Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Uvedenie do bohoslužby:

Aj keď sme viac v dušičkovej nálade, dnes máme veľmi radostný sviatok.

Spomíname na tých, ktorí síce žili život ako my, len omnoho úspešnejšie, viac podľa Boha a preto patria k blaženým. Sú v Božom kráľovstve a patrí im prívlastok svätý. 

Uvedenie do čítaní: 

  1. Zjv 7, 2-4. 9-14

Apoštol Ján vidí množstvo tých, ktorí vďaka pomoci obetujúceho sa Baránka Ježiša Krista, zvládli život a sú zachránení pre večnosť.  

  1. 1 Jn 3, 1-3

V druhom čítaní budeme počuť, aký dar sme dostali a akými sa môžeme stať, vďaka nepredstaviteľnej Božej láske.  

  1. Mt 5, 1-12a

Ježišove blahoslavenstva sú ťažko pochopiteľné a preto málo prijímané. Ak ich však počúvame z pohľadu svätých, ktorých si dnes pripomíname, uvedomujeme si, aké sú pravdivé a jasné.

Úcta k svätým

Úcta jednotlivých svätých môže zachytiť iba ich obmedzený počet. Aby sme však nejakým spôsobom mohli prejaviť živé spoločenstvo s nespočítateľným zástupom zo všetkých národov, kmeňov, plemien a jazykov, ktorí stoja pred trónom a Baránkom (porov. Zjv 7, 9), Cirkev zaradila do svojho liturgického kalendára sviatok Všetkých svätých.

Už v Starom zákone Jahve oznamoval vyvolenému ľudu: "Budete mi kráľovským kňazstvom a svätým národom" (Ex 19, 6). Preto aj v Novom zákone sa členovia Božieho ľudu nazývali svätými. V spisoch Nového zákona sa na mnohých miestach stretáme s označením "svätý", ktoré sa vzťahuje na príslušníkov Kristovej Cirkvi. Pravidelne ich takto nazýva apoštol Pavol vo svojich listoch: "Všetkým, čo sú v Ríme, Bohom milovaným, povolaným svätým" (Rim l, 7); "Pavol... Božej cirkvi v Korinte, posväteným v Kristovi Ježišovi, povolaným svätým..." (1 Kor l, 1n) "Pavol... Božej cirkvi v Korinte aj všetkým svätým v celom Achájsku..." (2 Kor 1, 1) "Pavol... svätým v Efeze a veriacim v Kristovi Ježišovi..." (Ef 1, 1) "Pavol a Timotej ... všetkým svätým v Kristovi Ježišovi, čo sú vo Filipách..." (Flp 1, 1) "Pavol ... tým svätým a veriacim bratom v Kristovi, čo sú v Kolosách..." (Kol 1, 1) a na iných miestach.

Neskôr, keď sa Cirkev stala masovým spoločenstvom, v ktorom sa na istých členov ťažko dal uplatniť titul "svätý", sa tento názov používal iba na tých veriacich, ktorých Cirkev uznala za takých. Predovšetkým to boli mučeníci, ktorí svoje spojenie s Kristom a vernosť k nemu dosvedčili vlastnou krvou. Neskôr Cirkev priznávala titul svätých aj tým veriacim, ktorí žili evanjeliové ideály v hrdinskom stupni, najmä keď Boh mimoriadnymi znameniami (zázrakmi) potvrdil osobitné omilostnenie týchto členov Božieho ľudu.

Už od prvých čias kresťanstva sa vyskytovali diskusie o tom, či je takáto úcta mučeníkov a neskôr iných svätých správna a či nezatieňuje úctu k Ježišovi Kristovi. Ako odpoveď na túto otázku sa v spise o mučeníctve sv. Polykarpa (zomrel okolo r. 156) hovorí: "Kristovi sa klaniame, lebo je Boží Syn. Mučeníkov však odôvodnene milujeme ako Pánových učeníkov a nasledovníkov pre ich nedostižnú vernosť svojmu Kráľovi a Učiteľovi."

Vo 4. storočí sa vo východnej Cirkvi slávil už spoločný sviatok mučeníkov a za čias sv. Jána Zlatoústeho (+407) bol v liturgickom kalendári aj sviatok všetkých svätých, ktorý pripadal na 1. nedeľu po Sv. Duchu. Do liturgie západnej Cirkvi prenikol tento sviatok v 7. storočí. O jeho konečnú úpravu a slávenie v deň 1. novembra sa zaslúžil známy stredoveký liturgista a teológ Alkuin (730-804) spolu so salzburským arcibiskupom Arnom. V druhej polovici 9. storočia sa tento sviatok rozšíril na celú Cirkev.

Ako hovoria texty sviatočnej bohoslužby sviatkom všetkých svätých oslavujeme Boha ako prameň všetkej svätosti. V tento sviatok si pripomíname nebeský Jeruzalem, Božie sväté mesto, kde spieva na Božiu chválu zástup našich svätých bratov a sestier. Oni sú nám vzorom na pozemskej púti, sprievodcami k večnému cieľu a z Božej milosti aj pomocníkmi v našej slabosti.

Svoju pozornosť obraciame k svätým, lebo sú živými svedkami Božej milosti a hrdinskými svedkami Ježiša Krista, ktorého vo svojom živote verne nasledovali. Svätí sú živým dôkazom skutočnosti, že Boh neopustil svet, ba že je nám blízko a že jeho milosť môže urobiť veľké veci v slabých a nedokonalých ľuďoch. V rámci spoločenstva svätých sa utiekame k svätým ako k Božím a našim priateľom, ktorých modlitby vystupujú pred Boha a sú mu milé (porov. Zjv 8/ 3n).

Literatúra: ONDRUŠ, R.: Blízki Bohu i ľuďom 5. Dobrá kniha Trnava 1995




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.