, Panna! Odpovedz rýchlo anjelovi, a skrze anjela odpovedz aj Pánovi. Povedz slovo a prijmi Slovo. Prednes svoje a počneš božské. Daj pominuteľné slovo a prijmi do seba slovo večné. Prečo sa zdráhaš? Prečo sa chveješ? Ver, vyznávaj a prijmi. Hľa, ten, po ktorom túžia všetky národy, klope vonku na dvere. Čo keby pre tvoje meškanie odišiel, a ty by si musela s bolesťou hľadať toho, ktorého tvoja duša miluje? Vstaň, bež a otvor. Vstaň vierou, otvor vyznaním." Mária sa nezdráhala, otvorila a prijala slovo - a počala Slovo. A toto Slovo premenilo celý jej život - a rovnako tak môže premeniť aj život náš.

Čo zostáva? Nenechávajme Krista, aby čakal vonku: chopme sa jeho slová v Biblii a vyslovme svoje „Amen" - Nech sa mi stane. Je to ono „Amen", ktoré vyslovujeme pri prijímaní Slová vteleného v Eucharistii, „Amen", ktoré by sme mali vysloviť pri prijímaní Slová vysloveného v slove Biblie.

Amen - dávam sa ti, Pane, k dispozícii, otváram tí svoje srdce, svoje vnútro s rôznymi bolesťami a otázkami. Nech tvoje slovo zostúpi do môjho vnútra, do mojich túžob a zámerov, do mojich pocitov, do mojich vzťahov. Amen - nech sa mi stane.

K reflexii

  1. Pán nebol blízko iba Dávidovi - vďaka Kristovi sa stal blízkym každému z nás. Kde vo svojom živote vidíš stopy Božej blízkosti?
  2. Všetky „udalosti" evanjelia sú tajomstvom - skrytým od vekov, ale predovšetkým „mocou Božou na spasenie" (to je prvotný význam biblického „mysterion"). Oboje platí aj o tajomstvo vtelenia, keď Boh prijíma na seba ľudský život ...
  3. Zázrak „vtelenia" sa stal skrze prosté „nech sa stane" („Amen"). Kiež ťa Máriino „nech sa stane" v týchto dňoch sprevádza - a zostáva na tvojom srdci a perách.

 




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.