Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Uvedenie do bohoslužby:

Aj keď sme viac v dušičkovej nálade, dnes máme veľmi radostný sviatok. Spomíname na tých, ktorí síce žili život ako my, len omnoho úspešnejšie, viac podľa Boha a preto patria k blahoslaveným. Sú v Božom kráľovstve a patrí im prívlastok svätý.

Uvedenie do čítaní: 

  1. Zjv 7, 2-4. 9-14

Apoštol Ján vidí množstvo tých, ktorí vďaka pomoci obetujúceho sa Baránka Ježiša Krista, zvládli život a sú očistení a tým zachránení pre večnosť.  

  1. 1 Jn 3, 1-3

V druhom čítaní budeme počuť, aký dar sme dostali a akými sa môžeme stať, vďaka nepredstaviteľnej Božej láske.  

  1. Mt 5, 1-12a

Ježišove blahoslavenstva sú ťažko pochopiteľné a preto málo prijímané. Ak ich však počúvame z pohľadu svätých, ktorých si dnes pripomíname, uvedomujeme si, aké sú pravdivé a jasné.

 

BLAHOSLAVENÍ

 Blahoslavenstvá, ktoré sme čítali, sú pekné na vypočutie. Cítime, že z nich „niečo sála“. Je zaujímavé ich aj čítať. Najmä ak si ešte uvedomíme udalosti pred ich prednesením.

Evanjelista Lukáš ich popisuje takto: V tých dňoch vyšiel na vrch modliť sa a strávil celú noc v modlitbe s Bohom. Keď sa rozodnilo, zavolal si učeníkov a vyvolil si z nich Dvanástich, ktorých nazval apoštolmi {(6,12-13)

Potom zostúpil s nimi dolu a zastal na rovine i veľký zástup jeho učeníkov a veľké množstvo ľudu z celej Judey i z Jeruzalema aj z týrskeho a sidonského pobrežia. Prišli ho počúvať a dať sa uzdraviť zo svojich neduhov. A ozdraveli aj tí, ktorých trápili nečistí duchovia. A každý zo zástupu sa usiloval dotknúť sa ho, lebo vychádzala z neho sila a uzdravovala všetkých. On uprel oči na svojich učeníkov a hovoril (Lk 6,17-20). A nasledovali blahoslavenstva.

Lenže blahoslavenstva sa ťažko chápu a ešte ťažšie žijú. Najlepšie ich však pochopíme v dnešný deň. Svätci žili blahoslavenstva a sú blahoslavení.

Uvažujem nad nimi z pohľadu svätých.

  1. Blahoslavení chudobní v duchu, lebo ich je nebeské kráľovstvo.

 Je to človek, ktorý si uvedomuje svoju veľkosť na jednej strane, no zároveň malosť na strane druhej. Vie, že dostal veľa od Stvoriteľa, no zároveň si uvedomuje, že je nesmierne závislý aj od Boha aj od ľudí. Chudobný v duchu je ten, kto žije v pravde. Kto si uvedomuje svoju núdzu pred Bohom a kto je nie vlastníkom, ale iba správcom svojich darov, kto nie je príliš sebavedomý a náročný, kto si nezakladá na svojom postavení, na tituloch, na moci, majetku (hoci o zveľaďovanie všetkého tohto sa usiluje), ale kto zakladá svoj život iba na Bohu. Aby bol človek schopný takéhoto postoja, potrebuje rásť v múdrosti.

Svätý je ten, kto je chudobný v duchu i srdci

  1. Blahoslavení plačúci, lebo oni budú potešení.

 Je to človek, ktorého skľučuje pominuteľnosť, neistota a núdza tohto sveta, ktorého zarmucuje bezprávny stav a ľahostajnosť sveta, nestálosť ľudí (i jeho) v dobrom, ich náklonnosť k zlu, ktorého skľučujú povrchné triumfy a násilie vo svete. Svätý je ten, kto cíti, že aj on sám sa podieľa na nešťastnom behu vecí a zarmucuje ho to. Jeho smútok je skôr ľútosťou nad tým, že aj on sám má účasť na tomto trpkom stave vecí vo svete. Svätý je ten, kto neberie na ľahkú váhu žiadne utrpenie. Ani svoje ani utrpenie iných. Nad utrpením vie plakať, no zároveň vidí poza jeho horizont, do diaľky. Smútok je podmienkou ku kráčaniu k čomusi novému.

Svätý je ten, kto smúti

  1. Blahoslavení tichí, lebo oni budú dedičmi zeme.

 Svätý je ten, kto je tichý, ktorý sa usiluje znova a znova všetko po dobrotky začínať a je v tom neúnavný. Objavuje nové a nové cesty lásky a nové cesty služby ľuďom (bez humbuku a slávnostných rečí) a aj po storakom sklamaní verí stále v silu a pôsobnosť dobrotivosti. Krik a tvrdé slová nie sú jeho metódami a už vonkoncom nie tvrdé päste a ostré lakte. Verí, že srdce iného sa otvorí až na celkom tiché a láskavé slovo. Preto za silu, ktorá udržuje život považuje trpezlivosť a vytrvalosť.

