Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Farnosť Turzovka

Rímskokatolícka Cirkev

 

 

 

 

Veľkonočná vigília

Pred slávením Veľkonočnej vigílie sa ukončí poklona v Božom hrobe. Celebrant v albe alebo superpelícii s fialovou štólou príde k Božiemu hrobu a pred sviatosťou sa krátko modlí. (Kvetná nedeľa a veľkonočné Trojdnie, s.84)

 1. časť: Slávnostný začiatok vigílie: obrad svetla

 Požehnanie ohňa a príprava veľkonočnej sviece

Pred začatím obradov akolyti prestrú plachtu na oltár a položia nezažaté sviece.

V kostole sú zhasnuté všetky svetlá. Na vhodnom mieste mimo kostola sa pripraví oheň (kliešte alebo lopatka na naloženie ohňa do kadidla, sviečky pre asistenciu). Zo sakristie si všetci v asistencii vezmú sviecu. Všetci zídu pred oltár, hlboko sa uklonia a stredom kostola prejdú k ohňu. Mikrofonista sa postará o prenosný mikrofón, akolyta nesie Paškál a druhý nesie hrudky tymianu, turifer nesie kadidlo s navikulou. Potom tento oheň požehná a do veľkonočnej sviece vryje symbolicky kríž; nad kríž napíše písmená gréckej abecedy Α a Ω a medzi ramená kríža vpíše štyri číslice bežného roku. Nakoniec do sviece vsadí v podobe kríža päť hrudiek tymianu. Od posväteného ohňa zapáli veľkonočnú sviecu. Nasleduje sprievod do prezbytéria. Kňaz nesie zapálenú pozdvihnutú veľkonočnú sviecu a trikrát zaspieva: „Kristus svetlo sveta“; pri ohni prvýkrát, pod chórom pozdvihne sviecu a druhýkrát zaspieva,  pri oltári tretíkrát a všetci odpovedajú: „Bohu vďaka“.

Po príchode k oltáru, veriaci majú v rukách zažaté sviece a kňaz postaví Veľkonočnú sviecu na svietnik pripravený vedľa ambony. Kňaz potom prejde k sédesu. Naloží do kadidelnice tymián zíde k Paškálu, okiadza ho, potom okiadza knihu, z ktorej prednesie Veľkonočný chválospev. Svetlo zapálené iba pri ambone.

  Komentár: (počas prípravy kadidla)

              Počas chválospevu všetci stoja a držia v rukách zažaté sviece.

          Po chválospeve všetci zhasnú sviece a sadnú si. Prisluhujúcim a asistencii miništranti pozbierajú sviece a odnesú ich do sakristie.

  • Komentár: (po Veľkonočnom chválospeve)
  1. časť: Liturgia slova

 Nasledujú čítania. Určených je deväť čítaní, no ak to vyžadujú pastoračné dôvody čítajú sa iba tri čítania zo Starého zákona, jedno z Nového zákona a Evanjelium. Treba pamätať na to, že čítania sú podstatnou zložkou tejto vigílie. Po čítaniach a žalme celebrant prednesie modlitbu po každom čítaní výzvou: „Modlime sa“. 

  1. čítanie: Gn 1,1-2,2 (1.č.)
  2. čítanie: Gn 22,1-18 (č.2)
  3. čítanie: Ex 14, 15-15,1 (č.3.)

Po poslednom SZ čítaní s príslušným medzispevom a modlitbou nasleduje komentár. 

  • Komentár: (po poslednom čítaní zo Starého zákona)

 Po poslednom čítaní zo SZ a komentári nasleduje oslavná pieseň: Sláva Bohu na výsostiach. Zapália sa všetky svetla. Zvonia pritom zvony na veži,  miništranti primerane zvonia na zvončekoch pri vstupe zo sakristie a pri oltári (stačí zvoniť počas predohry). Po speve celebrant prednesie modlitbu (misál, s. 215), akolyta zažne na oltári sviece a nasleduje čítanie z listu apoštola Pavla: Rim 6, 3 – 11. Po čítaní všetci vstanú a organista trikrát zaspieva slávnostné Aleluja. Potom spevák od ambony spieva Žalm 118 (Ž 118, 1 – 2. 16ab – 17. 22 – 23.) s refrénom Aleluja.

