1 Jn 2, 18-21, Jn 1, 1-18
Evanjelista Ján na rozdiel od ostatných kolegov – evanjelistov, nehovorí o Ježišovom pozemskom pôvode.
Nehovorí ani o detstve, ani o jeho rodokmeni. Poukazuje na transcendentálnosť. Teda na to, že jeho pôvod nemôžeme spoznať zmyslami, ani nijakou podobnou skúsenosťou. Zdôrazňuje jeho božskú dimenziu.
Evanjelista Ján sa snaží zdôrazniť Ježišovu neporovnateľnú vyvýšenosť nad všetko tvorstvo tým, že poukazuje na jeho pôvod od Otca a od večnosti. Ježiš pochádza od Boha nielen v zmysle poslania, ako ten, ktorý je poslaný, ale aj v zmysle ontologickom – teda pôvodom. Samozrejme, všetko je od Boha, ale skrze Ježiša všetko povstalo a bez neho nepovstalo nič z toho, čo povstalo. Je teda spolustvoriteľom sveta. Vyjadruje to aj táto myšlienka: V ňom bol život a život bol svetlom ľudí. Ježiš večne živý dáva život ľudom a je pre nich svetlom.
Evanjelista Ján naďalej zdôrazňoval, že vidieť Ježiša, naozaj znamená vidieť Otca. Keď sa teda Tomáš s pochybnosťami konečne vyrovná so skutočnosťou, že Ježiš je nažive, jeho vyznanie poslúži ako vhodné doplnenie úvodu evanjelia: „Pán môj a Boh môj!“ (20:28).
Máme šancu, lebo tým, ktorí ho prijali, dal moc stať sa Božími deťmi.
Turzovka, 2024
Pozrite tiež:
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/1978-31-december
https://faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/2420-31-december-19
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/2834-31-december-20
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/3279-31-december-21
https://www.faraturzovka.sk/uvahy-prihovory-homilie/homilie-vo-vsedne-dni/3749-31-december-22