Minule:
Cesta do kostola by mala pomôcť k hlbokému prežitiu Obety
Ideme aj so starosťami, ale aj s dôverou
Čas pred sv. omšou využívame na sústredenie.
Ako v kostole?
Naladenie sa i na spoločenstvo
Ak idem na oslavu, nemyslím len na jedlo, ale aj na oslávenca, účastníkov oslavy. Tešíme sa na stretnutie s nimi. Sme na nich zvedaví. Takéto naladenie je dobrou prípravou srdca k účasti na sv. omšu, pretože čím je plnšie stretnutie človeka s bratmi, tým dokonalejšie je jeho stretnutie s Bohom. Mnohí nechodia do kostola, lebo majú v srdci napätie voči iným. Srdce otvorené pre ľudí je súčasne otvorené i pre Boha. Takáto príprava je možná dokonca vtedy, keď sa ide v skupine do kostola a cestou sa vedie rozhovor. Ťažko je vyžadovať od ľudí, aby to boli náboženské rozhovory – čo by bolo ideálne – ale pre toho, kto sa chce pripraviť na účasť na sv. omši, nasmerovanie tých obyčajných rozhovorov je možné.
Nebadane možno nasmerovať rozhovor i duchovne
Napr. V tej krajine... je to bolestné, chúďa suseda sa dostala do nemocnice... budeme sa za ňu (nich) modliť...
Stáva sa, že ľudia myslia i hovoria o tom, čo ich trápi, čo ich bolí a s čím sami idú k oltáru.
Určite je to cenné, ale príliš sa koncentrujú na seba. Myslenie na iných je značne tvorivejšie. V každom prípade, s mierou, akou sa blížime do kostola, človek musí čoraz dôkladnejšie koncentrovať pozornosť na to, na čom bude mať účasť. Cesta k oltáru má dôležitý náboženský význam, má čosi z putovania na sväté miesta. Vždy ma to udivuje, keď ľudia idú na púť, tak od okamihu odchodu z domu, chápu celú cestu ako náboženský akt. Rozhovory, ako aj správanie putujúcich má posvätný charakter. Zatiaľ to iba zriedka vidno, keď putujú v nedeľu do kostola. Čím si vypĺňajú cestu do kostola, nakoľko sa líši od cesty do školy, obchodu, práce...?
Iste ste zachytili svedectva pútnikov do Compostely. Dokonca aj neveriaci hovoria o „očistnej púti“.
Omša je znakom spoločenstva – potreba vyjsť zo seba.
Vytvárame spoločenstvo s Kristom a prostredníctvom Krista s Otcom. Je spoločenstvom na troch úrovniach:
- spoločenstvo s jeho Slovom (liturgia slova);
- spoločenstvo s jeho osobou (liturgia Eucharistie);
- spoločenstvo s bratmi.
Omša sa delí na dve veľké časti, ktoré sa odohrávajú pri dvoch stoloch: pri stole Slova a pri eucharistickom stole.
Aj liturgia slova je spoločenstvom s Kristom: počúvam ho a prijímam vo svojom vnútri jeho slovo, komunikujem s ním.
Pri liturgii Eucharistie sa uskutočňuje druhá forma spoločenstva: spoločenstvo s jeho osobou skrze jeho telo a jeho krv; vyjadrujem moje priľnutie k nemu, prostredníctvom chleba a vína vyjadrujem, že sa pripájam k jeho životu, že jeho život vstupuje do môjho života.
Je to veľmi silný symbol, najsilnejší z celej liturgie: pijem jeho krv, jem jeho telo!
Nasleduje tretia úroveň spoločenstva s Kristom, tá najťažšia, najnepohodlnejšia, najnáročnejšia: spoločenstvo s bratmi.
Eucharistické spoločenstvo trvá len pár minút, ale spoločenstvo s bratmi ma musí sprevádzať aj za bránami kostola, na každom mojom kroku, v každom mojom skutku.
Po omši by mi nikdy nemala chýbať láska, pretože ona je tým záväzkom, ku ktorému som pristúpil pred Bohom, v spoločenstve s Kristom.
Ako vytvárať vzájomné spoločenstvo? Dôležité je vybrať si miesto.
Kde si sadať, aké miesto si vybrať?
Aj výber miesta hovorí o tom či vytvárame spoločenstvo.
- Ak si niekto sadne na kraj lavice a ostatní ho musia „prekračovať“ svedčí to o individualizme a sebectve.
- Drzé je niekoho poslať z miesta (najmä nových účastníkov)s „toto je moje miesto“. Už nie sú časy grófov, ktorí mali vyhradené miesta.
- sadať si postupne a nenechávať voľné miesta. Ako to vyzerá pri sv. omši vo všedný deň? Farníci ako keby sa hnevali. Na prvý pohľad vidno, že netvoria spoločenstvo. Sú roztrúsený po kostole. Ich heslo: Nie, „my a Boh“, ale „ja a Boh“. Je to sebectvo pred spoločným Nebeským otcom.
- sadať si ako prichádzame do prvých lavíc. A postupne zapĺňať. Vtedy je zjavné, že vytvárame spoločenstvo navzájom i s Hostiteľom – Ježišom.
- Rodina by mala byť spolu. Je to nádherné, keď vidíme otca, matku a deti spolu.
Nabudúce:
Omša znakom spoločenstva
Počúvame Boha