Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Uvedenie do bohoslužby:

Slávnosť Nanebovzatia Panny Márie vedie našu myseľ do priestoru, ktorý je pre nás nepredstaviteľný. Pán Ježiš zobral Pannu Máriu k sebe aby tým naznačil, že aj nám tam pripravuje miesto. My sme zatiaľ tu. Zhromaždili sme sa, aby sme sa povzbudili v nádeji na krásnu budúcnosť, ktorá je pre nás pripravená ak budeme dobre prežívať súčasnosť.

Uvedenie do čítaní:

 1. Zjv 11, 19a; 12, 1-6a. 10a-c

Kresťanská tradícia vidí v žene odetej slnkom Pannu Máriu, ktorá bola uchránená od draka, teda hriechu a preto je Boh pripravil miesto v nebi.

 2. 1 Kor 15, 20-27a

Panna Mária má ako prvá účasť na Kristovom zmŕtvychvstaní, ktorý zničil smrť.

3. Lk 1, 39-56

Aj my patríme k tomu šťastnému pokoleniu, ktoré blahoslaví Nanebovzatú Pannu Máriu. Pripojme sa k jej chválospevu.

 

O PRAVEJ ÚCTE K PANNE MÁRII

Ladislav Simajchl: V schránke na dotazy som raz našiel lístok: „Čo bude s Mariánskou úctou v ekumenickom veku cirkvi? Nespôsobí snaha vyjsť v ústrety nekatolíckym kresťanom potlačenie našej katolíckej úcty k Panne Márii?"

Dnes je Mariánsky sviatok, príležitosť k odpovedi a tá znie: Ekumenické, zjednocovacie snahy kresťanov Mariánskej úcte neuškodia, ale naopak, trúfam si tvrdiť, že jej prospejú. Prečo? Naučia nás katolíkov energickejšie odmietať falošnú úctu Mariánsku a nekatolíckych kresťanov vyučí pravej Mariánskej úcte.

  1. Čo rozumieme pod falošnou Mariánskou úctou?

a) Predovšetkým lásku k Matke Božej bez lásky k Bohu Otcovi.

Či je niečo také možné? Je to neuveriteľné, ale deje sa to. Každý kostol pozná návštevníkov, ktorí keď vstúpia do kostola, svätostánok si ani nevšimnú, ale zostanú pri obraze alebo soche Panny Márie. Nejdú v nedeľu do kostola, ale idú ku kaplnke Panny Márie. Títo ľudia nepoznajú Písmo sväté, preto tomu nerozumejú. Obchádzajú Boha, ten sa im zdá byť ďaleko. Upínajú sa celí na Máriu. Taká Mariánska úcta je pre Matku Božiu urážlivá a pohoršuje nielen nekatolíkov, ale i katolíkov.

b) Pod falošnou Mariánskou úctou mienime ďalej ten spôsob zbožnosti a modlitieb, akoby u Panny Márie a jej prostredníctvom - protekciou - bolo možno dosiahnuť to, čo by sme priamo u Boha Otca nedosiahli. Akoby láska Panny Márie bola väčšia, než láska Boha Otca. Nájdu sa farníci ktorí si viac vážia patrónku Panny Máriu (i iných patrónov), ako vysviacku kostola (čo je sviatok Pána Ježiša).

c) K falošnej Mariánskej úcte patrí i prehnaný spôsob hovorenia o Panne Márii ako by bola viac než človek. Preháňanie pravej Mariánskej úcty robí z tichej a pokornej ženy akúsi konkurentku Ježiša Krista, prostredníka medzi Otcom a ľuďmi.

d) Pod falošnou Mariánskou úctou – hoci toto by sa dalo nazvať všeobecne falošnou zbožnosťou – je modlenie napríklad i ruženca, plné citu, zbožných vzdychov, bez lásky k ľuďom. Mohli by sme to nazvať útek do „virtuálneho sveta zbožnosti“, útek pred zodpovednosťou k reálnemu životu. Môže to byť útek zo sveta k Nanebovzatej. Mária je pritom preto nanebovzatá, lebo si verne plnia povinnosti na tomto svete.

          2.Aká je pravá Mariánska úcta, ktorej sa majú všetci kresťania - my katolíci i ostatní - učiť?

Je vyjadrená v Magnifikate - Máriinom chválospeve z dnešného evanjelia:

Mária velebí Pána - ďakuje mu za to, že jej učinil tak veľké veci. Budú ju blahoslaviť všetky pokolenia. Nie pre jej veľké činy - ona je len pokorná služobnica, ale pre veľké činy Boží, ktoré urobil skrze ňu.

Pravá Mariánska úcta chváli Máriu a skrze ňu Boha. Skrze Máriu prichádza k Ježišovi.

Pravému ctiteľovi je Mária obrazom cirkvi:

- Mária zrodila Božieho Syna, cirkev rodí neustále nové pokolenie božích detí.

- Mária kedysi darovala Synovi ľudské telo, Syn jej teraz dáva pri nanebovzatí telo oslávené.

Tato udalosť sa netýka len Márie - stala sa pre nás všetkých: Mária bola prvá z veľkého spoločenstva svätých, ktorí prišli do neba.

- Mária je ich reprezentantkou a obrazom nás, doteraz putujúcich. Teraz sme na ceste, ale skrze Márii poznáme už spôsob svojej budúcej existencie, za branou smrti poznáme svoje nanebovzatie.

Teológ Henri de Lubac o Mariánskej úcte napísal: „Mystérium Máriino a cirkvi patrí dohromady, je to vlastne jediné mystérium. Jedno sa dá vysvetliť druhým, ba možno povedať, že jedno bez druhého - cirkev bez Márie - sa nedá vôbec pochopiť."

A tak sa nebojme o Mariánsku úctu v cirkvi. Starajme sa skôr, aby naša osobná úcta k Márii bola živá, hlboká a pravá.

Cirkev Kristova sa bude vždy radovať z Márie, pokornej služobnice Božej, skrze ktorú Boh pokoril mocných a pyšných pretože bude stále znovu poznávať, že ako pôsobil Boh v Márii, tak pôsobí rovnako i v cirkvi.

Božia moc a zľutovanie sa vždy znovu prejavuje v chudobných a prenasledovaných v cirkvi, ktorá je síce chudobná, bezmocná, prenasledovaná, ale nakoniec je to ona, kto spieva Chválospev, pieseň na oslavu víťazstva dobra nad zlom.

Radujme sa dnes nad touto radostnou zvesťou, a obracajme sa s Máriou k Ježišovi s novou láskou a dôverou.

Čo bude s mariánskou úctou? Sama povedala: Blahoslaviť ma budú všetky pokolenia. Bude i v ďalších generáciách. Aj od nás záleží, akú a či ju odovzdáme. 

Dlhá, Turkov, 15.8.2017