Na Evanjelium turifer prinesie kadidlo diakonovi podá navikulu a kňaz vloží do kadidla tymian. Na evanjelium sa sviece neprinášajú.

 Po evanjeliu nasleduje homília, po nej komentár.

 Komentár: 

  1. časť: Liturgia krstu 

          Potom nasledujú litánie ku všetkým svätým počas ktorých všetci stoja a svätenie vody. Po skončení litánií kňaz obrátený smerom k prameňu so zopätými rukami prednesie modlitbu požehnania. Miništrant vezme Veľkonočnú sviecu a podá ju kňazovi, ktorý ju trikrát ponorí a pokračuje v modlitbe.

Kňaz vytiahne sviecu z vody, počas toho sa spieva antifóna Oslavujte Pána pramene..., a diakon ju odnesie na svietnik.

/Obrady veľkej noci s. 105 – liturgia krstu/            

Obnovenie krstných sľubov

              Štyria prisluhujúci si zapália sviece od Paškálu a toto svetlo roznesú po chráme (stredom kostola, dvaja nech idú hneď na chór) – ešte počas komentára.

Potom sa kňaz prihovorí všetkým veriacim a prednesie výzvy pri obnovení krstných sľubov. Potom kňaz pokropí ľud svätenou vodou. Všetci spievajú pieseň JKS č. 484 – Tiekla voda.

          Keď kňaz pokropí ľud, vráti sa na sedes. Počas kropenia ľudu prenesie akolyta krstnú vodu z oltára do krstiteľnice. Krédo sa vynecháva a hneď nasleduje Modlitba veriacich.

Modlitba veriacich 

  • Komentár: 

             Bohoslužba teraz pokračuje slávením Eucharistie. Pri obetovaní položme v duchu na oltár všetky svoje radosti a žiale, úspechy i sklamania, ale predovšetkým svoje srdcia. 

  1. časť: Liturgia Eucharistie

Krédo sa vynecháva a hneď nasledujú modlitby veriacich.

 Nad obetnými darmi,  Misál, s. 224. Pieseň vďaky  Veľkonočná I., misál s. 473.
 Eucharistická modlitba:  Rímsky kánon s vlastnou vložkou V spoločenstve a Prosíme ťa, Bože. Misál s. 165.

 Sväté prijímanie:

 Modlitba po prijímaní

 Misál, s. 225. 

  1. časť: Procesia

 Po prijímaní celebrant vloží hostiu do monštrancie a po modlitbe po prijímaní všetci asistujúci zídu pred oltár, celebrant incenzuje sviatosť. Pieseň: „Vstal so zmŕtvych“ a zbor s veriacimi pokračuje v speve. Celebrant prijme vélum, vezme monštranciu a zbor trikrát spieva: „Pokoj vám ja som to“. Potom znovu zaspieva. „Pán Ježiš Kristus vstal z mŕtvych“. Nasleduje sprievod cez kostol a okolo kostola podľa zvyklostí. Pred sviatosťou idú turiferi, ktorí striedavo incenzujú. Na čele sa nesie kríž a socha Zmŕtvychvstalého. Zvonia zvony. Po návrate sa spieva „Tantum Ergo“ a požehnanie Sviatosťou oltárnou.

Na zakončenie sa spieva mariánska antifóna raduj sa nebies kráľovná.        

Veľkonočná vigília

 Komentáre

Na úvod

V mene pána farára a pánov kaplánov vás vítam v našom farskom kostole.

Podľa pradávnej tradície je táto noc očakávaním Pána. Vigília, ktorú začneme o chvíľu vonku sláviť, pripomína svätú noc, v ktorú Pán vstal z mŕtvych.

Začína teda Veľká Noc! Je to noc Kristovho vzkriesenie. Je to noc nášho vykúpenia. Je to noc nášho omilostenia. Ozaj blažená, Veľká noc!