Svätý je ten, kto je TICHÝ SRDCOM

  1. Blahoslavení lační a smädní po spravodlivosti, lebo oni budú nasýtení.

Svätý je ten, kto smädí po spravodlivosti. So živelným nepokojom pociťuje vždy znova a znova potrebu Božieho slova a Božieho života. Duchovný život je mu srdcom každého dňa. Nie je to pre neho len niečo celkom na okraji, ako ozdoba alebo ako koníček. Hľadá Boha celou silou duše a keď ho objavil, hľadá ešte vrúcnejšie spojenie s ním a hlbší život z neho. Človek smädný po spravodlivosti je večný hľadač. Hľadá nové cesty, nové spôsoby, nové dobrodružstvá ako sa dostať k prameňu všetkého: k Bohu. Preto sa nikdy neuspokojí s tým, čo dosiahol. Jeho život je ustavičným pohybom, ustavičným rastom.

Svätý je ten, kto SPRAVODLIVÝ

  1. Blahoslavení milosrdní, lebo oni dosiahnu milosrdenstvo.

Svätý je ten, kto je milosrdný, ten, kto sa nehanbí za to, že má dobré srdce, ktorý spozoruje každú núdzu okolo seba a všimne si s láskou každého nešťastného človeka. Je to človek, ktorý spolucíti so všetkými, ktorí zlyhali, aj keď si to zavinili sami. Vie spolucítiť, vie potešiť, vie poradiť a pomôcť. Nikto sa neobracia nadarmo na jeho dobrotivé srdce. Pre milosrdného človeka na prvom mieste je vždy človek. Nikdy nekladie žiadnu literu zákona pred človeka. Dobro človeka je pre neho tým najhlavnejším cieľom.

Svätý je ten, kto MILOSRDNÝ

  1. Blahoslavení čistého srdca, lebo oni uvidia Boha.

Svätý je ten, kto si uchováva čisté srdce (kóšer, katharos). Je to človek, ktorý to myslí vážne s Bohom i s ľuďmi. Je rýdzi. On sám ako aj jeho slová sú jasné, isté, srdečné a jeho láska je vyrovnaná. Jeho život je transparentný (priesvitný). Nepotrebuje nič skrývať. Nevedie dvojitý život: jeden súkromný a druhý verejný. Jeho správanie a jeho postoj k práci a ľuďom je spoľahlivý. Chodí s čistým srdcom po uliciach, plný pozornosti, a nikdy neuhýba, ani sa nekláti vo svojej čistote pred zlom. Vo svojej čistote srdca je pevný.

Svätý je ten, kto ČISTÝ

  1. Blahoslavení tí, čo šíria pokoj, lebo ich budú volať Božími synmi.

Svätý je ten, kto šíri okolo seba pokoj. Šíriť pokoj, to je jeho denné povolanie. Hľadá to, čo spája, hľadá jednotu. Vie, že pokoj nie je zadarmo, že nie je lacný. A tiež vie, že vonkajší pokoj je výsledkom iba pokoja vo vnútri. Človek vlastní tento pokoj, keď je zmierený sám so sebou ako aj s Bohom. Zmierenie, prijatie pôsobí pokoj. Takýto človek je potom ochotný platiť za pokoj okolo seba i pokorením, ale aj húževnatosťou, Nikdy nechce ťažiť zo sporu dvoch stránok. Je vždy tretím, ktorý sprostredkuje a ktorý zmieruje podľa pravdy Božej a v láske. Často sa stane preto terčom oboch nepriateľských stránok. Ale Boh ho práve vtedy najviac považuje za svojho syna alebo dcéru.

Svätý je ten, kto POKOJAMILOVNÝ

  1. Blahoslavení prenasledovaní pre spravodlivosť, lebo ich je nebeské kráľovstvo.

Blahoslavení ste, keď vás budú pre mňa potupovať a prenasledovať a všetko zlé na vás nepravdivo hovoriť; radujte sa a jasajte, lebo máte hojnú odmenu v nebi.“

Svätý je konečne ten, kto je prenasledovaný pre spravodlivosť. Nemožno ho kúpiť a nemožno ho zraziť na kolená. Neuhne pred nijakým nespravodlivým tlakom a násilím, neuhne ani pred zvodom a pred sľubmi. Nebúri sa ak ho stihne prenasledovanie bez jeho viny, znáša ho pre víťazstvo spravodlivosti. V tomto utrpení vidí potvrdenie, že je opravdivým učeníkom Kristovým. Nejde tu o prenasledovanie lacné: za tvrdohlavosť, neschopnosť k dialógu, k zmene postojov. Ide to o prenasledovanie za spravodlivosť, za vernosť veciam zásadným, od ktorých nemožno odstúpiť. Spravodlivý človek nie je ostentatívny vo svojej spravodlivosti. No jeho spravodlivosť ak je pravá z neho sála. Niektorých priťahuje, iných (zlých, žiarlivých, závistlivých) rozčuľuje. No svätý je verný.

Svätý je ten, kto je PRENASLEDOVANÝ PRE SPRAVODLIVOSŤ 

Poznáš ľudí, ktorý nosia túto magnu chartu vo svojom srdci? Nemyslím ľudí, ktorí všetkých osem blahoslavenstiev perfektne žijú. Takí medzi nami nie sú. Myslím na ľudí, ktorí o ich žitie snažia. Takí sú. Nechcel by si medzi nich patriť aj ty?

Turzovka, 1.11.2016