Joel 2, 12-18, 2 Kor 5, 20 – 6, 2, Mt 6,1-6.16-18
Popolcová streda (lat. dies cinerum alebo feria quarta cinerum) je v našej liturgickej tradícii prvý deň pôstneho obdobia.
Jej termín pripadá na 40. deň pred Veľkou nocou; do týchto 40 dní sa nepočítajú nedele, preto v praxi pripadá Popolcová streda na 46. deň pred Veľkonočnou nedeľou. Pre nepravidelný dátum Veľkej noci sa jej termín každý rok mení.
Názov dňa pochádza zo zvyku páliť palmy či bahniatka z Kvetnej nedele z minulého roka. Takto získaný popol sa používa pri bohoslužbe Popolcovej stredy, keď sú veriaci poznačení popolom na čelo.
Tento obrad má základ už v Starom zákone, kde sypania si popola na hlavu bolo znamenie pokánia pred Bohom. Poznačenie popolom je sprevádzané slovami: „Pamätaj, že si prach a na prach sa obrátiš.“ (Gn 3, 19) alebo „Kajajte sa a verte v Evanjelium.“
Popolcová streda je pripomienka vlastnej konečnosti a cieľa či smerovania vlastného života. Popolcová je streda jedným z dvoch dní prísneho pôstu (spolu s Veľkým piatkom).
Prečo pokánie?
Vysvetľuje nám to sv. Pavol v dnešnom druhom čítaní. Pred týmto úryvkom poukazuje na to, že poklad viery „máme v hlinených nádobách“ (Kor 4, 7) a preto si ho potrebujeme chrániť. Pavol ponúka aj motiváciu - večnosť: „Veď vieme, že ten, čo vzkriesil Pána Ježiša, s Ježišom vzkriesi aj nás a postaví nás s vami.“ (Kor 4, 14)
Pavol píše totiž ľuďom z pohanstva, ktorí sú vlažní a poznačení pohanskou nemorálnosťou. Varuje, aby neboli formálni, pokryteckí – o tom viac evanjelium. Zdôrazňuje im, že je „Kristovým vyslancom“ a ak on napomína „akoby Boh napomínal skrze neho“.
Samozrejme aj pre nás platí jeho prosba, veď sme poznačení pohanstvom. Pavol nevyužíva apoštolskú autoritu, ale prosí: V Kristovom mene prosíme: Zmierte sa s Bohom!
Zmiernie s Bohom nám umožnil Kristus, ktorý nepoznal hriech, ale Boh ho za nás urobil hriechom, aby sme sa v ňom stali Božou spravodlivosťou.
Preto je aktuálna Pavlova výzva na reštart nášho života: Hľa, teraz je milostivý čas, teraz je deň spásy!