Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Est 4, 17n. p-r. aa-bb. gg-hh, Mt 7, 7-12

Pred troma rokmi som zakončil úvahu o modlitbe touto poznámkou: Duchovní autori spísali rôzne pravidla na rozlíšenie správnej a nesprávnej modlitby, ale o tom inokedy. Viď link dole).

Dnes som sa k tomu dostal.

Takže: Pravidlo na rozlíšenie správnej a nesprávnej prosby

Za Kristom prichádzala veľká väčšina ľudí s prosbou za uzdravenie v chorobe (navráte­nie zraku, sluchu, vyliečenie z malomocenstva, porážky, posadnutia...). Niekedy uzdravoval aj z vlastnej iniciatívy (Petrovu testinú, posadnutého v Týre, kriesenie mŕtvych, raneného Malchusa...) Tak zázračne rozmnožil aj chleby.

Nie­ktoré prosby zásadne odbil (Kto ma ustanovil za sudcu medzi vami – keď ho žiadali podeliť dedičstvo - Lk 12:14), alebo ich nevypočul hneď a tak, ako by si ľudia želali (Matka Zebedejových synov - Mt 20,20-23).

Ako sa teda máme vyznať v hodnotení prosieb v modlitbe?

Základné pravidlo sta­novil sv. Augustín: Smieme sa modliť za to, po čom smieme túžiť, čo smieme želať sebe i druhým.

Rozhodne sa vylučuje modlitba za niečo zlé – to je nám úplne samozrejmé. Predsa sa tomu venuje sv. Gre­gor Nysénsky. Ironicky hovorí proti tým, ktorí by chceli uškodiť blížnemu modlitbou Otčenáša: Akého to otca vzývaš? Nie toho, ktorý je v nebesiach a dáva len dobré! Tvoj otec, od ktorého si žiadaš zlo, je Satan, duch nená­vistí... Modlitbu za vedomé zlo Boh nevypočuje, veď ho taká prosba uráža a je hriešna.

Takéto modlitby sa vyskytuje, ako dúfame, veľmi zriedkavo a prezrádzajú zvrátený charakter. Často si však želáme dosiahnuť to, v čom nič zlého nevidíme: mať úspech, peniaze, miesto. Smieme sa za to modliť?

Podľa zásady sv. Augustína nie je, pochopiteľne, nič zlého v prosbe o to, po čom dovolene túžime. Predsa však má úsilie o podobné hodnoty svoje hranice. Ne­smieme chcieť zbohatnúť krádežou, dostať sa na lepšie miesto podvodom, starať sa o hmotné, časné veci na ujmu duchovného života, večnosti. Práca a snaha o niektoré hodnoty sa musí zastaviť tam, kde by už neboli dobrom, ale skôr zlom.

Prosebná modlitba chce zapojiť i Boha do životného úsilia o úspech a blahobyt. Je možne sa o to modliť?

Áno, ale musí byť vždy podmienečná. Vždy sa v nej myslí na to, čo je tak pekne vyjadrené v novéne na počesť sv. Františka Xaverského: Ak nie je to, o čo prosím na spásu mojej duše, potom ťa žiadam, vypros mi niečo iné, potrebnejšie!

Potom by sa, pravdaže, zdalo, že je dokonalejšie nič si nevyberať a ani za nič určité, konkrétne neprosiť. Isté je, že čím je kto dokonalejší, tým býva aj indiferentnejší. Málo mu záleží na tom, o čo sa toľko starajú svetskí ľudia.

O sv. Gertrúde sa píše, že častejšie sľubovala zná­mym, že sa bude za ich záležitosti modliť. Sotva sa však dala do modlitby, zabudla na všetko. Boh ju však napriek tomu vypočul.

Niet preto divu, že sa zdá niektorým ľuďom dokona­lejšie, keď nebudú za nič zvláštneho prosiť. Už Sokrates vravieval, že stačí modlitba za to, aby nám boli bohovia milostiví. Dajú sa v prospech toho uviesť i texty Písma, napr. z listu Rimanom (8, 26): Veď nevieme ani to, za čo sa máme modliť.

Keby sme však vzali takú indiferenciu celkom dô­sledne, potom by nič nezostalo z prosebnej modlitby, ktorá je predsa vo všetkých náboženstvách taká rozšírená a potvrdená v evanjeliu: Dostanete všetko, o čo budete s vierou prosiť v modlitbe (Mt 21, 22). Aj dnes sme počuli: Proste a dostanete! Hľadajte a nájdete! Klopte a otvoria vám! Lebo každý, kto prosí, dostane, a kto hľadá, nájde, a kto klope, tomu otvoria.

Cirkev teda odob­ruje prosby za všetko dobré i za všetko, čo za dobré po­važujeme, ak sa to deje s dodatkom, ktorý vyjadril Ježiš na Olivovej hore: Nie moja, ale tvoja vôľa nech sa stane. Taká modlitba je vždy vypočutá, i keď hádam ináč, než sme mysleli. Účin­ná je totiž iba tá prosba, ktorá je s Kristom a v Kristovi.

Ešte aktuálna téma. V prvom čítaní sme počuli: Kráľovná Ester v smrteľnom nebezpečenstve, ktoré hrozilo jej národu, hľadala útočište u Pána. Blížia sa prezidentské voľby. Ako k nim pristupujeme. Dávame naše rozhodnutie do modlitby? A modlíme sa za národ? Ester sa modlila: Ale nás vysloboď z rúk našich nepriateľov, náš zármutok obráť na radosť a naše bôle na zdravie.

Turzovka, 14.3.2019