Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Ez 47, 1-9. 12, Jn 5, 1-3. 5-16 

Keď pripravovala trojica architektov rekonštrukciu interiéru banskobystrickej katedrály (2001), za ideovú predlohu predlohu si zobrali dnešné prvé čítanie.

A dobre ju stvárnili. Bol som vtedy správcom katedrály i členom výberového konania, preto si dovolím rekonštrukciu popísať:

Nový oltár tvorí sklenený kríž zaklinený medzi štyrmi balvanmi, ktoré sú zároveň nohami stola. Sklenený oltár symbolizuje prameň vody, vytekajúcej z chrámu. Prameň vody je znak Božej milosti, ktorá sa od oltára vylieva do sveta. Kde voda prichádza, tam všetko oživuje. Na tento obraz sa použili v celom kostole dva druhy mramoru: grécky a indický. Steny sú namaľované do hneda, čo symbolizuje púšť a do nej prúdiacu vodu - to vyjadruje zeleno-modra farba dlažby.

Katedra – biskupský stolec – používa výhradne sídelný biskup, keď predsedá liturgii. Je v tvare prúdu vody, čo má veriacim pripomenúť, že jeho slová ako slová nástupcu apoštolov sú pre nich smerodajné, usmerňujú ku konkrétnemu životu v Bohu. Ambona – miesto čítania Božieho slova – je v tvare meča, zabodnutého do kameňa, ktorý sa pod jeho silou rozštiepil. Tento obraz nám pripomína silu Božieho slova, ako o ňom hovorí list Hebrejom: Lebo živé je Božie slovo, účinné a ostrejšie ako každý dvojsečný meč; preniká až po oddelenie duše od ducha a kĺbov od špiku a rozsudzuje myšlienky a úmysly srdca (4, 12). Krstiteľnica – krstný prameň je počiatkom Božieho života v človeku. Je umiestnená v prvej kaplnke vľavo od oltára.

Ezechiel predpovedal, že keď príde Mesiáš rozšíri oživujúcu vodu svojho slova do celého sveta: Odmeral tisíc lakťov a previedol ma cez vodu – bola po členky. Zasa odmeral tisíc lakťov a previedol ma cez vodu – bola po kolená. Znova odmeral tisíc lakťov a previedol ma cez vodu – bola po pás. Odmeral ešte tisíc lakťov a bola to rieka, cez ktorú som nemohol prejsť, lebo voda sa tak zdvihla, že bolo po nej treba plávať; bola to rieka. Táto rieka Božieho slova sa dostala nielen do spomínanej katedrály, ale až k nám.

Je toto šírenie automatické? Ako rastie?

To nám popisuje Ježiš v podobenstvách o horčičnom zrnku, kvase, o rozsievačovi... a naznačuje i dnešné evanjelium.

V Jeruzaleme pri Ovčej bráne je rybník... Bol tam aj istý človek, chorý už tridsaťosem rokov... Ježiš mu povedal: „Vstaň, vezmi si lôžko a choď!“ A ten človek hneď ozdravel, vzal si lôžko a chodil. A Ježiš ho uzdravil napriek prekážkam – Židia Ježiša prenasledovali za to, že robil takéto veci v sobotu.

Zas to nebolo automatické. Ježiš dáva uzdravenému možnosť, aby sa uzdravil aj duchovne. „Hľa, ozdravel si, už nehreš, aby ťa nepostihlo niečo horšie.“ Zdá sa, že sa mu stalo horšie: A ten človek šiel povedať Židom, že ho to Ježiš uzdravil. A Židia Ježiša prenasledovali.

Takže, je tu rieka Božej uzdravujúcej lásky. Môže nám veľa dať - život. Vráťme sa k proroctvu Ezechiela: „Táto voda prúdi do východnej krajiny, preteká cez Arabu, vleje sa do mora, do slaných vôd, a vody sa uzdravia. A všade, kam sa rieka dostane, bude žiť všetko, čo sa hýbe; bude veľmi mnoho rýb všade, kam sa dostane táto voda; ozdravie a žiť bude všetko, k čomu sa rieka dostane.

Táto rieka oživujúcej vody sa dostala, nielen do banskobystrickej katedrály, ale aj do nášho kostola (i tu na internet). Dúfam, že tu, najmä v našom srdci, neskončí ako v rybníku, hebrejsky zvanom Betsata.

Turzovka, 13.3.2018