Sk 15, 1-6, Jn 15, 1-8
V čase keď som bol v kňazskom seminári, domov sme chodili iba na vianočné sviatky (dokonca ani na veľkú noc nie).
Aby sme neboli iba zatvorení v budove seminára, predstavení občas vymysleli nejakú brigádu. A tak sme čistili okolie Domu sv. Martina. Bol medzi nami už vyštudovaný zubár, ktorý sa vehementne dal do prerezávania divokého viniča. Padali poznámky: Janko pracuje na tom, ako keby trhal zuby. Výsledok sa dostavil dosť skoro. Polovica steny na ktorej bol vinič, vädla a nakoniec uschla. Áno, neučený majster, hotový kat, vám napadlo. Stačilo prepíliť dosť tenký konár a zopár metrov štvorcových viniča uschlo.
Ratolesť nemôže prinášať ovocie sama od seba, ak neostane na viniči, sme práve počuli. Pán Ježiš to prirovnáva k vzťahu: On a človek. Povedal: Ak niekto neostane vo mne, vyhodia ho von ako ratolesť a uschne.
Na odseknutom konári to vidieť – uschne. Ako je to s človekom, ktorý je odtrhnutý od Boha?
Najskôr, kedy sa odtrhneme?
Katechizmová odpoveď je: Keď spácha ťažký, smrteľný hriech.
Kedy spáchame smrteľný hriech? Katechizmus katolíckej cirkvi (KKC 1859): Smrteľný hriech predpokladá plné vedomie a plný súhlas. Predpokladá poznanie, že čin je hriešny, že je v rozpore s Božím zákonom. Zahŕňa v sebe aj dostatočne uvážený súhlas, aby to bola osobná voľba. Predstieraná nevedomosť a zatvrdnutosť srdca nezmenšujú, ale naopak, zväčšujú dobrovoľný ráz hriechu.
Čo to spôsobí, ak sa od Ježiša odtrhneme?
V podobenstve je takýto výsledok: vyhodia ho von ako ratolesť a uschne. Potom ich pozbierajú, hodia ich do ohňa a zhoria.
Ako je to v živote?
KKC v čísle textu 1472 píše: Ťažký hriech nás pozbavuje spoločenstva s Bohom, a preto nás robí neschopnými večného života, ktorého pozbavenie sa volá „večný trest“ za hriech.
KKC v čísle textu 1855: Smrteľný hriech – vážnym prestúpením Božieho zákona – ničí v srdci človeka lásku. Odvracia človeka od Boha, ktorý je jeho posledným cieľom a jeho blaženosťou, a to tým, že človek dáva prednosť nejakému nižšiemu dobru pred Bohom.
Ako sa chrániť smrteľného hriechu a vôbec hriechu?
Pomáha nám v tom Nebeský otec, ktorý je podľa slov Pána Ježiša každú ratolesť, ktorá ovocie prináša, čistí, aby prinášala viac ovocia .
Čo to znamená v praxi? Boh na nás dopúšťa trápenie (to je to orezávanie) – my to tak voláme, pritom je to naše očisťovanie.
Nezabúdajme: Sväté prijímanie Kristovho tela a jeho krvi prehlbuje zjednotenie prijímajúceho s Pánom, odpúšťa mu všedné hriechy a chráni ho pred ťažkými hriechmi. Keďže sa medzi prijímajúcim a Kristom upevňujú putá lásky, prijímanie tejto sviatosti upevňuje jednotu Cirkvi, Kristovho tajomného tela. (KKC 1416)
Turzovka, 27.4.2016