Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Rim 5, 12. 15b. 17-19. 20b-21, Lk 12, 35-38

Anselm Günthör (* 1911-2015, nemecký kňaz, benediktín, moralista) povedal: Nádej sa prejavuje aj v bedlivosti.

Kresťan drží pohľad upretý na Pána a kráča k nemu s bedlivým srdcom. Práve k bedlivosti srdca nás Pán vyzýva v dnešnom evanjeliu.

Skúsme sa na bedlivosť (málo sa o nej hovorí) pozrieť z pohľadu asketiky: Zlo sa do nášho srdca prediera cez 5 stupňov.

Je to: 1. navádzanie, 2. rozhovor (dialóg), 3. boj, 4. súhlas, 5. vášeň. (Kedysi som o tom mal v Rádiu Lumen dve dlhé relácie  - v archíve už asi nie sú. Tu to skúsim telegraficky.)

  1. Tento prvý stupeň sa volá tiež aj kontakt. Je to prvý obraz fantázie, alebo podnet zvonka. Zlo je predstavené v peknej fazóne. Vlk v ovčom rúchu.
  2. Dostali sme sa k druhej etape stretnutia so zlom v našom srdci. To je „rozhovor“, dialóg – uvažovanie či je to dobré a či zlé. Ak nie sme dostatočne bedliví, môžeme stratiť množstvo času a energie. A nie je to o pokoji duše!
  3. Po navádzaní a dialógu prichádza k boju. Prečo tak neskoro? Ak chceme voči niekomu a niečomu bojovať musíme to najskôr zbadať a identifikovať. Lekár musí najskôr chorobu zistiť, určiť liek a potom proti nej bojovať.

Ako by mal človek zvládnuť tento tretí stupeň pokušenia? Tu je tiež potrebná spomínaná bedlivosť!

  1. Teraz prichádzame k smutnej možnosti – súhlasu. Kto prehral boj dá súhlas. Vtedy prichádza k hriechu. Je to uskutočnenie hriechu. Prienik zla do duše.

Hovoríme už o hriechu. Vlastne až v tomto bode. Mnohých trápi už „zlá myšlienka“, nápad! Takže škrupulanti  - všimnite si to!

Čo ak ostane iba pri súhlase a nestane sa skutkom? V súdnictve je to v poriadku, ale nie pred Bohom, ktorý skúma srdce a ľadviny.

Morálka v takomto prípade hovorí o hriechu v myšlienke.

  1. Po navádzaní na hriech, po vnútornom rozhovore a po boji, keď dá človek slobodný súhlas ku zlu, zhreší. Ak sa tento hriech opakuje, majstri duchovného života hovoria, že nastupuje posledný najtragickejší stupeň, ktorý nazvali hriešna vášeň.

Upozorňujem, že pojem „vášeň“ tu nie je v zmysle Katechizmu Katolíckej cirkvi, alebo psychológie. Presnejšie by sme mohli vášeň v tejto súvislosti nazvať návyk na zlo, návykový hriech. Jednoducho človek pri navádzaní preskočí dialóg s týmto pokušením, boj a hneď dá súhlas.

To sa môže stať tomu, kto nemá bdelé srdce. Nechá si do neho zahniezdiť zlo. Snáď preto Ježiš zdôrazňoval modlite sa a bedlite.

 Sv. Pavol píše v 1 Kor 16, 13: Bdejte, buďte pevní vo viere, vzmužte sa, buďte statoční! Bedlivý vrátnik dáva pozor, aby nikto nevstúpil do domu.

Evagrius: Je treba postaviť bdelého strážcu k bráne srdca. Ten nikdy nezavrie oko, ale preveruje každú myšlienku, ktorá prichádza. Pýta sa jej: si z našich, alebo od našich nepriateľov?

Je možné vyhnať myšlienku, ktorá príde sama proti našej vôli a otravuje nás?

Z psychologického hľadiska je to veľký problém. Patrí k prirodzenosti človeka, je to sprievodca daru myslenia, že nám kde čo napadá. Ako som spomenul, nejde tu o hriech, ale otravuje nás to.

Môže byť teda človek, ktorý by nebol nijako pokúšaný? V prvom čítaní z listu Rimanom sme počuli: Bratia, ako skrze jedného človeka vstúpil do tohoto sveta hriech a skrze hriech smrť, tak aj smrť prešla na všetkých ľudí, lebo všetci zhrešili.

Teda je tu aj pokušenie.

Askéti sa pýtali, či aj Pán Ježiš bol obeťou takýchto pokušení. Na prvý pohľad sa nám zdá, že Ježiš bol pokúšaný. Veď každý pozná pôst Pán Ježiša na začiatku účinkovania a následné pokúšanie zlého ducha. Ťažko je samozrejme vstúpiť do vnútorného života Spasiteľa, ako to on prežíval. Iste je, že Pán Ježiš hneď v druhom stupni (dialógu) odmieta  pokúšania slovami Biblie. Tým nám dal príklad bedlivosti.  

Ak sme aj my bedliví, pokušenie nás neznepokojí. Sv. Efrém to povedal ľudovo, ale veľmi výrazne: Ak je polievka horúca, žiadna mucha sa k nej nemôže priblížiť. Hmyz do nej padá, až keď vychladne. Rovnako je to so srdcom, ktoré horí láskou k Bohu. Ničí myšlienky, ktoré sa stavajú proti nej.

 Sv. Maxim Vyznávač hovorí: Ak miluješ Boha úprimne, láska vyhasí všetky zlé vášne. Láska totiž spája všetky sily človeka pod vedením Ducha Svätého.

Turzovka, 20.10.2015