Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Kozma a Damián boli údajne lekármi a pôsobili v 3. sto­ročí v Sýrii a Cilícii (v dnešnom Turecku).

Za Diokleciánovho prenasledovania boli uväznení, mučení a roku 303 sťatí. Ich úcta bola v staroveku a v stredoveku veľmi rozšírená.

BOŽÍ ANARGÝRI - BEZPEŇAŽNÍCI

Kto je to? Čo je to?

—      Takto si kresťania i pohania pomenovali svätých bra­tov Kozmu a Damiána. Povolaním boli lekári, ale pritom autentickí svedkovia evanjelia. Nasledovali dokonale Pána Ježiša. Šírili Evanjelium lásky v duchu Ježiša Krista, ktorý «sa stal pre nás chudobný, hoci bol bohatý, aby sme sa my jeho chudobou obohatili» (pórov. 2 Kor 8,9).

Láska sa rozdáva bez návratky a bez protiodmeny! Svätí lekári chceli tak pre Božie kráľovstvo získavať pohanov.

Cestou k chorým sa modlili, aby sa im s telom po­darilo vyliečiť aj duše.

Za svedomitú pomoc neprijali nikdy ani peniaze, ani žiaden iný dar. Pamätali na Pánove slová:

«Zadarmo ste dostali, zadarmo dávajte!»

Ľud si ich preto pomenoval «anargýrmi», čiže ľuďmi, ktorí neprijímajú peniaze. Boli veľmi obľúbení. Kresťania sa povzbudzovali ich nezištnosťou a pohania sa ľahko kloni­li ku kresťanstvu. To poštvalo pohanských žrecov-kňazov. Udali ich cisárskemu námestníkovi, že liečia poverami, že sú nepriatelia národných bohov. Námestník Lysiáš v Cilícii si ich dal predvolať. Vyšetroval, kto sú, odkiaľ sú. Kozma smelo vyznal:

—      Narodili sme sa v Arábii. Ja som Kozma, brat je Damián, a máme ešte troch bratov. Povolaním sme lekári a kresťania!

Námestník dal predvolať všetkých bratov a vyzval ich zrieknuť sa kresťanstva a obetovať bohom. Všetci jednotne odpovedali:

«Sme kresťania, falošným bôžikom nebudeme obetovať a múk sa nehrozíme!»

Nasledovalo kruté mučenie. Nakoniec ich sťali mečom.

Boží anargýri vydali svedectvo «o nepochopiteľnom bohatstve Kristovom» (Ef 3,8) čiže o milosti, ktorú dostali a ktorá v nich nebola márna. Bola to milosť svätého krstu, ktorú rozvinuli, ktorej ostali verní. «Sme kresťania» — dokázali volať životom, a preto dokonale nasledovali nášho Pána v chudobe!

«Sme kresťania» dokázali volať pred strašnými mukami, lebo si boli istí slovami Pána Ježiša:

—      Kto na tomto svete miluje svoj život, stratí ho. Kto ho tu stratí, nájde ho!

Brat, sestra, ako sa vyhovoríme my na súde pre svoju ustrachanosť ani nie tak o svoj život, ako o svoje tzv. «lepšie postavenie», kde to finančne viac vynáša? Proti­hodnotou je však naše pomalé, ale isté zapieranie kresťan­stva! Najprv odhlásenie detí z náboženstva, potom skrýva­nie sa s návštevou kostola, sviatostí, a potom azda nezvratný odpad...

Ako sa pozrieme na poslednom súde do očí týmto muče­níkom? Ako Večnému Sudcovi?

Brat, sestra, uvedomme si raz navždy:

—      Láska k peniazom je vždy cesta k satanoví! Priviazanosť ku hmote je vždy cesta k spojeniu s podsvetím, hoci by táto priviazanosť bola len silonovým vláknom.

— Boží anargýri milujú Krista a preto, hoci by mohli mať bohatstvo, snažia sa radšej odkloniť od všetkého, čo ich rozdeľuje s Kristom. Chudoba je dobrý začiatok a chu­doba je stále ochranný múr pre zachovanie viery, zachovanie povolania kresťana, respektíve svojho zasvätenia!

Ži v nás chudobný Ježiš, skrze chudobnú Pannu Máriu!

KONÁM

Revízia ducha a praxe chudoby. S čím sa podelím?

Miriam Liptovská, Celý rok so svätými