Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Uvedenie do bohoslužby:

Dnes nás chce Božie slovo upevniť v podstatnom kresťanskom poznaní: Nenávisť k človeku sa neznáša s láskou k Bohu. Znie to ako samozrejmosť, ale žiť podľa toho nie je ľahké.

Pouvažujme nad našimi postojmi. 

Uvedenie do čítaní: 

  1. Lv 19,1-2.17-18

Kresťanskú zásadu, že láska k Bohu sa prejavuje láskou k blížnemu, vytušili múdri ľudia už v čase Starého zákona. Svedčí o tom dnešné prvé čítanie.

  1.  1 Kor 3,16-23

V druhom čítaní píše svätý Pavol o tom čo spôsobuje Boží Duch v živote každého kresťana. Dostávame dar životnej múdrosti, aby sme budovali kresťanské spoločenstvo – teda i našu farnosť.

  1.  Mt 5,38-48

O texte dnešného evanjelia, ktoré si teraz vypočujeme, sa vedú po storočia diskusie, či sú jeho požiadavky uskutočniteľné. Aj my pri jeho počúvaní môžeme mať pocit, že sú to zvláštne a hlavne náročné požiadavky.

 

NÁROČNOSŤ, ČI SAMOZREJMOSŤ EVANJELIA.

Medzi živými slovami v učebnici Latinčina pre SVŠ sme mali aj túto múdrosť starých Rimanov: Verba movent, exempla trahunt (slová povzbudzujú, príklady tiahnu).

My Slováci sme tuto skúsenosť vyprofilovali do dosť negatívneho príslovia: Vodu káže, víno pije, čo je poznačené religiozitou Slovákov a nehodnovernosťou kňazov.

V súvislosti s dnešným evanjeliom musím skonštatovať, že ísť príkladom pri plnení Ježišových požiadaviek, veľmi ľahko ostanem iba pri slovách a vy pri vyjadreniu: Vodu káže, víno pije.

V čom je tu problém? V tom, že Pán Ježiš ako jediný z náboženských učiteľov, filozofom a múdrych ľudí prišiel s požiadavkou milovať i nepriateľov. A vôbec, celé dnešné evanjelium predkladá požiadavky, pri ktorých sa búri krv. Pripomeňme si ich:

- neodporujte zlému

- ak ťa niekto udrie po pravom líci, nadstav mu aj druhé

- tomu, kto sa chce s tebou súdiť a vziať ti šaty, nechaj aj plášť

- keď ťa bude niekto nútiť, aby si s ním išiel jednu míľu, choď s ním dve.

- tomu, kto ťa prosí, daj, a neodvracaj sa od toho, kto si chce od teba niečo požičať.

- milujte svojich nepriateľov a modlite sa za tých, čo vás prenasledujú,

Je to takmer celé dnešné evanjelium.

Viem, ľahko si to zjemníme tým, že keď Ježiš bo pred Kaifášom jeden zo sluhov, čo tam stál, udrel Ježiša po tvári a povedal: "Tak odpovedáš veľkňazovi?", Ježiš mu nenastavil druhé líce, ale mu odvetil: "Ak som zle povedal, dokáž, čo bolo zlé, ale ak dobre, prečo ma biješ?!" (Jn 18, 22-23).

Prirodzene, máme množstvo iných argumentov na ospravedlnenie sa.

Celú túto veľkú Ježišovu reč evanjelista Matúš zakončuje slovami, ktoré v dnešnej nedeľnej liturgii už nezazneli: „Keď Ježiš skončil tieto reči, zástupy žasli nad jeho učením, lebo ich učil ako ten, čo má moc, a nie ako ich zákonníci“ (Mt 7,28-29).

Pravdepodobné, že práve úžas nad Ježišovým učením a mocou bol pre mnohých Ježišových poslucháčov prvou a základnou pohnútkou k tomu, aby ho počúvali a išli za ním. Od tohto prvotného úžasu ale mnohí z nich postupne dospeli k viere, takže sa z anonymných poslucháčov stali učeníkmi a nakoniec i svedkami. Aj pre nás môže byť úžas nad Ježišovým učením dobrým východiskom k tomu, aby sme nanovo porozumeli jeho slovám.

Oproti žasnúcim zástupom z Galiley a Dekapola, z Jeruzalema, Judey a Zajordánska (viď Mt 4,25) však máme jednu veľkú výhodu. Na rozdiel od nich poznáme nielen záver Ježišovej reči na vrchu, ale je nám známy celý príbeh života Ježiša z Nazareta. A práve vo svetle jeho veľkonočného tajomstva sa nám vo vysvetlení prikázaní Mojžišovho zákona veľmi zaujímavo rysuje Ježišov jasný portrét. Pri pohľade naň zároveň chápeme plný význam Ježišových slov o tom, že neprišiel Zákon zrušiť, ale naplniť (viď Mt 5,17 – evanjelium 6. nedele cez rok).

Takže čo s tým? Poď rad-radom po vete a pýtajme sa, či to tak robil sám Pán Ježiš.

- Neodporujte zlému! Pri týchto slovách sa nám určite vybaví Ježišova reakcia na Judášov pozdrav a na príchod ozbrojených vojakov v Getsemanskej záhrade (viď. Mt 26,47-56). Ježiš si mohol povolať pluk anjelov, Petrovi káže neodporovať a schovať meč.

