Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

Uvedenie do bohoslužby:

Prečo Boh, keď je dobrý, trpí zlo vo svete?

Dnešná liturgia obracia našu pozornosť k tejto prastarej otázke ľudstva. Prečo Boh neodstráni zo sveta zlo, prečo nezatočí so zlými ľuďmi? My sa však pri takom uvažovaní vždy automaticky pripočítame medzi tých dobrých. Ale sme pred Božím pohľadom skutočne takí dobrí? 

Uvedenie do čítaní

  1. Múd 12,13.16-19

Len slaboch si musí stále znovu dokazovať, že má moc. Boh si môže dovoliť miernosť. Toto tušil už svätopisec v knihe Múdrosti. 

  1. Rim 8,26-27

Vy čo trpíte, ste stále kritizovaní, sužovaní povrchnými ľudskými súdmi, pociťujete slabosť, - počúvajte, čo hovorí svätý Pavol: Boh pozná tvoje srdce a jeho Duch sa za nás prihovára.

 3. Mt 13,24-43

Reč podobenstva dnešného evanjelia je jasná a zrozumiteľná, a predsa nie je ľahké pochopiť celú jeho hĺbku.

 

PODOBA LÁSKY JE...

Johann Wolfgang von Goethe mal napísať: Boh stvoril človeka na svoj obraz. My sme sa mu odplatili a vytvorili sme si boha na svoj obraz.

Boh sa nám však zjavuje ináč ako si ho predstavujeme. Potvrdzuje to aj dnešné evanjelium. Boh koná ináč ako si to predstavujeme a chceli by sme. Boh nie je podľa nášho obrazu.

Je to zvlášť vo vzťahu k zlu. Dobro prijímame radi a automaticky, zlo sa nám samozrejme prieči a radi z neho obviňujeme Stvoriteľa. A chceme aby zlo odstránil.

To nie je len naša predstava. Názor, aký má Boh byť a čo má robiť, je u ľudí vo všetkých dobách stále rovnaký. Ján Krstiteľ to vyjadril za všetkých, keď kázal ako si predstavuje príchod Mesiáša. Mal to byť rázny Boží zásah do ľudského sveta. Keď príde mesiáš, teda Boh na zem, tvrdo strestá všetkých hriešnikov! Povedal: V ruke má vejačku, vyčistí si humno, pšenicu si zhromaždí do sýpky, ale plevy spáli v neuhasiteľnom ohni (Mt 3,12) a sekera je už priložená na korene stromov. A každý strom, ktorý neprináša dobré ovocie, vytnú a hodia do ohňa (Mt 3,10).

Keď objavili kumránsky kláštor u Mŕtveho more, kde žili zbožní izraeliti ešte v dobe Kristovej, z ich stanov zistili rovnaký postoj: nemilosrdne a dôsledne vylučovali nie dosť horlivých zo svojho spoločenstva.

Takú starozákonnú podobu má podnes zbožná horlivosť mnohých: prečo Boh nezasiahne proti hriešnikom, prečo pápež nevylúči z cirkvi zlých kňazov, zlých veriacich? Previerky, vylučovanie, to je pre mnohých najlepšie vyriešenie problému so zlými ľuďmi.

Zlo so zlom nevylieči.

Preto je Ježiš inej mienky. Hovorí: „Nechajte oboje rasť až do žatvy.“ - Zlom zlo nevyliečite, len rozmnožíte. Násilím, zlobou, nedosiahneš žiadne dobro!

Pokúsme si predstaviť, o čo pokojnejší by bol dnešný svet, kdeby sa ľudia riadili touto Ježišovou veľkorysosťou. O čo kresťanskejšie by boli dejiny cirkvi, keby sa bola riadila príkazom svojho Majstra! Nebolo by upaľovanie kacírov a čarodejníc, neboli by náboženské vojny, neboli by rozkoly v cirkvi, keby aspoň kresťania pochopili, že kameňovaním odporcov sa zlo neodstráni.

Pán Ježiš tak konal.

Toto podobenstvo o kúkoli a pšenici zďaleka nie je nejakou okrajovou vecou. Kristus to nie len učil, ale i robil:

Keď chceli kameňovať hriešnu ženu, Ježiš to odmietol. Neospravedlňuje hriešnicu, ale chce jej dať novú šancu: Choď a už nehreš (Jn 8,11).

Keď ich Samaritáni vyhnali z dediny, kde chceli prenocovať, apoštolovia si to s nimi chcú hneď vybaviť: Učeníci Jakub a Ján, povedali: "Pane, máme povedať, aby zostúpil oheň z neba a zničil ich?" On sa obrátil a pokarhal ich (Lk 9,54,55). Neviete, čieho ducha ste. Syn človeka neprišiel, aby zahubil, ale aby zachraňoval. Neprišiel som svet súdiť, ale svet spasiť. (Jn 12:47)

Slepá horlivosť, o seba lepšie dobro je zlá horlivosť. Nedá sa riadiť smernicou: Preč s tými, ktorí majú iné názory, iné záľuby. Cirkev - ozajstná Kristova, opravdivý kresťan sa nesmie na týchto akciách podieľať.

Príklad Šavla – kresťania sa možno čudovali, prečo s nim Pán Ježiš neskoncuje. Bol trpezlivý. Vyrástol z neho sv. Pavol.

Trpezlivosť je podoba lásky

Toto kresťanské čakanie nie je zo slabosťou, je to šanca k novému začiatku, šanca k napraveniu, k dozretiu človeka.

Tvoja trpezlivosť, to je podoba tvojej lásky!

Možno vám napadlo ešte jedno hľadisko k otázke, či sa do protivníka pustiť s vyhrnutými rukávy, nebo mu dať šancu k dorozumeniu.

Ono sa tu totiž stále hovorí len o kúkoli alebo pšenici; o ľuďoch dobrých alebo zlých. Akoby na svete boli len dva druhy ľudí, ako figúrky na šachovnici: bieli a černí, dobrí a zlí - nič medzi tým.

Ale kto z nás všetkých si trúfa prehlásiť, že je len dobrý? V každom z nás je dobré jadro, ale tiež poriadny kus kúkoľa.

Kto si toto uvedomí, ten už nie je agresorom, je znášanlivý. Vitá, že je ešte čas do žatvy, že každý má príležitosť k náprave. Že pre iných i pre nás je každý deň, každé ráno takou novou šancou začať život znovu a lepšie.

Prečo asi je Boh s ľuďmi tak trpezlivý? Vieme prečo. On nám to sám povedal a aj konal: Pretože má človeka rád.

A toto je tak dôležité, že si to zapíšeme do pamäti veľmi dôkladne:

KTO MÁ RÁD - VIE BYŤ TRPEZLIVÝ

TRPEZLIVOSŤ JE PODOBA LÁSKY.

Turzovka – vigília, Turkov, Dlhá,23.7.2017

 




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.