Už od začiatku ju Cirkev slávila každý rok ako slávnosť slávnosti, najmä touto nočnou vigíliou. Je to noc keď Kristus premohol smrť a vstal z mŕtvych.

Dnešná bohoslužba má štyri časti: obrad svetla, ktorý sčasti bude vonku, bohoslužbu slova, liturgiu krstu a liturgiu Eucharistie. V našich krajoch je ešte zvyk vzkriesenia.

Naše vykúpenie nám cirkev sprítomňuje obrazom krstnej vody, ktorú dnes žehnáme. Naše omilostenie sa naplňuje vo svätom prijímaní. Preto i dnešná liturgie vrcholí v Baránkovej hostine, ku ktorej sme všetci pozvaní.

Začneme obradom svetla, pretože vzkriesený Kristus neumiera, ale žije novým, večným životom a svieti celému svetu ako záruka do tohto života. Vzkriesenie nám cirkev pripodobňuje obrazom svetla: svätíme oheň spievame chválospev na Svetlo Kristovo.

Na začiatku v kostole zhasnú všetky svetlá. Kňaz s prisluhujúcimi pôjde von k miestu, kde bude posvätený oheň a od neho sa zapáli veľkonočná svieca – paškál. Svieca je označená číslicami tohto kalendárneho roka a prvým i posledným písmenom gréckej abecedy – alfa a omega, ktoré symbolizujú, že Kristus je počiatok i koniec všetkého. Kňaz vloží do sviece aj hrudky tymianu na pamiatku oslávených Kristových rán.

Veľkonočná svieca sa ako symbol vzkrieseného Krista ponesie v sprievode k oltáru. Na každé zvolanie "Kristus, svetlo sveta" odpovieme "Bohu vďaka". Po druhom zvolaní si od paškálu zapália sviečky miništranti a od nich my ostatní. 

Po príchode do presbytéria

Nasleduje veľkonočný chválospev, ktorý nás vyzýva k radosti; ospevuje dnešnú slávnu noc, Božiu dobrotu, vznešený spôsob nášho vykúpenia a nakoniec prosí nebeského Otca, aby nám svietil v našom živote svetlom, ktorým je Ježiš Kristus, a ktorého zažatá veľkonočná svieca symbolizuje. Počas celého veľkonočného chválospevu budeme stáť s horiacimi sviecami v rukách. 

Po veľkonočnom chválospeve

Počuli i sme chválospev na Zmŕtvychvstalého Pána. Sviece už môžete pozhasínať, posaďme a započúvajme, čo všetko Boh od najstarších dôb pre svoj vyvolený ľud vykonal. (Počkáme na utíšenie)

Nasleduje veľmi dôležitá časť tejto vigílie – bohoslužba slova. Na celom svete sú kresťania pospolu, počúvajú slovo Božie a slávia Kristovo Vzkriesenie. Pripojme sa k nim s vierou, že Ježišovo vzkriesenie je tiež naše vzkriesenie. Počúvajme Božie slovo dôsledne a pozorne, a modlime sa, aby v nás Boh dovŕšil dielo vykúpenia, ktoré Kristus uskutočnil svojou smrťou a zmŕtvychvstaním.

(Hneď nasleduje komentár pred prvým čítaním)

 Pred prvým čítaním

Správu o stvorení sveta, ktorú si vypočujeme nechápeme ako vedeckú rozpravu, ale ako náboženský výrok o Bohu a o svete. Reč je básnická a slávnostná a chce odzrkadliť dokonalosť Božieho diela. Vyzdvihuje sa stvorenie človeka. Boh ho stvoril s múdrosťou a láskou na svoj obraz a podriadil mu stvorenstvo. Ono má poslúchať človeka, ale človek ho má spravovať podľa Božieho poriadku.

Na počiatku sveta silou Božieho slova povstali všetky stvorenia, na vrchole ktorých stojí človek stvorený na obraz a podobu Boha. 

Pred druhým čítaním

Povolanie Abraháma je začiatkom spásy pre neho a jeho potomkov, ale potom aj pre všetky národy. Abrahámova viera bola podrobená tvrdej skúške. Abrahám bol pripravený tak poslúchať, že by obetoval aj svojho jediného a milovaného syna Izáka, nositeľa prisľúbení. Boh ušetril Abrahámovho syna, no vlastného Syna neušetril, ale vydal ho za všetkých. 