- Ak ťa niekto udrie po pravom líci, nadstav mu aj druhé

Tieto slova nám iste pripomenú postavu Pánovho Služobníka, ktorý si neskryl tvár pred potupou a slinou, ale nastavil svoje líca tým, čo trhali (porov. Iz 50,6; Mt 27,30). A či Pán Ježiš pri bičovaní nenastavil aj druhé líce a aj chrbát? Pritom bol Boh – mohol ujsť!

- Tomu, kto sa chce s tebou súdiť a vziať ti šaty, nechaj aj plášť,“

Nemôžeme nepomyslieť na to, ako si vojaci pod krížom delili Ježišove šaty a hádzali lós o jeho odev (viď Mt 27,35; Jn 19,23-24).

- keď ťa bude niekto nútiť, aby si s ním išiel jednu míľu, choď s ním dve.

Odporúčanie ísť kus cesty s človekom, ktorý to potrebuje, nám pripomenie toho, ktorý sa nepridŕžal svojej rovnosti s Bohom, ale zriekol sa seba samého, stal sa podobný ľuďom (porov. Flp 2,6-8) a spolu s nimi kráčal životom.

- tomu, kto ťa prosí, daj, a neodvracaj sa od toho, kto si chce od teba niečo požičať

Výzva dávať tým, ktorí o niečo prosia, nám jasne predstavuje toho, ktorý slobodne a dobrovoľne položil svoj život za život sveta (viď Jn 10,17-18; Jn 6,51).

- milujte svojich nepriateľov a modlite sa za tých, čo vás prenasledujú,

Modlitba za prenasledovateľov a nepriateľov je typická pre toho, ktorý sa na kríži modlil za svojich katov (viď Lk 23,23).

Od úžasu nad tým, že ten, kto prichádza s takýmto vysvetlením Mojžišovho zákona, je naozaj Syn Otca, ktorý je na nebesiach, je už len krok k tomu, aby sme ho napodobňovali a stávali sa tak dokonalými, ako je dokonalý náš nebeský Otec.

Teda, Pán Ježiš bol ďaleko od toho, aby sme si čo len pomysleli, že niečo káže a sám nežije.

Nasledujúcimi príbehmi si môžme trochu poopraviť to: Vodu káže, víno pije.

Prednedávnom mi pripomenul jeden pán, nášho farára Eugena Ceizela, ktorý nás učil náboženstvo. Spomínal ako rád ho počúval. Ja si pamätám z jeho rozprávaní aj toto:

Predtým než prišiel do našej farnosti bol farárom v Kľačne. Hovoril ako mu tam robil problémy jeden komunista. Udával ho (boli to nešťastné päťdesiate roky), niekedy dokonca vykrikoval na neho. Raz ho pán farár idúci na motorke dobehol dosť ďaleko od dediny, ako kráčal peši popri bicykli. Zastavil pri ňom a pýta sa ho či nechce pomoc. On odvrkol; od farára nechcel nič. Farár: Ale susedko (to mal vo zvyku hovoriť), predsa nepôjdete kilometre peši. Demontujte koleso, sadajte, zalepíme ho a doveziem vás späť. Neostávalo mu nič, len počúvnuť. Zblížili sa a potom ho už zďaleka vždy zdravil.

Nebolo to až také náročne, ako sme počuli v evanjeliu, ale domnievam sa, že lepšie ako povedať, tak ti treba!

Ešte jeden postreh:

V malej farnosti, kde sú všetci katolíci, jedna rodina sa zasadne vyhýbala kostolu a voči kňazovi sa správala veľmi odmerane (mierne povedané). Bývala vedľa fary. Farár išiel na bežky popri nej, keď im práve prišlo uhlie a farníčka ho nosila vo vedrách. Uvažoval: Pozdraviť ju, Pán Boh pomáhaj? Veď Pán Boh pomáha, čo on? Aj si spomenul na nepodarených mládencov, nech sa oni chytia roboty a nevysedávajú v krčme... Vrátil sa však, zobral fúrik a pomohol jej odviesť uhlie. Mal aj tréning, aj pomohol. Večer tú pani videl prvý raz v kostole.

Potom, keď sa jej nepodarení synovia pobili a dokonca aj porezali nožom, pribehla po polnoci na faru, zavolať pohotovosť. Kňaz povedal: Kým príde záchranka ešte vykrváca, sadajte, odveziem vás. Odvtedy aj nepodarení synovia, ktorí mali problémy s predchodcom toho pána farára, zmenili postoj ku kňazovi.

Možno trochu gýčové príbehy (aj keď pravdivé), ale potvrdzujú potrebu žiť dnešné evanjeliu. Hoci nám to vždy nejde tak jednoducho.

Na Lectio Divina, jedna farníčka povedala: Je to náročné, nedokážem to, ale ja to takto riešim; predo mnou ide Pán Ježiš a on mi rozráža cestu. Ide mi príkladom. Domnievam sa, že je príkladom každému z nás, lebo slova povzbudzujú, príklady tiahnu. A Ježiš nekázal vodu a pil víno. Všetko čo kázal aj žil.

Turzovka, 19.2.2017