Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Uvedenie do bohoslužby:

Dnešné nedeľné zhromaždenie nás znova chce viesť k zamysleniu nad sebou, nad svojim životom. Občas to robíme, ale pozeráme sa na seba po svojom, očami svojich návykov. Slovo Božie nás vedie k pohľadu Ježišovými očami, či žijeme podľa vôle Kristovej.

Obráťme sa k nemu s pokornou prosbou o odpustenie každého sebectva. 

Uvedenie do čítaní:

  1. Am 6, 1a. 4 - 7

Za časov proroka Amosa sedela na hrade Sionu vláda, ktorá si žila v blahobyte - a biedu národa riešila len rečami. Prorok volá, že skoro skončí tento život povaľačov a pôjdu prvý do zajatia.

  1. 1 Tim 6, 11 - 16

Svätý Pavol Timoteja i nás dnes nabáda, aby sme sa snažili dávať vo svojom okolí dobrý príklad kresťanského života na chválu Kristovi.

  1. Lk 16, 19 - 31

Každý rozumný človek sa snaží pamätať na zadné kolieska. Počúvajme, akú radu nám k tomu dá dnešné podobenstvo.

 

JEŽIŠ REVOLUCIONÁR 

Marxisti, najmä talianski, dávali Ježišovi prívlastok revolucionár. Je tak zobrazený aj vo filme: Evanjelium podľa Matúša. Nečudo, film natočil Pier Paolo Pasolini - marxista z lásky k svojej matke, ktorá bola zbožná.

Dá sa s tým súhlasiť? Ak trochu poznáme situáciu – náboženskú i politickú – v ktorej žil a čítame evanjelia, tak musíme s týmto prívlastkom takmer bezvýhradne súhlasiť. Hovorí o tom snáď každý Ježišov postoj. Postoj k daniam, zbožnosti, sväteniu sobôt, peniazom, bohatstvu, deťom, ženám, hriešnikom...

Na prvý pohľad sa nám nemusí zdať revolučné dnešné podobenstvo, ale to je len prvý pohľad. Dnešným podobenstvom postavil na ruby starozákonný postoj k bohatstvu. To sa považovalo za Božie požehnanie. Chudobný bol Bohom zabudnutý! Teda, viac ako revolučná náuka!

Trochu si to prebehnime! Ako to bolo u ich praotca Abraháma? Získaval stále väčšie pastviny. Keď ustúpil Lotovi, aby medzi nimi nevznikali spory o pastviny. Lot si vybral úrodnejšiu oblasť okolo Sodomy a Gomory, zatiaľ čo Abrahám sa usadil pri menej úrodnom Hebrone. Ale Boh ho pre jeho vernosť požehnal stádami a pastvinami.

Vidíme to aj u jeho vnuka Jakuba, ako ho Boh požehnával u Labana.

Boh požehnal verného Jozefa v Egypte. Po odchode z Egypta dal Boh Izraelu zasnúbenú zem „oplývajúcu mliekom a medom“.

Boh odmenil trpezlivosť Jóba mnohonásobne väčším bohatstvom ako pred skúškou.

A naraz Ježiš povie: Keď žobrák umrel, anjeli ho zaniesli do Abrahámovho lona. Zomrel aj boháč a pochovali ho a ten sa ocitol v pekle v mukách.

Nevieme si ani predstaviť ten šok! V jednej katechéze pre deti sa farbisto popisuje pohreb boháča. Množstvo kvetov, ľudí, hudba, chváloreč – veď zomrel taký zbožný človek, Bohom požehnaný.

Pohreb Lazára? Iste na obecné trovy, nik nad nim nežialil, nemal na pohrebe ľudí. Vieme si predstaviť aj rozdiel v pomníkoch. Lazar vlastne ani nemal!

A Ježiš si dovolil povedať, že žobrák bol v radosti a boháč, ktorý nedostal od Ježiša ani meno, v pekle!

Bohatstvo sa považovalo a považuje u Židov stále za Božie požehnanie. V regionálnych novinách začal vychádzať seriál: Narodení pod Dávidovou hviezdou... Prví Židia usadení v Čadci hneď patrili k bohatým.

Čo my? Aký je náš postoj? Nepotrebujeme vo svojom myslení urobiť revolúciu? Neviem koľkí sme tu s takýmto postojom?: Ja sa modlím, chodím do kostola...a pritom sa mám horšie ako ten a ten, čo do kostola nechodí.

Ozaj, ako nás oslovuje dnešné evanjelium?  

Učíme sa, aby sme sa pri počúvaní evanjelia vždy pýtali na svoju úlohu. Minulú nedeľu sme si povedali: ten špatný správca, ktorý spreneveril Bohom zverené hrivny času, vlôh a príležitostí k dobrému, to som ja. Ja mám od Boha v prenájme dary, celý život.

Inokedy sa ľahko nájdeme v márnotratnom synovi alebo v nemocnom , ktorý prosí o uzdravenie. V dnešnom evanjelia by sme asi úlohu, ktorá by na nás “sadla”, márne hľadali.

Najprv boháč. Kto z nás je bohatý? Až tak bezcitní tiež nie sme, aby sme nechali niekoho umrieť u svojich dverí. O nás to teda dnes nie je.

A pozícia žobráka? Tiež nám nesedí - hladom ešte neumierame. Alebo úloha boháčových bratov? Tiež nie, nemáme takú bohatú rodinu.

Čo teda? V tej histórii o boháčovi a Lazarovi sa cítime dobre len v roli diváka. Pozeráme a súdime: boháč sa nám nepáči - je záporný typ. Nemal by byť taký sebecký!

S chudákom sympatizujeme a radujeme sa s ním z hapyendu – veď sa dostal do neba.

Lenže, bratia a sestry, predsa sa hovorí o nás. Väčšinu z nás asi kostým odporného boháča neminie. Pretože stačí pozornejšie pozrieť, aby sme poznali, že boháč nie je odsúdený za to, koľko mal v banke, aký je jeho zápis v pozemkovej knihe; ba ani nie za to, že sa dobre naobedoval. Jeho zloba je v zlom zmýšľaní: Čo je mi po žobrákovi, čo je mi po chudákovi, čo je mi po kom. Ja sa mám dobre, nič mi nechýba. Je to preto, lebo mňa má Pán Boh rád. Som teda dosť dobrý, keď ma Pán Boh má tak rád. Nemusím si robiť starosti o nikoho a o nič. A o toho žobráka vôbec nie. Keby bol on tiež dobrý, staral by sa o neho Boh - chudoba a trápenie je Boží trest. Čo by som sa Bohu do toho plietol, ako si to s tými darebákmi vybavuje?

Poznáte známy gýčový príbeh: Mladík sa pýta mudrca, ako je to možné, že stačí trochu bohatstva a už nevidia ostatných, myslia len na seba a svoje zisky. Mudrc povie: Pozri sa von oknom, čo vidíš? Ulicu, ľudí... Pozri do zrkadla. Čo vidíš?  - Seba. Teda: Stačí trochu striebra a vidíš iba seba.

V uvedení do evanjelia sme počuli: Každý rozumný človek sa snaží pamätať na zadné kolieska. Boháč neskoro pozdvihol oči a videl Lazara!

Dvíhajme oči k Bohu v modlitbe a uvidíme svojich bratov.

Turzovka, 25.9.2016