Pred tretím čítaním

Východ z Egypta je zapísaný vo vedomí starozákonného Božieho ľudu ako základná udalosť, ktorou sa začína ich spása. Egypt znamenal otroctvo. Keby Boh nebol zasiahol, Červené more by znamenalo pre Izraelitov smrť. Apoštol Pavol nazýva prechod cez Červené more "krstom", predobrazom krstu, v ktorom sme spolu s Kristom zomreli a vstali z mŕtvych. Záchrana v Červenom mori je predobrazom záchranného Božieho zásahu na konci čias.

Izrael bol vyvedený z Egypta na slobodu. Nepomáha im ich sila, ale Boží zásah: more, ktoré sa rozdelí, a poslušné vody, ktoré ich nechajú prejsť, sa potom stávajú aj znakom trestu. Boh riadi dejiny a Boh súdi.

 Po poslednom čítaní zo Starého zákona

A teraz nastala chvíľa, keď tento chrám zaplesá veľkonočnou radosťou. Kňaz zaspieva slávnostné Glória – Sláva Bohu na výsostiach - a opäť zaznejú radostné tóny organu i hlahol zvonov, ktoré od zeleného štvrtka mlčali. Tento chrám i celý svet zaplaví radostná zvesť, že Kristus slávne vstal z mŕtvych. Na znak toho sa od veľkonočnej sviece zapália sviece na oltári a prinesie sa socha zmŕtvychvstalého.

Potom si túto zvesť vypočujeme i z novozákonného čítania a z evanjelia.

Po homílii (pred litániami)

            Tretiu časť vigílie tvorí liturgia krstu. Prvou a najdôležitejšou sviatosťou je krst. Máme pred očami, že krstom sme začlenení do Cirkvi a v Litániách ku všetkým svätým budeme spoločne prosiť, aby nám Pán udelil dar vytrvalosti vo viere.

Potom kňaz posvätí krstnú vodu, ktorá je mocou Ducha Svätého nositeľkou nového božského života.

Po litániách po svätení krstnej vody

Teraz si všetci obnovíme krstné sľuby. Verejne sa zriekneme hriechu, vyznáme svoju vieru, a tak duchovne pripomenieme svoj krst. Všetky tieto úkony a slová nám majú pripomenúť náš vlastný krst, keď sme s Kristom duchovne povstali k novému životu. Pri tomto obrade môžeme za obvyklých podmienok získať úplné odpustky. Teraz všetci vstaneme a zapálime si sviece. 

Po modlitbe veriacich

Bohoslužba teraz pokračuje slávení Eucharistie. Pri obetovaní položme v duchu na oltár všetky svoje radosti a žiale, úspechy i sklamania, ale predovšetkým svoje srdcia. 

Po modlitbe po prijímaní.

V našich krajoch sa zvykne osláviť Kristovo vzkriesenie zvlášť slávnostným spôsobom. Pripraví sa monštrancia a kňaz v tichosti incenzuje Najsvätejšiu Sviatosť. Potom sa zaintonuje: Vstal som z mŕtvych. Po trojnásobnom: Pokoj vám, ja som to. Aleluja budeme spievať: Pán Ježiš Kristus vstal z mŕtvych.

Aby mala celá farnosť účasť na radosti Kristovho zmŕtvychvstania (pán farár odíde s asistenciou pred kostol a požehná celú farnosť) pôjdeme v procesii okolo kostola a pán farár požehná celú farnosť. (Zátvorka sa číta v prípade zlého počasia)

Po návrate a po požehnaní sa spieva antifóna Raduj sa nebies Kráľovná s príslušnou modlitbou.

                                                                                          




Prihlásiť

Prihláste sa do svojho účtu

Užívateľské meno *
Heslo *
Zapamätať

Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, všetky práva vyhradené.

Copyright © 2014 - 2022.

Created by Silvester Judák.

Tvorba farských webov.