Prevádzkovateľ webu Rímskokatolícka cirkev Farnosť Turzovka, IČO: 31 912 362 ako prevádzkovateľ na účely ochrany osobných údajov

spracováva na tejto webovej stránke cookies nevyhnutné pre technické fungovanie webových stránok, ako aj pre analytické účely.

Sv. Terézia Benedikta od Kríža (Edith Steinová), 1891-1942. Edita Steinová sa narodila 12. októbra 1891 vo Vroclavi ako dcéra židovských rodičov.

Študovala filozofiu a dlhý čas sa pritom venovala hľadaniu pravdy, kým nenašla vieru v Boha. Potom vstúpila do katolíckej Cirkvi. Pokrstená bola 1. januára 1922. Od toho času slúžila Bohu ako učiteľka a venovala sa literárnej tvorbe. Keď ju roku 1933 v Kolíne prijali medzi sestry karmelitánky, žiadala si meno Terézia Benedikta z Kríža.

Svoj život zasvätila židovskému a nemeckému ľudu. Pre prenasledovanie Židov opustila nemeckú vlasť a 31. decembra 1938 ju prijali do kláštora karmelitánok v Echte (Holandsko). 2. augusta roku 1942 ju predstavitelia vtedajšej hrôzovlády v Nemecku chytili a odvliekli do koncentračného tábora v Osvienčime (Poľsko) určeného na vykynoženie Židov. Tam ju kruto usmrtili v plynovej komore.

Pápež Ján Pavol II. ju apoštolským listom Spolupatrónky Európy (Spes aedificandi) z 1. októbra 1999 spolu so svätou Katarínou Sienskou a svätou Brigitou Švédskou vyhlásil za spolupatrónku Európy. 

Z diela „Scientia Crucis“ svätej Terézie Benedikty z Kríža (Edity Steinovej)

Kristus prijal jarmo zákona, zákon plne zachoval a pre zákon a skrze zákon zomrel. Tým spôsobom oslobodil tých, čo skrze neho chcú prijať život. Nemôžu ho však prijať, ak neobetujú vlastný život. Lebo „všetci, čo sú pokrstení v Kristovi Ježišovi, v jeho smrť sú pokrstení“. Vnárajú sa do jeho života, aby sa stali údmi jeho tela a ako jeho údy s ním trpeli a umreli. Tento život nastane hojnejšie v deň slávy; ale už teraz, keď sme v tele, máme na ňom účasť, ak veríme; ak veríme, že Kristus pre nás zomrel, aby nám dal život. Touto vierou sa s ním spájame ako údy s hlavou; táto viera nám odkrýva prameň jeho života. Preto viera, ktorá je v Ukrižovanom, čiže živá viera spojená s oddanou láskou, je pre nás bránou života a začiatkom budúcej slávy; preto je kríž naša jediná chvála: „Ja sa nechcem chváliť ničím iným, iba krížom nášho Pána Ježiša Krista, cez ktorý je svet ukrižovaný pre mňa a ja pre svet.“ Kto si vyvolil Krista, zomrel pre svet a svet preňho. Nosí „na svojom tele“ Kristove „znaky“, je slabý a ľuďmi opovrhovaný, ale stále platí, že Božia „sila sa prejavuje v slabosti“. Týmto poznaním Ježišov učeník nielen prijíma daný kríž, ale aj sám seba križuje: „Tí, čo patria Kristovi Ježišovi, ukrižovali telo s vášňami a žiadosťami.“ Tvrdo bojovali proti svojej prirodzenosti, aby v nich umrel život hriechu a otvoril sa priestor pre život Ducha. V tomto zápase sa vyžaduje najvyššia odvaha. Kríž však nie je koniec; kríž je vyzdvihnutý, aby ukázal nebo. Nie je len znamením, ale aj nepremožiteľnou Kristovou výzbrojou; palicou pastiera, ktorou Boží Dávid bojuje proti ničomnému Goliášovi a ktorou Kristus mocne búcha na bránu neba a otvára ju. Keď sa to deje, Božie svetlo sa vylieva a napĺňa všetkých, čo nasledujú Krista.

Modlime sa

Bože našich otcov, ty si svätú Teréziu Benediktu (Editu) priviedol k poznaniu tvojho ukrižovaného Syna a jeho nasledovaniu až na smrť; daj, aby na jej príhovor všetci ľudia spoznali Krista, Spasiteľa, a skrze neho raz večne hľadeli na teba. Lebo on je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov.