Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Ef 6, 10-20, Lk 13, 31-35

 Poznáte, ten nostalgický, melancholický obraz: Ježiš sa za mesačného svitu modli nad Jeruzalemom.

 Tento obraz sa mi vynára keď čítam:

Jeruzalem, Jeruzalem, ktorý zabíjaš prorokov a kameňuješ tých, čo boli k tebe poslaní, koľko ráz som chcel zhromaždiť tvoje deti ako sliepka svoje kuriatka pod krídla, a nechceli ste.

Hľa, váš dom vám ostáva pustý. A hovorím vám: Už ma neuvidíte, kým nepríde čas, keď budete hovoriť: ‚Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom.‘“

Je to smútok nad mestom, ktoré tak tragicky skončilo.

Nevieme či to bolo večer ako na spomínanom obraze. Keď hovoril tieto slova každopádne bola práve Veľká noc a zo všetkých krajín sa sem schádzali Jakubovi potomkovia na slávnosť veľkého národného sviatku. Uprostred záhrad, viníc a zelených úbočí, na ktorých si návštevníci stavali svoje stany, sa dvíhali terasovité pahorky, veľkolepé paláce a mohutné múry hlavného mesta Izraela

Budilo to dojem, akoby si dcéra Siona (Jeruzalem) pyšne namýšľala: „Sedím ako kráľovná a neokúsim zármutok.“ Vo svojom pôvabe sa nazdávala, že sa môže bezpečne tešiť z priazne neba, ako o tom pred stáročiami spieval kráľovský pevec: „Na radosť celej zeme krásne sa vypína vrch Sion – mesto veľkého Kráľa“ (Ž 48,3). Pohľad na majestátny chrám bol úchvatný. Ktorý Izraelita by zniesol pohľad na toľkú nádheru bez záchvevu radosti a obdivu? Ježiš však myslel na niečo celkom iné. Hľa, váš dom vám ostáva pustý. A hovorím vám: Už ma neuvidíte, kým nepríde čas, keď budete hovoriť: ‚Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom.‘

Pán skutočne na Veľkú noc za všeobecného jasote vstúpil do Jeruzalema, keď mu ľudia mávali palmovými ratolesťami a z kopcov sa vracala ozvena nadšeného „Hosana“ a keď ho tisícové davy prevolávali za Kráľa, Vykupiteľa sveta, prepadol ho náhly a nepochopiteľný smútok. Pán videl dopredu.

Mesto bolo Rímskym veliteľom Titom vydrancované a chrám zničený. Doboví autori písali o nepredstaviteľnom utrpení obyvateľstva mesta.

To bol plač mesta nad Jeruzalemom. Svoju tragédiu však nemá iba mesto, ale aj jednotlivec. Pán vidí aj naše činy a plače nad nami. Preto nás vyzýva: Bedlite a modlite sa. Rovnako aj dnešné prvé čítanie:

Vo všetkých modlitbách a prosbách sa modlite v každom čase v Duchu! A v ňom vytrvalo bdejte a proste za všetkých svätých!

Turzovka, 30.10.2014